În urma unei anchete coordonate la nivel european, Rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorului (CPC), formată din autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, și Comisia Europeană au notificat, luni, operatorul de comerț electronic cu amănuntul Shein cu privire la o serie de practici de pe platforma sa care încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor și au solicitat retailerului să alinieze aceste practici la legislația UE.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit unui comunicat de presă al Executivului comunitar, ancheta acoperă o gamă largă de practici cu care se confruntă consumatorii atunci când fac cumpărături pe Shein și care încalcă legislația UE, inclusiv: reduceri false (respectiv faptul că platforma pretinde că oferă oferte mai bune, prezentând reduceri de preț care nu se bazează pe „prețurile anterioare” reale); vânzarea sub presiune (respectiv punerea sub presiune a consumatorilor pentru a finaliza achizițiile utilizând tactici precum termene de achiziție false); informații lipsă, incorecte și înșelătoare; etichete înșelătoare ale produselor; afirmații înșelătoare privind durabilitatea și date de contact ascunse, transmite Agerpres.
Solicitări și acțiuni viitoare
În plus, rețeaua CPC a solicitat informații de la Shein pentru a evalua conformitatea acesteia cu alte obligații în temeiul legislației UE privind protecția consumatorilor, cum ar fi obligația de a se asigura că clasamentele, recenziile și evaluările produselor nu sunt prezentate consumatorilor într-un mod înșelător. Rețeaua investighează, de asemenea, dacă platforma informează consumatorii cu privire la modul în care obligațiile care decurg din contract sunt partajate între un vânzător terț și Shein (dacă este cazul) și dacă drepturile consumatorilor nu se aplică contractului în cazurile în care vânzătorul terț nu este un comerciant.
„Toate întreprinderile care se adresează consumatorilor din UE trebuie să respecte normele noastre. Acțiunea de astăzi transmite un mesaj clar: nu ne vom feri să tragem la răspundere platformele de comerț electronic, indiferent de locul în care își au sediul. Legislația UE în materie de protecție a consumatorilor nu este opțională, ci trebuie aplicată în toate cazurile”, a declarat Comisarul pentru democrație, justiție, statul de drept și protecția consumatorilor, Michael McGrath.
Shein are acum la dispoziție o lună pentru a răspunde la constatările rețelei CPC și pentru a propune angajamente cu privire la modul în care vor aborda problemele identificate în materie de protecție a consumatorilor. În funcție de răspunsul retailerului, rețeaua CPC poate iniția un dialog cu compania. În cazul în care Shein nu răspunde preocupărilor exprimate de rețeaua CPC, autoritățile naționale pot lua măsuri de asigurare a respectării legislației pentru a asigura conformitatea. Aceasta include posibilitatea de a impune amenzi pe baza cifrei de afaceri anuale a companiei în statele membre ale UE în cauză.