Autostrada Brașov-Bacău, la a doua prelungire în doar 2 zile : 12 aprilie noul termen pentru desemnarea proiectantului. Ministrul Grindeanu a explicat de ce nu se anunță câștigătorul nici la un an de la lansarea licitației

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

Compania de Drumuri a prelungit până pe 12 aprilie 2024 termenul pentru desemnarea proiectantului care va finaliza studiul de fezabilitate al Autostrăzii A 13 Brașov-Bacău, aceasta fiind a patra amânare față de termenul inițial (octombrie 2023) și a doua prelungire în doar două zile. Miercuri, 13 martie, CNAIR a prelugit termenul până pe 19 martie, iar vineri a amânat pentru 12 aprilie 2024. Astfel, CNAIR depășește oficial, termenul de 12 luni de la lansarea licitației și până la desemnarea proiectantului, un termen mai apropiat de licitațiile grele pentru execuție și cu numeroase oferte.

De altfel, sâmbătă, 16 martie, întrebat la Digi24 despre situația cele de-a doua autostrăzi care trece munții între Moldova și Transilvania, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a explicat că întârzierea se explică și prin clarificările pe care le-a cerut CNAIR de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, contractul incluzând și studii geotehnice pe care până acum, CNAIR le solicita în etapa de proiectare. Ministrul Grindeanu a estimat desemnearea câștigătorului ,,în câteva săptămâni” :

,,A 13, a fost contract semnat prima dată pe studiu de fezabilitate. Compania (Search) a venit și a spus că renunță, înainte de a veni eu ministru. Apoi  am reluat licitația, dar nu a venit nimeni (n.r fără ofertă la a doua licitație). Este documentația pentru studiu de fezabilitate, nu trebuie să te duci în teren. Acum suntem în situația în care, urmare a unor verificări venite de la ANAP cred că putem să avem un câștigător în următoarele săptămâni. Sigur, realizarea studiului de fezabilitate înseamnă și studiul geo, să mergi în teren și să vezi (n.r. foraje). După ce se termină studiul de fezabilitate, dacă vom considera necesar să facem licitație pentru proiectare și execuție pe FIDIC galben, cum majoritatea s-au făcut în România. Săptămâna trecută am primit răspunsul de la ANAP ceea ce înseamnă că putem să închidem. Să vedem și termenele din Studiu de Fezabilitate. Nu sunt doar termene care țin de firma care câștigă, ci și termene care nu se pot negocia, pentru avizele de mediu, sunt zone de trecere a Carpaților cu arii protejate. Sper să se semneze în săptămânile viitoare având acest răspuns pozitiv de la ANAP” -Sorin Grindeanu

NOTĂ : sublinierea aparține Economedia

Cele trei oferte au fost depuse de proiectanții Consitrans, Mega Muhendislik și Explan.

„Proiectul autostrăzii Brașov – Bacău merge înainte ! 3 operatori economici au depus astăzi oferte pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate necesar construcției A13:

– CONSITRANS SRL
– MEGA MÜHENDISLIK MÜŞAVIRLIK A.Ş.
– Asocierea EXPLAN SRL (lider) – DP CONSULT SA – TEKFEN MÜHENDISLIK A.Ş. (TEKFEN ENGINEERING Co. Inc.)

Autostrada Brașov – Bacău va avea o lungime de aproximativ 164 km, iar câștigătorul va avea la dispoziție 24 de luni pentru finalizarea acestui Studiu de Fezabilitate”, spunea în mai 2023, șeful CNAIR, Cristian Pistol.

Spre deosebire de a doua licitație, anulată la începutul anului, care avea o valoare minimă de 45 de milioane lei, a treia procedură de achiziție are un cost estimat cuprins între 77 și 91 de milioane lei, dar și o durată a contractului de 125 de luni (peste 10 ani). Dacă pentru Studiul de Fezabilitate sunt prevăzute 24 de luni, CNAIR a inclus în acest contract și monitorizarea geotehnică (36 de luni), respectiv 60 de luni pentru asistență tehnică pe durata etapelor de proiectare și execuție, de asemenea și monitorizarea geotehnică, potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia în Caietul de Sarcini. În plus, CNAIR a stabilit obligația proiectantului de a lucra cu minimum 6 foreze dotate cu sisteme GPS și camere pentru transmisia LIVE. „Pentru realizarea forajelor geotehnice, Prestatorul va avea la dispoziție minim 6 instalații mecanizate de foraj. Echipamentele /Utilajele (forezele mecanice) care vor fi folosite pentru realizarea forajelor geotehnice vor fi dotate cu un sistem monitorizare (GPS, Camere video) care să poată fi accesate, pe parcursul mobilizării utilajelor și realizării activităților în cadrul Contractului de către Beneficiar, Live, prin intermediul camerei de date”, a transmis CNAIR.

Răspunsul ministrului Sorin Grindeanu la întrebarea din martie 2023 despre semnarea contractului de proiectare pentru A13 Brașov – Bacău:

De la Sibiu (Boița) la Făgăraș, Makyol (Turcia), al doilea constructor din România raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați este în etapa de proiectare pe toate cele 4 loturi cu o lungime de 68 km. Pentru secțiunea Făgăraș-Brașov (50 km.) proiectantul Search trebuie să predea anul acesta documentația tehnică (studiile geotehnice fiind realizate 91 %).

Sursa Foto : CNAIR

Comentarii

  1. Nu ne mira cu nimic!
    Search (pseudo)Corporation a reziliat dupa ce a lasat niste “blesteme” pe acolo.
    De-aia nu-s capabili functionarii in CNAIR sa desemneze un nou proiectant.
    Te doare capul cand iti dai seama ca le ia atat de mult timp sa ia o decizie corecta. Analfabetism functional si nesimtire crasa!

  2. Dupa panaramele alea de la Search vin papagalii ăia de la CONSITRANS SRL?
    De ce-i mai primiti pe alde ăștia?
    Au ars gazul cu A8 si cate alte loturi si autostrada Moldovei e înghetata din cauza lor?
    Altii n-ati gasit?
    Sau dau șpagă bună?😵

  3. Se pare ca ponta a avut perfecta dreptate cand a spus ca nu se va face autostrada peste munti, fiind interese din V ul europei, nefii d lasati s o faca, indiferent de finantari.

    • da, ma! toti astia de suferiti de mania executiei aveti senzatia ca Europa nu vrea drumuri in Romania (ignorand faptul ca ne-au finantat proiecte sau chiar ne obliga sa avem drumuri si cai ferate moderne), dar refuzam sa vedem hotia si prostia politica din Romania. Nici nu are rost sa mai vorbim despre faptul ca rusii au distrus toata industria dupa ’90 cumparand tot ce insemna combinat si vanzand-ul la pret de fier vechi… pt voi doar vestul este de vina.

      • Meh, e mult mai simplu să dăm vina pe “Brusele” decât sa recunoaștem că ce avem in fapt este consecința votului nostru sau mai bine spus absenței.

        • Pe mine asta cu votul ma lasa rece! Pt ca nu este ca si cum aia de nu voteaza sunt doar de la un partid, ci sunt de la toate. Asta e o viziune romantica asupra votului. Daca 100% ar iesi la vot rezultatele ar fi aceleasi, plus/minus cateva procente. Sa nu crezi ca toti pensionarii ies la vot sa bage pesede (sunt multi, masa mare de manevra dar la 100% prezenta decalajul nu este atat de mare de prezent). Apoi mai vezi ca astia de au votat penele ce au primit? PNLSD. Votul nu este problema, politicienii sunt problema…si in special aia de cariera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *