ANALIZĂ Semnal de alarmă. Industria prelucrătoare din România continuă să piardă angajați: Peste 34.000 de persoane au dispărut din sector anul trecut, după ce în 2021 au plecat alți 85.000/ Care au fost cele mai mari companii din industrie în 2022

metalurgie, fabrica, muncitor, productie Sursa foto: Pixabay

Automobile-Dacia, Rompetrol Rafinare și Ford Otosan Români și Star Assembly (filiala deținută integral de compania germană Mercedes-Benz AG) și Liberty Galați sunt primele companii în topul celor mai mari firme din industria prelucrătoare, care se încadrează în CAEN-ul 10 – 33, potrivit clasamentului realizat de Registrul Comerțului transmis la solicitarea Economedia. Clasamentul rămâne neschimbat față de 2021, însă, ca un semnal de alarmă, trendul de pierdere a angajaților continuă și în 2022. Industria pierde continuu angajați din 2021 când forța de muncă a scăzut cu peste 85.000 de angajați. Anul trecut, industria a pierdut peste 34.000 de angajați.

Clasamentul celor mai mari companii din industria prelucrătoare este condus de Automobile-Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 25 miliarde lei, în creștere cu 19%, un profit net 526 milioane de lei, în creștere cu 5% și un număr de 12.195 angajați. Dacia rămâne pe primul loc în topul celor mai mari firme din industria prelucrătoare, la fel ca anul trecut. Deși companiile s-au confruntat mai mult în 2021 cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea de componente, șeful Dacia a declarat în luna iunie pentru Economedia că există în continuare probleme cu aprovizionarea de componente, anul acesta jumătatea paharului fiind goală. În 2021, Dacia a oprit temporar producția la Uzina de la Mioveni din lipsă de componente în trei dăți de-a lungul anului. Întrebat în vară dacă mai vede întreruperi temporare forțate, acesta a spus că totul este posibil și vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.

Pe locul doi în clasamentul ONRC se află Rompetrol Rafinare, care a înregistrat anul trecut afaceri de 23 miliarde lei, un profit net de 666 milioane lei și avea 1.074 de angajați. Acţionarii semnificativi ai Rompetrol Rafinare SA sunt KMG International (54,63% – direct şi indirect) şi statul român, prin Ministerul Energiei (44,7%).

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

 

Pe podium se află și Ford Otosan România, care a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 13,9 miliarde lei, pierderi nete de 24 milioane lei de la un profit net de 61 milioane lei în 2021 și 5.561 de angajați. Ford Otosan, centrul global de vehicule comerciale Ford Motor Company din Europa, a pornit producția pentru noua gamă Courier, pentru care a preluat responsabilități de inginerie și producție, într-o ceremonie organizată astăzi la uzina din Craiova.

Ford Otosan este singurul centru de producție din lume pentru gama Courier, care a fost asamblată pentru prima dată la uzina din Yeniköy în 2014. Ca parte a strategiei de investiții a Ford Otosan, producția gamei Courier a fost mutată de la uzina Yeniköy, la uzina din Craiova, România. Anul trecut, în luna iulie, Ford Otosan a anunțat o investiție de 490 de milioane de euro pentru a sprijini producția noii generații a gamei Courier la uzina sa din Craiova, care, alături de modelul Puma, va beneficia de versiuni complet electrice în 2024. În urma acestei investiții, capacitatea totală de producție va crește de la 250.000 la 272.000 de vehicule pe an.

Star Assembly urmează în clasament, urcând o poziție față de 2021, împreună cu Liberty Galați, care se afla pe locul patru în topul de acum doi ani.

Companiile din industria prelucrătoare au avut o creștere a cifrei de afaceri cu 18% în 2022

Industria prelucrătoare a înregistrat anul trecut o ușoară creștere a numărului de companii, de la 74.351 de firme în 2021 la 74.585 de companii în 2022.

Anul 2022 a fost unul prosper pentru companiile din industria prelucrătoare, înregistrând o cifră de afaceri de 567 miliarde lei, în creștere cu 18,1% față de 2021.

De asemenea, firmele au avut un profit net în creștere cu 7,3% anul trecut față de 2022, ajungând la 35,2 miliarde lei. În același timp, pierderile nete au crescut la 8,06 miliarde lei, în creștere ușoară cu 3,3% față de 2021.

În ceea ce privește numărul de angajați, firmele din domeniul prelucrător au raportat o pierdere de 34.890 de angajați: de la 1,05 milioane de angajați în 2021 la 1,02 milioane angajați anul trecut.

Sursă: Oficiul Național al Registrului Comerțului

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: