Trendul electrificării transportului este unul galopant, de aceea avem nevoie de reţele întărite şi trebuie să admitem acest lucru, a declarat, marţi, într-o conferinţă de specialitate, directorul general al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), Daniela Dărăban, scrie Agerpres.
“Şi eu cred că tranziţia energetică este o şansă în a reaşeza anumite elemente în ceea ce priveşte dezvoltarea economică, cam ce dorim noi pe partea de economie să dezvoltăm în România. Cred că trebuie un pic să învăţăm să conectăm punctele între ele, adică, atunci când vorbim despre capacităţi de producţie, cred că ar trebui să avem o viziune foarte clară 2032, 2042, 2050 despre care este structura mixului energetic al României în această perioadă, după care ar trebui să ne uităm la structura de consum. În momentul de faţă, din datele mele, 70% din consumul nostru se bazează încă pe combustibil fosili. O mare pondere vine din transport, deci, cumulat cu modelul de producţie, trebuie să aşezăm modelul de consum. Trendul global este de neoprit. Din punctul meu de vedere, oricât vom încerca noi să spunem că există opinii pro şi contra vizavi de tranziţia energetică, eu aş pune în discuţie doar viteza. Drumul cred că este deja stabilit şi cred că ar trebui să ni-l asumăm şi noi, pentru că este o aşteptare a societăţii şi chiar şi cetăţenii României aşteaptă această tranziţie energetică. Aşteptarea cetăţeanului român este în linie cu ce aşteaptă şi cetăţeanul european”, a susţinut Dărăban.
În viziunea ei, trecerea directă de la combustibil fosil la electrificare este destul de abruptă.
“Dacă în 2020 vânzările de maşini electrice erau că una la 25 de maşini însemna o maşină electrică, în 2023 avem una din cinci maşini vândute electrică. Trendul este galopant şi vedem şi în România acest trend acum. Trecem direct de la combustibil fosil spre o electrificare destul de abruptă. Nu spunem că nu se poate face, se poate face, dar cu o înţelegere foarte clară a responsabilităţilor fiecărei părţi implicate. Avem nevoie de reţele, trebuie să admitem. Nu este o problemă doar a României, ci a întregului spaţiu european, chiar şi în Statele Unite. Reţelele au fost construite pe un anumit model, adică capacităţi foarte mari de producţie, care, cu transport şi distribuţie, transferă către consumator pe suprafeţe mari această energie”, a spus şefa ACUE.
Potrivit sursei citate, consolidarea reţelelor de energie electrică este necesară, în condiţiile în care tendinţa este ca sursa de producţie să fie cât mai aproape de consum.
“Schimbăm cumva această paradigmă, adică mergem cât mai mult pe capacităţi mici, sursa de producţie este cât mai aproape de consum, dar trebuie să vedem cum facem acest transfer cât mai responsabil, cum asigurăm sursele necesare pentru întărirea reţelelor. Dacă nu ştim din timp punctele în care ne dorim să facem încărcătoare de maşini electrice, aceste întăriri de reţele nu se pot face peste noapte. Planificarea la nivel de model de consum trebuie să meargă mână în mână cu planurile de investiţii ale distribuitorilor. Planurile de investiţii, fiind o activitate reglementată, se depun cu un an înainte, se aprobă de ANRE. Există o limită de investiţii pentru toate categoriile necesare în ultimii ani. Este foarte adevărat că avem la dispoziţie fondurile europene pentru a reduce din presiunea pe tarif, pentru că, fiind o activitate reglementată, tot nivelul de investiţii pe care operatorul îl face în anul următor se recunoaşte în tarif, pentru a reduce din această presiune şi a asigura totuşi fondurile necesare. Fondul de modernizare, fără a căuta nicio scuză, este cu doi ani de zile întârziat. Toţi distribuitorii de energie electrică au depus proiecte, dar o să vedeţi că fondurile necesare vor fi supralicitate, adică nu vor ajunge la câte proiecte s-au depus”, a afirmat Daniela Dărăban.