Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat licitația pentru primele 12 trenuri cu hidrogen, marți, la termenul-limită, nefiind depusă nicio ofertă, potrivit unui anunț al ARF. Licitația pentru cele 12 rame finanțate din PNRR a fost lansată în octombrie 2022 cu o valoare de până la 4,2 miliarde lei pentru o perioadă de 30 de ani de întreținere. ARF transmite că, înainte de lansarea unei noi licitații va derula consultări de piață cu potențialii producători pentru a rezolva problemele semnalate la procedura anulată : ,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția de 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost anulată automat în sistemul de achiziții publice, SICAP, în condițiile în care nu a fost depusă nicio ofertă. Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va analiza soluțiile pentru reluarea procedurii întru-un termen cât mai scurt, în vederea încadrării în jaloanele PNRR și menținerea fondurilor alocate sistemului feroviar.
Echipa ARF va derula, în prealabil o serie de consultări de piață prin platforma electronică de licitații SICAP, pentru a identifica soluțiile adecvate la aspecte semnalate de companiile interesate în cadrul derulării procedurii încheiate. Procedura presupune achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, dar și serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen, obiectivul de investiții fiind finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Procedura prevede și posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, prin act adițional.” a transmis miercuri, ARF.
Este un contract finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cel mai mare ca valoare pentru material rulant, deci cu obligația asumată de finalizare/recepție a achiziție în 2026. Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.