Autostrada Brașov-Bacău (A13) : la un an de la lansarea licitației, CNAIR ratează încă un termen pentru desemnarea proiectantului

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

La peste un an de la lansarea cele de-a treia licitații pentru finalizarea studiului de fezabilitate, CNAIR încă nu reușește să desemneze proiectantul pentru Autostrada Brașov-Bacău (A 13). După numeroase amânări, câștigătorul contractului pentru proiectarea preliminară nu a fost anunțat nici vineri, 12 aprilie, la ultimul termen pe care l-a asumat CNAIR.

Pe 19 martie 2024, la a patra amânare, CNAIR stabilise termenul de 12 aprilie pentru desemnarea câștigătorului, conform informațiilor din SEAP :

Se ajunge astfel la a cincea amânare pentru desemnarea câștigătorului, față de termenul inițial (octombrie 2023).

Luna trecută, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a explicat că întârzierea se explică și prin clarificările pe care le-a cerut CNAIR de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, contractul incluzând și studii geotehnice pe care până acum, CNAIR le solicita în etapa de proiectare. Ministrul Grindeanu a estimat desemnarea câștigătorului ,,în câteva săptămâni” :

,,A 13, a fost contract semnat prima dată pe studiu de fezabilitate. Compania (Search) a venit și a spus că renunță, înainte de a veni eu ministru. Apoi  am reluat licitația, dar nu a venit nimeni (n.r fără ofertă la a doua licitație). Este documentația pentru studiu de fezabilitate, nu trebuie să te duci în teren. Acum suntem în situația în care, urmare a unor verificări venite de la ANAP cred că putem să avem un câștigător în următoarele săptămâni. Sigur, realizarea studiului de fezabilitate înseamnă și studiul geo, să mergi în teren și să vezi (n.r. foraje). După ce se termină studiul de fezabilitate, dacă vom considera necesar să facem licitație pentru proiectare și execuție pe FIDIC galben, cum majoritatea s-au făcut în România. Săptămâna trecută am primit răspunsul de la ANAP ceea ce înseamnă că putem să închidem. Să vedem și termenele din Studiu de Fezabilitate. Nu sunt doar termene care țin de firma care câștigă, ci și termene care nu se pot negocia, pentru avizele de mediu, sunt zone de trecere a Carpaților cu arii protejate. Sper să se semneze în săptămânile viitoare având acest răspuns pozitiv de la ANAP” -Sorin Grindeanu

Cele trei oferte au fost depuse de proiectanții Consitrans, Mega Muhendislik și Explan.

„Proiectul autostrăzii Brașov – Bacău merge înainte ! 3 operatori economici au depus astăzi oferte pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate necesar construcției A13:

– CONSITRANS SRL
– MEGA MÜHENDISLIK MÜŞAVIRLIK A.Ş.
– Asocierea EXPLAN SRL (lider) – DP CONSULT SA – TEKFEN MÜHENDISLIK A.Ş. (TEKFEN ENGINEERING Co. Inc.)

Autostrada Brașov – Bacău va avea o lungime de aproximativ 164 km, iar câștigătorul va avea la dispoziție 24 de luni pentru finalizarea acestui Studiu de Fezabilitate”, spunea în mai 2023, șeful CNAIR, Cristian Pistol.

Spre deosebire de a doua licitație, anulată la începutul anului, care avea o valoare minimă de 45 de milioane lei, a treia procedură de achiziție are un cost estimat cuprins între 77 și 91 de milioane lei, dar și o durată a contractului de 125 de luni (peste 10 ani). Dacă pentru Studiul de Fezabilitate sunt prevăzute 24 de luni, CNAIR a inclus în acest contract și monitorizarea geotehnică (36 de luni), respectiv 60 de luni pentru asistență tehnică pe durata etapelor de proiectare și execuție, de asemenea și monitorizarea geotehnică, potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia în Caietul de Sarcini. În plus, CNAIR a stabilit obligația proiectantului de a lucra cu minimum 6 foreze dotate cu sisteme GPS și camere pentru transmisia LIVE. „Pentru realizarea forajelor geotehnice, Prestatorul va avea la dispoziție minim 6 instalații mecanizate de foraj. Echipamentele /Utilajele (forezele mecanice) care vor fi folosite pentru realizarea forajelor geotehnice vor fi dotate cu un sistem monitorizare (GPS, Camere video) care să poată fi accesate, pe parcursul mobilizării utilajelor și realizării activităților în cadrul Contractului de către Beneficiar, Live, prin intermediul camerei de date”, a transmis CNAIR.

De la Sibiu (Boița) la Făgăraș, Makyol (Turcia), al doilea constructor din România raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați este în etapa de proiectare pe toate cele 4 loturi cu o lungime de 68 km. Pentru secțiunea Făgăraș-Brașov (50 km.) proiectantul Search trebuie să predea anul acesta documentația tehnică (studiile geotehnice fiind realizate 91 %, iar memoriul de mediu este în lucru).

 

Sursa Foto : CNAIR

Comentarii

  1. Stimabilii de la Search (pseudo)Corporation si-au lasat blestemele pe acest lot, au luat banii si au plecat sa ia bani si din alte proiecte fara sa livreze SF la timp. Pe Fagaras -> Brasov au o gramada de aditionale pentru prelungirea termenului de livrare SF, ultimul termen fiind anul 2024. Nu m-ar mira sa renunte si aici, ca doar au crescut costurile de 10 ori de la momentul contractarii.
    Sa le lasam si noi aici “blestemele” noastre, astfel incat sa nu mai poata participa la nicio licitatie in viitor. Oameni “seriosi”!

    • Papagalii ăia de la Search sunt protejati!
      Au luat toate contractele si nu inteleg cum de merge asa de bine.
      Incasează dar nu livrează!😵

  2. E normal… 2026-2027 cu anumite prelungiri ca să poată firma noastră umb sa ia și lucrarea asta. Și la fel și a8. Se trage de timp pana prin 2026. Licitații – contestații pana câștiga cine trebuie

  3. Inclined sa cred pana nu se da dreptul ,si sa vina o firma de casa,in care so agreze ,smechei nu cred ca se va rezolva ,iar taseul trebuie sa fie pe unde si au cumparat terenuri ei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *