ASF ar putea retrage licenţa de funcţionare pentru City Insurance. Liderul pieţei RCA, la un pas de faliment, după ce nu a virat banii pentru majorarea capitalului

masina, accident, asigurare auto, service

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ar putea decide săptămâna aceasta retragerea autorizaţiei de funcţionare a companiei City Insurance, liderul pieţei RCA din România. Compania care deţine peste 3 milioane de poliţe a avut termen până luni, 6 septembrie, pentru o capitalizare de 150 de milioane de euro, pe care nu a reuşit să o facă, potrivit unor surse Economedia din ASF. ASF a confirmat, oficial, miercuri, că City Insurance nu a virat banii pentru majorarea de capital.

UPDATE 11.05 Autoritatea de Supraveghere Financiară anunță că City Insurance, liderul pieței de asigurări din România, nu a virat banii pentru majorarea de capital, pentru a respecta cerința minimă de capital. ASF afirmă că analiza situația și va lua deciziile care se impun

Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF,) Cristian Roșu, a declarat la finele lunii trecute pentru profit.ro că măsura imediată este deschiderea procedurii de faliment.

„Dacă banii promiși nu intră în conturile companiei, aplicăm prevederile legale, adică declanșăm procedura retragerii autorizației de funcționare și intrarea în faliment”, a declarat Cristian Roșu, vicepreședintele ASF.

Vehiculul olandez de investiții I3CP a anunțat zilele trecute că a subscris acțiuni emise pentru echivalentul a peste 150 de milioane de euro. Însă acesta ar fi virat în contul companiei doar un leu până la data de 29 august, potrivit Economica.net.

În aceste condiţii, instituţia care trebuie să asigure stabilitatea pe o piaţă de peste 10 miliarde lei analizează situaţia asiguratorului cu o cotă de piaţă de peste 40% şi ar putea decide retragerea licenţei şi o cerere de faliment dacă se constată că nu s-a respectat obligaţia aportului de capital de 150 de milioane de euro pentru a atinge indicatorul de solvabilitate minimă.

În lipsa acestuia, asiguratorul pur şi simplu nu mai are bani pentru a plăti daunele RCA, sursele Economedia indicând chiar o perioadă de câteva zile care pot fi acoperite.

Nu ar fi o premieră, pentru că în 2015 ASF a retras licenţa Astra, iar un an mai târziu Curtea de Apel Bucureşti a declarat falimentul. Astra avea în acel moment peste 50.000 de dosare de daună cu o valoare de 650 de milioane de lei.

Economedia a solicitat ASF să confirme oficial că liderul pieţei RCA din România nu a reuşit să vireze cele 150 de milioane în conturi până la termenul limită de 6 septembrie 2021 şi va publica răspunsul imediat ce îl va primi.

De altfel, şi transportatorii rutieri afiliaţi Confederaţiei Transportatorilor şi Operatorilor Rutieri din România (COTAR) reclamă lipsa de implicare a ASF pentru respectarea drepturilor clienţilor celor două companii care vând cele mai ieftine poliţe de asigurare auto.

„Dacă astăzi o persoană are un accident acoperit de o poliță RCA la City Insurance, este programată la constatarea daunei în a doua jumatăte a lunii septembrie – deși termenul legal e de 3 zile lucrătoare. Euroins achită despăgubirile cu mare întârziere și plătește doar atât cât are chef, justificând că plata a fost efectuată în baza nivelului de trai din România – fără nicio legătură cu legea RCA. Acestea sunt rezultatele gravelor derapaje ale supraveghetorului care se preface că nu vede și nu aude, de mai mulți ani, abuzurile celor doi asiguratori pe care i-a protejat până în ultimul moment”, a transmis COTAR într-un comunicat de presă în urmă cu câteva zile.

Dacă se va ajunge la falimentul Companiei, atunci daunele RCA ale şoferilor păgubiţi vor fi decontate din Fondul de Garantare al Asiguraţilor.

Economedia a consultat Strategia Autorităţii de Supraveghere Financiară 2021 – 2023, iar în documentul de 44 de pagini singurele două referiri la piaţa RCA sunt cu titlu general „continuarea analizelor pentru evidențierea principalelor probleme existente pe piața asigurărilor, în special pentru segmentul RCA, pe piața de capital și pe piața pensiilor private, corelate cu elemente privind conduita, petițiile, protecția consumatorilor, dar și cu indicatori de supraveghere microprudențială; identificarea soluțiilor optime de rezolvare a problemelor” şi „Stimularea diversificării pieței asigurărilor și scăderea gradului de concentrare pe segmentul asigurărilor auto”.

Liderul pieţei RCA din România a înregistrat anul trecut 9.259 de reclamaţii, în timp ce pentru primele şase luni din 2021 au fost 9.667 de reclamaţii, potrivit datelor de pe site-ul companiei. Pentru Euroins, în 2020 au fost peste 13.000 de reclamaţii şi 5.559 doar în primele patru luni ale anului.

City Insurance a fost plasată în administrare temporară a Fondului de Garantare a Asigutaților, în luna iunie, după ce ASF a descoperit că liderul pieței asigurărilor ar fi raportat, încă din 2017, că disponibilitățile bănești ale companiei, în baza cărora au fost calculate solvabilitatea și lichiditatea societății, s-ar fi aflat la o bancă cu care aceasta nu ar fi avut raporturi contractuale, iar existența contului nu ar fi fost confirmată.

Acționarul majoritar al City Insurance, Vivendi International, a anunțat la începutul lunii aprilie că și-a vândut acțiunile la companie către I3CP Holdings, cu sediul în Olanda, o companie prezentată ca gestionând active de 15 miliarde de euro. Presa elenă vorbește de „o legătură a companiei cu Biserica Grecească”, indicând că o persoană din Departamentul de comunicare al Sfintei Arhiepiscopii a Atenei apare ca reprezentant de comunicare al I3CP Holdings.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.