În data de 15 octombrie 2025, CFR a deschis circulația pe varianta de viteză Vărădia, un tronson feroviar de aproximativ un kilometru construit pentru a permite trenurilor să atingă viteze de până la 160 km/h între Bârzava și Vărădia de Mureș, anunță Asociația Pro Infrastructură (API)
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Lucrarea, parte din modernizarea Coridorului Rin–Dunăre, a presupus mutarea liniei cu 16 metri mai aproape de DN7 și a durat opt ani din cauza birocrației și a problemelor administrative, notează API.
Cea mai mare provocare a proiectului a fost situl arheologic Cetatea Vărădia, aflat între linia veche și DN7, unde se află vestigii ale unei fortificații dacice, ale unei biserici medievale și ale unei cetăți din secolul al XIII-lea. Descărcarea arheologică și mutarea artefactelor în patru vagoane muzeu au durat aproape șapte ani.

Abia în 2023 s-au deblocat lucrările, iar în 2025 constructorii au putut finaliza prima etapă, ce permite circulația trenurilor pe un singur fir cu viteză de până la 120 km/h. Viteza proiectată de 160 km/h va fi posibilă după finalizarea completă a tronsonului, estimată pentru prima parte a lui 2026, mai arată reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.
Ei susțin că întârzierea de la Vărădia nu este una izolată.
“Fie că vorbim de exproprieri, arheologie, relocări utilități, scoaterea din fondul forestier sau refacerea proiectelor greșite, incapacitatea administrativă, nepăsarea politică, subfinanțarea cronică și lipsa de presiune din partea societății românești țin loturile de modernizare a rețelei de căi ferate blocate cu anii. Iar acest lucru afectează economia, alungă călătorii și chiar pune în pericol siguranța și securitatea națională.”

Sursa foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructura / Daniel Avram