Analiză. Vor ucide medicamentele pentru pierderea în greutate afacerile fast-food?

ozempic Sursa foto: pixabay.com

Multe firme consideră că previziunile sumbre sunt „exagerate”, dar știu că vor trebui să adapteze produsele pentru a face ca „fiecare mușcătură să conteze”, scrie The Guardian.

Într-o dimineață ploioasă, restaurantele de tip takeaway din Luton se pregătesc pentru aglomerația de la prânz. McDonald’s este ocupat de cumpărători, în timp ce lanțurile de magazine, de la Subway la German Doner Kebab, își deschid ușile pentru armata de stomacuri înfometate care se apropie.

Orașul Bedfordshire este unul dintre cele mai afectate locuri din Marea Britanie în ceea ce privește obezitatea, cu o internare în spital legată de greutate la fiecare 20 de locuitori în 2022. Acest număr este de peste 10 ori mai mare decât rata din Bracknell Forest, Berkshire, potrivit datelor NHS.

Consiliul local testează modalități de abordare a problemei: blocarea deschiderii de restaurante de tip takeaway în apropierea școlilor, interzicerea reclamelor la alimente nesănătoase de pe panourile administrate de consiliu, oferirea de sfaturi familiilor privind sănătatea și nutriția și încercarea de a încuraja mersul pe jos și cu bicicleta.

Dar o nouă armă ar putea fi introdusă în curând în arsenal – o armă care ar putea avea implicații majore pentru industria alimentară și pentru lupta împotriva obezității. Medicamentele pentru pierderea în greutate, cum ar fi Wegovy și Ozempic de la Novo Nordisk pentru diabet, sunt deja disponibile pe NHS, iar medicamentul pentru diabet Mounjaro de la Eli Lilly, care a fost aprobat pentru pierderea în greutate și care este vândut sub numele de Zepbound, ar trebui să fie disponibil în curând în Marea Britanie.

Medicamentele au fost lăudate de celebrități și de persoanele foarte bogate care se laudă că își cumpără injecțiile pentru a-și menține talia în formă. Valoarea producătorului danez de medicamente Novo Nordisk a crescut atât de mult pe fondul boom-ului medicamentelor pentru slăbit încât domină și chiar distorsionează economia Danemarcei. Dar ar putea ajuta cu adevărat orașe precum Luton să devină mai sănătoase – și ce va însemna acest lucru pentru industria alimentară?

Criza globală a obezității

La nivel mondial, peste un miliard de oameni sunt obezi și mult mai mulți sunt supraponderali. Dacă se mențin tendințele actuale, mai mult de jumătate din populația lumii – 4 miliarde de oameni – va fi supraponderală sau obeză până în 2035. În Regatul Unit, un sfert dintre oameni suferă de obezitate și 38% sunt supraponderali. Noua generație de medicamente pentru pierderea în greutate este salutată ca o soluție la criza obezității, cel puțin parțial.

Perspectiva ca mii de oameni să folosească aceste medicamente care taie pofta de mâncare a speriat lanțurile de fast-food și vânzătorii de alimente și băuturi zaharoase, declanșând o vânzare a prețurilor acțiunilor din sectorul alimentar. Prețul acțiunilor McDonald’s, de exemplu, a scăzut cu 17% între sfârșitul lunii iunie și jumătatea lunii octombrie, reducând valoarea de piață cu aproape 38 de miliarde de dolari (30 de miliarde de lire sterline), dar de atunci și-a revenit.

Deși medicamentele sunt scumpe și nu este clar câte persoane le vor lua, companiile alimentare știu că vor trebui să se adapteze.

Stilul de viață occidental – diete nesănătoase, cu alimente foarte procesate, bogate în grăsimi saturate, zahăr rafinat și conservanți, precum și un declin al exercițiilor fizice – s-a răspândit în alte părți ale lumii. Mai mult de jumătate din populația adultă din India are obezitate abdominală (din punct de vedere genetic, asiaticii au tendința de a stoca mai multă grăsime în jurul abdomenului).

Conform definiției Organizației Mondiale a Sănătății, adulții cu un indice de masă corporală (IMC) cuprins între 25 și 30 sunt clasificați ca fiind supraponderali, iar cei cu un IMC de 30 sau mai mare sunt considerați obezi.

Cum funcționează noile medicamente pentru pierderea în greutate

Nebunia pentru aceste terapii înseamnă că producătorii lor, Novo Nordisk și Eli Lilly, se luptă să țină pasul cu cererea. Tratamentele sunt injectate o dată pe săptămână cu un dispozitiv tip stilou, în stomac, coapsă sau în partea superioară a brațului, și imită acțiunea unui hormon intestinal numit peptidă asemănătoare glucagonului 1 (GLP-1).

Atunci când nivelul de zahăr din sânge începe să crească după ce cineva mănâncă, injecțiile determină organismul să producă mai multă insulină, pentru a reduce nivelul de zahăr din sânge. Acest lucru ajută la controlul diabetului de tip 2, dar și la reducerea foamei. Medicamentele suprimă pofta de mâncare și încetinesc mișcarea alimentelor prin sistemul digestiv, astfel încât oamenii se simt sătui mai repede și pentru mai mult timp și mănâncă mai puțin.

Deși medicamentele au ajutat oamenii să piardă cantități substanțiale de greutate, potențialele efecte secundare variază de la greață, balonare, diaree și oboseală, până la probleme mai grave ale stomacului, rinichilor și vezicii biliare și inflamații ale pancreasului.

Cele două companii se întrec, de asemenea, în a veni cu pastile pentru pierderea în greutate. Rivalul lor american Pfizer a suferit un eșec grav cu pilula sa la începutul lunii decembrie și a abandonat testele cu versiunea de două ori pe zi după ce mai mult de jumătate dintre participanți au renunțat să o mai ia din cauza efectelor secundare – greață, vărsături și diaree. Firma americană intenționează în continuare să facă publice datele privind versiunea sa de pilulă cu administrare o dată pe zi.

Companiile farmaceutice au fost criticate pentru costul ridicat al noilor medicamente. În SUA, prețurile de listă pentru Wegovy și Mounjaro depășesc 1.000 de dolari pe lună, iar mulți asiguratori acoperă doar diabetul, dar nu și pierderea în greutate.

John Lathrop și Tory Novakova, analiști americani de la administratorul francez de active Amundi, se așteaptă la o „actualizare amplă” a noilor terapii, aproximativ 105 milioane de persoane în SUA și 45 de milioane în Europa (Germania, Marea Britanie, Franța, Italia și Spania) fiind eligibile pentru acestea. Până la sfârșitul deceniului, ei prevăd cheltuieli anuale de 80 de miliarde de dolari pentru aceste medicamente.

Rebecca Tobi, manager senior pentru afaceri și investitori la Food Foundation, o organizație caritabilă din Marea Britanie, a declarat: „Aceste medicamente vor fi extrem de utile pentru unele persoane, dar trebuie să le privim ca pe un tratament și nu ca pe o măsură de prevenire”.

Industria alimentară

Deocamdată, șefii din sectorul alimentar par încrezători în ceea ce privește amploarea impactului. Directorul executiv al Walmart din SUA, John Furner, a declarat recent că persoanele care iau medicamente cumpără mai puține alimente: „Doar mai puține unități, puțin mai puține calorii”.

Analiștii de la Morgan Stanley estimează că în SUA consumul de băuturi răcoritoare carbogazoase, produse de patiserie și gustări sărate ar putea scădea cu până la 3% până în 2035.

Aceștia estimează că 24 de milioane de persoane, adică 7% din populația SUA, vor lua noile medicamente GLP-1 până în 2035. Un sondaj efectuat pe 300 de pacienți care iau injecțiile a arătat că aceștia mănâncă mai puțin și reduc cel mai mult alimentele bogate în zahăr și grăsimi. Aproximativ 90% dintre cei care utilizează medicamentele au declarat că gustările lor au scăzut, iar 77% au declarat că au vizitat mai rar restaurantele fast-casual.

Tobi spune: „Dacă oamenii mănâncă mai puțin, acest lucru reprezintă o amenințare la adresa modului în care sunt create multe dintre sistemele de afaceri alimentare mari, în sensul că acestea fac profit, cu cât vând volume mai mari de alimente”.

Cu toate acestea, șefii din industria alimentară nu anticipează un impact mare asupra vânzărilor, deoarece pariază că absorbția medicamentelor va rămâne relativ scăzută și că utilizatorii vor continua să cumpere mărcile lor preferate – doar că în porții mai mici.

„Nu vedem niciun impact astăzi cu GLP-1 și GLP-2, nimeni nu are nicio idee despre ce impact va avea în viitor”, a declarat recent Chris Kempczinski, șeful McDonald’s, pentru Yahoo Finance.

Proprietarul Cadbury’s, Mondelēz, spune că în următorii 10 ani se așteaptă ca în următorii 10 ani injecțiile pentru controlul greutății să afecteze volumul vânzărilor cu cel mult 1% la nivel global, dar încă nu a văzut niciun impact asupra activității sale.

„Cele mai multe dintre companiile de produse alimentare au avut un impact scăzut de o singură cifră”, spune Novakova de la Amundi. „Iar aceste companii sunt foarte conștiente de aceste riscuri și vor putea să se adapteze dacă este necesar”. Aceasta ar putea fi prin reducerea dimensiunilor porțiilor sau prin utilizarea unor ingrediente mai sănătoase.

Mondelēz spune că firma este „bine poziționată pentru a-i ajuta pe consumatori să ia gustări mai conștiincioase”. „Considerăm că impactul a fost puțin exagerat în ultima vreme și este important să îl punem în perspectivă.”

Rick Miller, director asociat al departamentului de cercetare în domeniul alimentelor și băuturilor de la Mintel, spune: „Nu cred că va avea impactul dramatic pe care îl sugerează unii”.

Miller spune că nu este clar dacă medicamentele vor rezista în timp sau vor dispărea ca medicamentele anterioare, „care s-au dovedit a nu fi eficiente pe termen lung”. Necesitatea de a injecta medicamentele și cheltuielile sunt, de asemenea, văzute ca fiind respingătoare pentru toți, cu excepția celor care au cea mai mare nevoie de controlul greutății.

Chiar dacă injecțiile sunt acceptate pe scară largă, pe termen lung, „oamenii ar putea mânca mai puțin, dar de o calitate mai bună”, spune Miller. „Unele mărci au făcut deja acest repoziționare în fața obiectivelor de reducere a porțiilor în Marea Britanie”.

O altă linie posibilă este cea a „alimentelor îmbogățite” – băuturi sau gustări care au adaos de vitamine și minerale pentru a-i ajuta pe oameni să îndeplinească cerințele nutriționale zilnice, mâncând mai puțin. Miller adaugă: „Ceva mai mic, dar care are tot ce ai nevoie”.

Această idee este susținută de Nestlé, care spune: „Lucrăm deja la un număr mare de produse care ar putea servi drept însoțitori foarte utili pe parcursul tratamentului care implică medicamente pentru pierderea în greutate”.

Compania alimentară elvețiană a evidențiat produsele sale bogate în proteine, precum Optifast și Vital Protein, care ajută la păstrarea masei corporale slabe în timpul pierderii în greutate, și suplimentele multivitaminice, precum Nature’s Bounty, pentru a umple lacunele nutriționale în cazul unui aport caloric redus.

Un alt mare retailer britanic de produse alimentare a declarat că nu a început încă să lucreze la un răspuns la injecțiile de dietă, deoarece piața percepută este mult prea mică, deoarece un amestec de penurie în Marea Britanie și accesul restricționat prin intermediul NHS limitează utilizarea. O sursă de acolo spune că ar fi simplu să se adapteze gamele de produse alimentare în cazul în care medicamentele ar deveni populare. „Am putea face doar jumătăți de porții [la mâncărurile gata preparate]. Fiecare îmbucătură trebuie să conteze și să vă atragă simțurile. Trebuie să aibă forță”.

Unele mărci și categorii de produse vor fi mai afectate decât altele.

Jennifer Creevy, director pentru produse alimentare și băuturi la agenția de tendințe WGSN, spune: „Consumatorii vor dori întotdeauna să se răsfețe, dar vor căuta versiuni gustoase și sănătoase. Întreprinderile care au în portofoliu alternative sănătoase și mai bune pentru tine și care investesc și mai mult aici vor câștiga”.

Ea sugerează că firmele vor începe să producă „produse de însoțire care să îi sprijine pe consumatori după ce încetează să mai ia aceste medicamente pentru a se asigura că nu se îngrașă din nou” – „produse de nutriție completă concepute pentru a vă menține sătul pentru mai mult timp”.

Analiștii de la Goldman Sachs au analizat datele privind vânzările, care au sugerat că femeile cu vârste cuprinse între 40 și 50 de ani sunt cele mai susceptibile de a fi utilizatoare de medicamente pentru pierderea în greutate.

Ei au constatat că aceste femei nu au redus consumul de ciocolată sau de alcool atât de mult pe cât s-ar fi așteptat, dar au cumpărat mai multe produse de înfrumusețare și au trecut la bunătăți mai mici, cum ar fi mini brioșele, astfel încât consumul general de alimente a scăzut – cu excepția ciocolatei.

Ce cred investitorii

Pentru a-și da seama de impactul noilor medicamente, Moritz Dullinger, un manager de fonduri de la Pictet Asset Management din Zurich, a scanat declarațiile companiilor și transcrierile convorbirilor privind câștigurile cu ajutorul inteligenței artificiale și a răscolit manual forumurile de discuții pentru a vedea reacțiile reale ale pacienților.

„Ceea ce unii oameni subestimează este faptul că, în 10 ani, primele medicamente GLP-1 nu vor mai fi brevetate”, spune el. Acest lucru va permite producătorilor de medicamente generice să producă versiuni mult mai ieftine. „Deci, atunci vom avea mai puține discuții despre preț, iar persoanele care tolerează bine medicamentele vor putea să rămână pe ele. Iar acest lucru va avea un mare impact asupra societății noastre”.

Medicamentele pentru obezitate ar putea deveni o alegere a stilului de viață, spun el și alții – de exemplu, dacă cineva vrea să piardă 10 kg pentru o nuntă în familie, ar putea folosi temporar un medicament GLP-1 pentru a-și suprima pofta de mâncare. Dar multe depind de faptul dacă medicamentele vor fi disponibile într-o zi sub formă de pastile.

Paul Major, director la un alt mare investitor, Bellevue Asset Management, este sceptic. „Această idee că nu poți fi acționar la Dunkin’ Donuts, Starbucks sau Diageo este puțin fantezistă. Nimeni nu știe cât timp va rămâne cineva sub efectul acestor medicamente. Ceea ce arată datele este că, dacă renunți la aceste medicamente de la zero, pofta de mâncare va reveni în forță… Marea majoritate a oamenilor nu vor lua aceste medicamente”.

Pe teren

În Luton, cei mai mulți dintre cei care vizitează restaurantele de tip takeaway pentru prânz sunt de acord că este puțin probabil să calce pe urmele unor celebrități precum Sharon Osbourne, Amy Schumer și Oprah Winfrey și să încerce să ia o gustare.

Bev Lewis, în vârstă de 55 de ani, spune: „Nu m-aș duce acolo. Nu ai ști ce este în el. Aș folosi mai degrabă miere și lămâie sau ceva natural”. Lewis spune că este mai degrabă dispusă să „fiarbă ierburi” din țara natală a familiei sale din Caraibe și să mănânce mâncare gătită în casă. „Toată lumea din casa mea este pe aceeași lungime de undă”.

Nkechi, în vârstă de 40 de ani, care mănâncă mâncare la pachet o dată sau de două ori pe lună, este de acord. „Nu cred în acest mod de a face lucrurile și ele vor avea unele efecte secundare. Mănânc fast-food ca un răsfăț, încerc să echilibrez lucrurile. Uneori este dificil, deoarece văd înghețată și mă gândesc ”lasă-mă să încerc”, iar mâncarea sănătoasă este scumpă. Dar cu medicamentele ar trebui să plătești pentru ele”.

Așteptând la o furgonetă cu tăiței la pachet, Qabilah, în vârstă de 24 de ani, spune că ea și mai multe prietene au încercat să bea lămâi fierte în apă ca truc de control al greutății. Deși nu a auzit de noile injecții pentru pierderea în greutate, „probabil că ar încerca” dacă ar simți că are nevoie de ele – dar nu este pe deplin convinsă.

Matthew Hudson, un purtător de cuvânt pentru sănătate publică de la consiliul districtului Luton, spune că medicamentele „nu sunt un glonț de argint” și probabil că ar trebui rezervate pentru cei care se află la capătul cel mai extrem al tratamentului pentru controlul greutății – operația.

„Acestea sunt unul dintre lucrurile care pot sprijini și ajuta potențial oamenii, dar noi ne concentrăm mai mult pe prevenire și considerăm că aceasta este o modalitate mai sustenabilă și mai fezabilă de a sprijini comunitatea”, spune el.

Sursa foto: pixabay.com

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *