ANALIZĂ Mediul de afaceri și consumatorii au prins încredere în debutul verii. Economia României a reaccelerat în iunie

economie calcule Foto: Dreamstime

Indicatorul de încredere al mediului de afaceri în economia din România, publicat în fiecare lună de Comisia Europeană (Economic Sentiment Indicator – ESI), a revenit pe creștere în luna iunie, grație îmbunătățirii așteptărilor de afaceri în sectoarele de comerț retail și servicii și a încrederii consumatorilor, care e la maximul ultimilor 3 ani.

Îmbunătățirea indicatorului ESI semnalează o reaccelerare a ritmului de creștere economică (PIB) în prima lună de vară și per total în al doilea trimestru din acest an, care tocmai s-a încheiat.

Indicatorul compozit al Comisiei pentru România a înregistrat astfel o valoare de 104,2 puncte în iunie, în creștere cu 1,7 puncte față de luna mai. Valoarea din luna iunie se situează mult peste media pe termen lung a ESI de 100 de puncte și arată că mediul de afaceri anticipează o continuare a creșterii afacerilor, în toate sectoarele economice, adică atât în industria prelucrătoare, cât și în servicii, construcții și comerțul retail.

Conform analiștilor BCR Cercetare, media ESI pe trimestrul doi a fost de 103,8 puncte, peste media din primul trimestrul din acest an, de 102,5 puncte. Evoluția ESI are un grad ridicat de corelare cu dinamica creșterii economice (PIB). Produsul intern brut (PIB) al României a crescut în primul trimestru din acest an cu un ritm trimestrial de 0,4%.

Conform datelor publicate de Comisia Europeană pentru lunile aprilie, mai și iunie, dinamica trimestrială a PIB și-a continuat cel mai probabil expansiunea, iar analiștii anticipează că impulsul pozitiv va continua.

Pentru trimestrul proaspăt încheiat, BCR Cercetare estimează un avans trimestru/trimestru de 1,7% a produsului intern brut (PIB) al României, inclusiv grație îmbunătățirii datelor privind producția industrială, comerțul cu amănuntul și sectorul construcțiilor.

Pe tot anul, analiștii BCR estimează un avans al PIB de 2,6% în 2024%, economia fiind impulsionată puternic de consumul gospodăriilor, sprijinit la rândul său de atenuarea inflației galopante, creșterea salariilor reale și creșterea cererii de credite pentru consum pe fondul scăderii dobânzilor. În același timp, economia primește un impuls pe fondul investițiilor europene și celor de natura anului electoral.

Datele Comisiei Europene sunt în acord cu cel mai recent raport de la Institutul Național de Statistică (INS) privind tendințele în economie în perioada iunie-august, publicat vineri.

Potrivit sondajului realizat de INS, managerii chestionați anticipează creştere a activităţii economice în toate cele patru sectoare ale economiei (industrie prelucrătoare, construcţii, comerţ cu amănuntul şi servicii), precum şi noi majorări de preţuri şi o menținere a efectivului de salariaţi, excepţie fiind construcțiile, unde numărul de salariați este anticipat să crească pe perioada verii. Sondajul Comisiei Europene confirmă datele de la INS, cu intenții de angajare viitoare în scădere.

Mai amintim că, din aprilie, Comisia Europeană a reînceput să includă încrederea consumatorilor români în indicele general.

În prezent, potrivit sondajului pentru luna iunie realizat de Comisia Europeană, consumatorii raportează cea mai bună situație financiară din ultimii 3 ani, indicatorul specific având o valoare (-10,6) cu mult peste media pe termen lung (-17,7). Cel mai ridicat nivel (0,5) al încrederii consumatorilor în economia locală a fost înregistrat în ianuarie 2005, conform datelor Comisiei.

Conform sondajului pentru luna iunie, consumatorii anticipează o îmbunătățire viitoare (12 luni) a situației lor financiare și au intenții mai serioase cu privire la o achiziție majoră în următoarea perioadă.

“Creșterea puternică a salariilor reale și posibil euforia asociată (campionatului de fotbal) Euro 2024 a împins intențiile pentru achiziții majore la cel mai ridicat nivel de la declanșarea pandemiei Covid încoace. În plus, în prezent românii cheltuie puternic, cu achizițiile curente la un maxim al ultimilor doi ani”, comentează Eugen Sinca, analist BCR.

De asemenea, anticipațiile inflaționiste ale consumatorilor pentru următoarele 12 luni au scăzut în luna iunie, indicele aferent coborând la 28,7 puncte de la o valoare de 29,9 puncte în luna mai.

Media pe indicatorul privind încrederea consumatorilor se află (lunile aprilie, mai și iunie) cu mult peste media pentru trimestrele precedente, în corelare cu dinamica comerțului cu amănuntul, unde cifra de afaceri a companiilor a crescut în primele 4 luni din acest an cu 6,5% față de primele 4 luni din 2023.

Per total, încrederea managerilor din comerţul cu amănuntul a crescut la 7,8 puncte în iunie, de la 6,0 puncte în luna mai, pe fondul îmbunătățirii componentei vânzări anterioare și a anticipațiilor cu privire la vânzările următoare.

În sectorul de servicii, încrederea a crescut la o valoare de 6,1 puncte în iunie de la o valoare de 5,4 puncte în luna mai.

În sectorul de construcţii indicatorul specific nu a înregistrat variații notabile, în timp ce în industria prelucrătoare încrederea a scăzut la -0,7 puncte de la o valoare de -0,3 puncte în luna mai și +0,2 puncte în aprilie, evoluţie venită pe fondul scăderii componentei anticipații de producție. Cu toate că comenzile s-au îmbunătățit per total, componenta comenzi export a înregistrat un declin abrupt, ceea ce sugerează cerere externă încă slabă și motoare încă turate sub potential.

Analiștii anticipează per total o îmbunătățire a cererii externe, în condițiile semnalelor de scădere a dobânzilor din partea băncilor centrale mari

Indicele general privind intențiile de angajare din economie a scăzut din nou în luna iunie, de la 109,6 puncte în aprilie la 108,7 puncte în luna mai și acum la 103,5 puncte. Indicele privind intențiile de angajare continuă însă să se situeze peste media de 100 de puncte.

Potrivit sondajului Comisiei, aşteptările privind preţurile de vânzare din România s-au temperat în luna iunie în industria prelucrătoare și construcții, au stagnat în comerțul cu amănuntul și au crescut în sectorul de servicii.

Foto: Dreamstime

Comentarii

  1. Nu stiu ce viseaza astia cu mediul de afaceri. Taxele au crescut si vor mai creste, au fost o gramada de concedieri, peste tot in supermarket-uri vezi reduceri ca nu se vinde mai nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *