Autostrada Sibiu – Făgăraș: Constructorul turc Makyol, desemnat câștigător și pe lotul 2 / Dacă nu vor fi contestații, Makyol va construi toate cele patru loturi de pe A13 și devine al treilea mare drumar după UMB și WeBuild

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

Constructorul turc Makyol a câștigat contractul și pentru lotul 2 al Autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș, iar dacă nu vor fi contestații va realiza toate cele 4 loturi și va deveni al treilea mare constructor după UMB și WeBuild raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați. Pentru loturile 3 și 4 contractele sunt semnate și în etapa de proiectare, iar pentru lotul 1 contractul se află în procedură de semnare.

În topul constructorilor de Autostradă din România, UMB conduce detașat cu aproape 500 de kilometri contractați. WeBuild lucrează pe lotul 5 al Autostrăzii Sibiu – Pitești (30 km) și are în proiectare 37 km pe lotul 3 Tigveni – Cornetu, deci în total 67 de kilometri de autostradă.

„Încă un pas important pentru construcția Autostrăzii Sibiu- Făgăraș, parte a A 13 ! CNAIR a desemnat astăzi câștigătorul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 al autostrăzii Sibiu-Făgăraș. Același antreprenor turc, care a câștigat contractele pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 1, 3 și 4, a fost desemnat astăzi să construiască cei 19,92 km dintre Avrig-Mârșa și Arpașu de Jos. Constructorul are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea ofertată a contractului (finanțat din Programul Transport) este de 1,54 miliarde de lei (fără TVA). Semnarea contractului va fi posibilă, după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații. În prezent, sunt semnate contracte pentru proiectarea și execuția primilor 39,47 km ai Autostrăzii Sibiu – Făgăraș, astfel:

– Tronsonul 3 (17,61 km) Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B)

– Tronsonul 4 (21,86 Km): Sâmbăta de Sus (DJ 105B)- Municipiul Făgăraș (16,26 km) și drum de legătură cu DN1 (5,6 km)”, a transmis marți ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Pe Lotul 2 Avrig – Mârșa – Arpașu de Jos vor fi construite 21 de poduri și 4 viaducte. Termenul de proiectare este de 12 luni, iar cel de execuție de 36 de luni, a transmis și directorul CNAIR, Cristian Pistol.

„Contractul are o durată de 48 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor.

Pe tronsonul 2 al autostrăzii Sibiu – Făgăraș antreprenorul va construi inclusiv 21 poduri și 4 viaducte.

În acest moment avem contracte semnate pentru proiectarea și construcția tonsoanelor 3 și 4, iar contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 1 este pe circuitul administrativ în vederea semnării. Practic, toți cei 68,04 km ai autostrăzii Sibiu – Făgăraș vor fi proiectați și construiți de același antreprenor”.

Riscuri și avantaje pentru aproape 70 de kilometri de autostradă

Un singur constructor pe aproape 70 de kilometri de autostradă în execuție în același timp poate reprezenta un risc, având în vedere că, dincolo de portofoliul constructorului, încă nu știm ce mobilizare va avea în șantier. Ca experiențe cu firmele din Turcia, Nurol a terminat aproape la timp cei 14 kilometri de pe Autostrada Transilvania, iar Alsim are întârzieri de câteva luni pe A0, la câmpie și cu ierni blânde. Așadar, deși au început promițător, chiar cu artificii pe șantier, constructorii din Turcia nu au ajuns la performanțele UMB de a termina înainte de termen.

Portofoliul Makyol

Makyol este o companie înființată la Istanbul în 1965. Unul dintre cele mai importante proiecte la care a participat în asocierea este Autostrada Gebze – Orhangazi – Izmir cu 377 kilometri lungime, Podul peste Marea Marmara Osman de 2.620 metri lungime, 18 kilometri de viaducte și 7 kilometri de tuneluri.

Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol va lucra și în asocierea cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni. 

Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.

Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri.

Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km.

Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km.

Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată.

Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani). Pentru A13 Brașov – Bacău, vineri, 6 octombrie, a fost termen în SEAP pentru desemnarea câștigătorului contrctului pentru Studiul de Fezabilitate, dar CNAIR nu a desemnat câștigătorul.

Sursa Foto : CNAIR

Comentarii

  1. Avand in vedere incarcarea celorlalti constructori care au reusit sa-si creeze un renume (mai bun sau mai rau) in Romania (gen Astaldi – sau WeBuild, Strabag, UMB, Porr) cred ca intrarea pe piata romaneasca a celor de la Makyol ne ofera premisele unui proiect (in acest caz Boita-Fagaras) incheiat la termen.
    Sa le dam credit si sa nu uitam ca o companie privata care isi respecta blazonul isi doreste doua lucruri: sa obtina proiecte si sa faca profit.
    Proiectul l-au obtinut, iar acum trebuie sa livreze astfel incat sa primeasca banii de la Statul Roman.
    CNAIR trebuie sa se asigure ca acest constructor (cu realizari mari in alte tari) va efectua lucrarea conform cerintelor si la standardele de calitate cerute.
    Am speranta ca Makyol nu va proceda precum italienii (Tirrena sau chiar Astaldi) care petreceau mai mult timp in instantele de judecata decat pe santiere.

    • “CNAIR trebuie sa se asigure ca acest constructor (cu realizari mari in alte tari) va efectua lucrarea conform cerintelor si la standardele de calitate cerute.”

      @Madalina Podaru – aveti informatii sa existe licitatii in curs/castigate pentru supraveghere din partea beneficiarului, pentru A13 Sibiu Fagaras ? Pe care sa le faceti publice.

  2. Ce idioti au hotarat construirea acestei autostrazi? De ce pana la Fagaras? Ce se intampla măreț la Fagarasvde-i trebuie autostrada. Ca si cum ai construi o autostrada de la Braila la Faurei. Daca se va continua spre Brasov ar fi foarte bine si numai asa se justifica.

    • Planul este sa ajunga pana undeva langa Bacau (Racaciuni) si sa se intersecteze cu A7 (care acum este in lucru).
      Sibiu-Fagaras a putut fi scoala la licitatatie de proiectare si executie anul trecut in vara pentru ca dupa multe chinuri s-au revizuit (cine stie a cata oara) studiile de fezabilitate care stau la baza unui proiect major de investitii (asa cum este o autostrada).
      De la Fagaras la Brasov, studiul de fezabilitate este in curs de “revizuire” (cine stie a cata oara) si probabil anul viitor (daca nu se mai amana de cine stie cate ori) va fi livrat beneficiarului (CNAIR). Dupa alte etape birocratice ar putea urma scoaterea la licitatie pentru proiectare si executie.
      “Multumita” proiectantului SearchCorporation care a pierdut 2 ani degeaba, de la Brasov la Bacau o s-o vedem in executie la Sfantul Asteapta, care din cunostintele mele nu are o anumita data in calendar. Studiul pentru Brasov-Bacau este in chinurile licitatiilor, din cate imi amintesc. Asta inseamna cel putin 3-4 ani de asteptare pentru a ajunge la etapa de desemnare a unui constructor.
      Asta-i Romania! Ne omoara birocratia. Dar mai ales ne omoara politicienii care sunt complet rupti de realitate si pe care nu-i intereseaza bataia de cap cu astfel de proiecte.

  3. pe politicieni ii intereseaza unele ale lor:
    – vezi autostrada pe langa Sibiu, de zici ca e ocolitoare nu autostrada, pe fiecare iesire din oras e nod de urcare coborare; da ce sa ii faci cand esti atat de țapăn infipt, iti permiti;
    -vezi podul de la Braila care tot de drumurile de carute e legat, nici un drum expres sau atostrada pana la el sau de la el; troc al unui viitor premier pentru ca cerealele din moldova si zonei granitei moldovei cu muntenia sa poata trece mai usor spre constanta, in camioane care ar avea nevoie de autorizatii speciale sa circule pe drumuri din cauza tonajului in afara legii.
    – cocoasa Focsaniului; cu domeniul pe numele mamei
    – clujenii vor metrou, pe ce bani? nu se stie da ei il vor si apasa tare pedala, ca autostrazi au; dar nu vor un drum ecpres spre Dej
    – politicieni care nu vor autostrada la Iasi, ex ii intereseaza tabla inclusiv pe justițiari

  4. Va intrebati de ce numai pana la Fagaras ?
    E foarte simplu: multe in țara asta, dar fară Brasov!
    Cat s-a investit in Brasov pe vremea comunistilor, numai numele de Orasul Stalin, pe care l-a primit si nu l-a primit Sibiu, Cluj, Timisoara, Mures, Ploiesti, Craiova chiar Bucurestiul. Cum scoti din copii care au crescut cu un asemenea sentiment, ideii care sa ajute la dezvoltarea Brasovului?
    Ca sa nu mai vorbim de industia de la Brasov. O parte din aceasta industrie fiind strategica, care inca produce.

    A3 Ploiesti – Brasov – NU
    A13 Bacau – Brasov – NU
    A3 si A13 Sibiu – Brasov – chinurile facerii

    Poate pana la Fagaras ca pentru sibieni, atat e necesar. Necesitatea izvorand din Poligonul de la Cincu. Sibienii in contextul comandamentului NATO din orasul Sibiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *