Ana Urbana este un mic brand pe piața de încălțăminte din România (pantofi și genți pentru doamne) apărut în urmă cu câțiva ani în București la inițiativa unei antreprenoare care nu visa la o asemenea carieră, fiind absolventă a Facultății de Jurnalism.
Adina Antonie spune că schimbarea de carieră nu a fost una planificată, ci așa s-a întâmplat.
“Faptul ca acum sunt proprietarul unui mic atelier in care colegii mei și cu mine producem pantofi este una dintre cele mai frumoase întâmplări din viața mea. Așa a dus drumul, nu a fost acesta planul meu. Meritul meu este că nu am renunțat atunci când a fost greu și nu mi-a fost teamă să muncesc constant 12 ore pe zi, 7 zile pe săptămână. “, a spus ea pentru Economedia.
Investiția a fost de-a dreptul modestă.
“Investiția inițială a fost de aproximativ 2.000 de euro, din surse proprii. Când mă uit înapoi, nici mie nu-mi vine să cred cu cât de puțini bani am început, dar așa a fost. Nu am apelat niciodată la nicio formă de creditare.”
În 2023, potrivit termene.ro, a avut o cifră de afaceri de aproape 900.000 de lei, în creștere cu aproape 70% față de anul precedent. Totul cu o echipă mică. “Am 5 colegi în atelier și sunt recunoscătoare pentru formula în care suntem acum.”
Ca să ajungă la aceste rezultate a fost mult de muncă, iar acum își promovează produsele în Showroom, pe Facebook, pe Instagram sau la târguri. Pe lângă colegi, are și sprijinul familiei.
“Dificultăți sunt în fiecare zi și mereu altele. Colegii mei din atelier sunt mereu sprijinul meu în a gasi tot felul de soluții. De asemenea, tatăl meu mă ajuta foarte mult atunci cand mergem la târguri. Este o afacere profitabilă mai ales pentru ca am norocul de a face ceva care îmi place atat de mult si din care pana acum am trăit decent.”
Este proprietară, însă afacerea nu îi poartă numele, ci a fost rezultatul interacțiunii cu clientele, care au ajutat și la dezvoltarea afacerii Adinei pe modelul de marketing “word to mouth”. Adică s-a dus vorba din gură-n gură de la una la alta, iar altele au făcut mai mult de atât, au venit de mână cu alte cliente.
“Afacerea a început în 2017, iar numele l-am ales împreuna cu câteva cliente. Clientele s-au adus una pe cealalta si mereu ma amuza sa descopar cine cu cine e verișoară sau prietenă sau colegă de birou. Avem cliente care își aduc și mamele sau fiicele. În forma actuală, adică producție în atelierul propriu, suntem de patru ani si jumătate.”
Recunoaște că nu își studiază concurența pentru că nu are timp. Dar, printre atuurile afacerii sale, spune ea, se numără ambiția de a face un produs cât mai bun, mai comod și mai durabil.
“De asemenea, cred ca e foarte important faptul că avem showroom, că acesta este deschis 5 zile pe saptamana, că avem mereu foarte multe produse și mărimi în stoc. Iar clientele știu ca mereu găsesc ceva la noi in showroom. Un alt plus al afacerii noastre este ca facem și pe comandă și că avem aproximativ 500 de culori din care clientele noastre își pot configura pantofii doriți. Nu în ultimul rand, colegii mei din producție sunt foarte buni la ceea ce fac, iar produsul este impecabil.”
Iar după atâția ani de muncă susținută, Adina Antonie se poate lăuda cu o clientelă fidelă.
“Avem cliente din toate categoriile de varsta si asta mă bucură foarte tare. De cele mai multe ori, cine a cumpărat o pereche de incaltaminte de la noi revine sigur. Faptul că avem atât de multe culori care pot fi combinate pe atat de multe modele creeaza dependenta si este un exercițiu foarte plăcut de imaginatie. Printre clientele noastre se număra și românce care locuiesc în străinătate (chiar și Australia sau Canada) și care ne vizitează în showroom când vin in țară sau ne scriu pentru a ne spune ce produse doresc sa le livrăm.”, a spus ea pentru Economedia.
Când vrut să aflăm de unde își procură materia primă, am primit același răspuns pe care l-am primit și de la alți antreprenori care fac produce din piele: aceasta este importată din Italia.
“Am ales furnizorii care au fost mereu la fel de serioși ca și noi. Toată pielea pe care o folosim este din Italia, iar restul componentelor sunt produse in Romania.”
Chiar în cadrul acestei campanii, Antreprenor cu Valoare Adăugată, am prezentat două afaceri care aduc materia primă din import pentru că în România nu mai există tăbăcării.
Atelier Nichita, una dintre afacerile cunoscute printre românii care doresc curele sau brățări din piele este în această situație, după cum a povestit pentru Economedia fondatorul afacerii, Petre Nichita:
„La început luam de la Brașov și de la Cluj care erau cele mai mari tăbăcării din România. Acum, totul trebuie să iau de afară”, a spus Nichita, care precizează că în Italia se găsesc cele mai bune utilaje și cea mai bună piele.
De asemenea, Urban Bag este o afacere românească ce produce rucsacuri, portofele, agende și accesorii, care se confruntă cu lipsa tăbăcăriilor din România.
Ca orice antreprenor, și ea s-a lovit în acest an de noile poveri fiscale. “Cea mai mare provocare mi se par noile taxe și impozite. Mi se pare din ce în ce mai greu de vândut un produs la prețul la care avem nevoie să îl vindem pentru a acoperi toate cheltuielile necesare business-ului în condițiile în care veniturile clientelor nu cresc în același ritm.”, a spus Adina Antonie.
Iar în aceste condiții, planurile afacerii pe termen sunt cât se poate de pragmatice. Ea vrea, în primul rând, ca Ana Urbana să facă față unui an care se anunță dificil.
“Seriozitatea, faptul ca mereu am făcut ceva nou, calitatea produsului si prețul accesibil, absolut tot ce am facut din 2017 si până acum ne-a ajutat sa avem succes. Am crescut in fiecare an, dar nu știu sincer daca putem spera la creștere în perioada următoare. Pentru 2025 mi-am propus în primul rand sa rezistam, sa aplicăm aceeași formula ca si pana acum și sa sperăm ca va fi bine.”, conchide Adina Antonie.
Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.