Autostrada electricității: Strategia companiei elene PPC de a deveni principalul jucător din Balcani

eoliene sursa foto: Pexels

Analiză a publicației elene EnergyMag, preluată de Rador Radio România:

Grecia este situată geografic în punctul din care pornește un coridor energetic, cel balcanic, iar compania publică de electricitate a Greciei, PPC, este poziționată chiar pe această ”autostradă a electricității”, care începe din Grecia, traversează Bulgaria și se termină în România. Acesta este un avantaj pe care alte grupuri străine care investesc în Bulgaria și România nu îl au.

Controlul asupra resurselor energetice din străinătate înseamnă forță geopolitică, iar piața balcanică este mai mult decât potrivită în acest sens, deoarece este departe de a fi saturată și poate fi controlată încă într-o oarecare măsură de jucători locali. Însă mari consorții străine fac și ele propriile mutări, scanează piețele pentru a găsi oportunități, iau poziții, încearcă să schimbe jocul.

La fel face și PPC, care a văzut marea oportunitate din România, a profitat de ea și a cumpărat filiala deținută de Enel, care se retrăgea de pe această piață. Acum PPC se pregătește să intre în Bulgaria prin achiziția unor proiecte de energie solară și, eventual, eoliană de 1,1 GW.

Care este oportunitatea pentru PPC, precum și avantajul față de alte grupuri străine?

Răspunsul este amplasarea geografică a Greciei. Din Grecia pornește un coridor energetic, cel balcanic, un avantaj pe care alte grupuri străine care investesc în Bulgaria și România nu îl au. PPC este poziționat chiar pe această ”autostradă a electricității”, care începe din Grecia, traversează Bulgaria și se termină în România.

În privința oportunităților, acestea sunt descrise cel mai bine în planul de afaceri pentru următorii trei ani pe care directorul executiv al PPC, G. Stassis, l-a prezentat ieri la Londra în fața unui public numeros de analiști străini: consolidarea tranzacțiilor transfrontaliere de energie electrică, importuri și exporturi în funcție de evoluția prețurilor la burse, acces facil la piețe care comunică acum între ele, sinergii de tot felul, precum managementul proiectelor, economii de scară în sisteme, autorizații etc.

Prin prezența sa în diferite zone geografice, PPC va reuși prin portofoliul său extins și complementar de surse regenerabile de energie, cum ar fi parcuri fotovoltaice și eoliene, să realizeze o disipare a riscului prin exploatarea diferitelor condiții meteorologice din fiecare regiune. Când, de exemplu, nu există soare în Grecia, ar putea fi mai bune condițiile meteorologice pentru fotovoltaice în România sau Bulgaria, ceea ce crește șansele unei participări stabile a surselor regenerabile de energie la mixul energetic al grupului PPC.

Sinergiile sunt unul dintre motivele pentru care PPC se uită și scanează cu atenție piața bulgară și nu numai. Un alt motiv este că Bulgaria, la fel ca și țările din Balcanii de Vest, trăiește propria revoluție „verde” în ultimii ani, dar este încă departe de a fi ajuns la saturație. Cele mai recente date agregate disponibile (2022) arată că în Bulgaria, cea mai dezvoltată piață din regiune, în afară de cea românească, capacitatea instalată din surse regenerabile de energie a fost de 5,2 GW, ceea ce echivalează cu 40% din capacitatea Greciei, care se situează la aproximativ 12 GW.

Croația dispune de o capacitate de 3,6 GW, iar Serbia de 3,1 GW, după care urmează Albania cu 2,5 GW, Bosnia cu 2,1 GW și pe ultimele locuri, Muntenegru și Macedonia de Nord cu 0,8 GW fiecare.

De departe pe primul loc se află, desigur, România, care este la un nivel similar cu cel al Greciei, având o capacitate instalată de peste 11 GW.

Adunând capacitatea instalată a tuturor celor opt țări de mai sus, împreună cu România, această piață verde nu depășește 29,5 GW, dintre care 67% reprezintă energie hidroelectrică, 18,8% energie eoliană, 13,2% energie fotovoltaică, 1% biocombustibili și 0,03% energie geotermală. O comparație cu Grecia este suficientă pentru a înțelege unde sunt țările vecine și care sunt perspectivele lor.

Prin urmare, regiunea oferă încă oportunități pentru PPC care caută să se extindă și mai mult pe piața balcanică, după cum rezultă și din planul de afaceri al companiei pentru următorii trei ani, și anume din secțiunea dedicată perspectivelor din Balcani.

În primul rând, pentru România, PPC estimează că până în 2030 cererea de energie electrică va crește cu 10%. Se estimează că dimensiunea sistemului electric al țării, ca urmare a investițiilor în rețele, va crește cu 48%, iar capacitatea instalată din surse regenerabile de energie va crește cu 6,4 GW. Prin urmare, există posibilități și de intrare ulterioară pe această piață.

În Bulgaria, ca și în restul regiunii, cererea de energie electrică este estimată să crească cu 8% până în 2030. Este de așteptat să se adauge un total de 5,4 GW din surse regenerabile, în timp ce multe centrale pe cărbune urmează să fie închise, reducând capacitatea instalată pe bază de lignit cu 35%. Pe de o parte, cererea de energie va crește, pe de altă parte, centralele pe lignit se vor închide, ceea ce înseamnă că diferența va trebui acoperită din surse regenerabile de energie, având în vedere decizia politică a țării de a trece la energia curată.

În Macedonia de Nord, care este un importator net de energie, au fost construite din 2021 până astăzi parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de 139 MW. Potrivit rapoartelor de anul trecut, obiectivul a fost adăugarea a 300 MW de noi proiecte de energie solară până la sfârșitul anului 2023. Cu toate acestea, rețelele țării nu au infrastructura pentru a gestiona astfel de volume, fiind necesare investiții semnificative, adică este nevoie de un investitor străin puternic. Compania greacă pentru transportul energiei electrice ADMIE și-a exprimat de multă vreme interesul de a achiziționa operatorul local MEPSO, fie printr-un acord strategic, fie printr-o majorare de capital social, așa cum a precizat în contactele avute cu guvernul lui Dimitar Kovacevski și cu autoritatea de reglementare de acolo, dar nu s-au înregistrat progrese în acest sens. Asemenea probleme de importanță strategică au nevoie de o mobilizare mai activă la nivel guvernamental înalt, pentru a avansa mai rapid și pentru ca discuțiile să fie parafate printr-un acord.

Aceasta este situația din Balcani în prezent, o regiune care domină noul plan de afaceri al grupului PPC pentru perioada 2024-2026.  (Traducerea: Carolina Ciulu)

sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *