Autostrada Sibiu – Pitești. Ritm total nesatisfăcător pe Lotul 2 Boița – Cornetu, afirmă Pro Infrastructură. „Nu sunt șanse să fie totul gata în 4 ani”

Mădălina Podaru mai 29, 2025 1 comentarii 7508 vizualizări
Lotul 2 Boița Cornetu Autostrada Sibiu Pitești Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Asocierea Mapa-Cengiz are încă un ritm total nesatisfăcător pe Lotul 2 Boița – Cornetu (31,33 km) de pe Autostrada Sibiu – Pitești, afirmă Asociația Pro Infrastructura, care susține că antreprenorii au multe întârzieri de recuperat și există și elemente de birocrație care vor adăuga problemelor pe acest lot, alături de dificultățile date de lucrări care se derulează aproape de traficul rutier și feroviar, așa că „nu sunt șanse să fie totul gata în 4 ani”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Antreprenorul așteaptă autorizația de construire, cel mai târziu săptămâna viitoare, afirmă Pro Infrastructură. „ Declarații războinice ale Mapa-Cengiz, în așteptarea primei autorizații serioase. Sâmbătă, 24 mai, o delegație a organizației noastre a fost primită pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești, 31,33 kilometri între Boița și Cornetu. Asocierea turcă Mapa-Cengiz se jură că stă cu arma la picior și va începe în forță treaba la 4 viaducte în zona Boița cât și la tunelul Robești imediat cum se emite autorizația de construire, cel mai târziu săptămâna viitoare”, arată Asociația.

Potrivit acesteia, proiectarea abia este gata. „Cei doi antreprenori au foarte multe de demonstrat și întârzieri de recuperat. Proiectarea, care contractual trebuia să dureze 18 luni, abia acum este în mare parte gata, la aproape 3 ani de la ordinul de începere din 1 iulie 2022. S-au efectuat 800 de foraje geotehnice (18000 ml) dar și alte investigații de teren și au rămas de făcut doar chestiuni de detaliu care vor merge în paralel cu execuția”, transmite Pro Infrastructura.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Totuși, Asociația susține că birocrația e departe de final. „O mare parte din lucrări are nevoie de revizuirea acordului de mediu. Vor urma alte 5 autorizații de construire. Plus “încă un aviz” de la CFR, Hidroelectrica sau proprietarii rețelelor de utilități. “Mulțumim” defunctei Iptana pentru studiul de fezabilitate execrabil din 2008 și asocierii Spea-Tecnic fiindcă nu a livrat nimic pe secțiunile de munte ale autostrăzii pe contractul de revizuire a acestui studiu”, spune API.

În plus, conform Asociației, din cei 150 de muncitori mobilizați momentan, doar vreo 50 sunt puși la viaductul Boița, singurul kilometru autorizat în 3 aprilie 2024. „Abia în câteva zile se vor instala aici primele grinzi. Ritm total nesatisfăcător. Dar ne-au promis că ne revedem la 1 septembrie când vom vedea o altă față a șantierului. Așteptăm cu nerăbdare! Până atunci, turcii au adus kituri noi de utilaje de excavat galerii și torcretat. Țiplă. În scurt timp va fi dată jos la tunelul Robești care va fi atacat concomitent din ambele portaluri, adică pe 4 fronturi de lucru”, arată API.

Asociația susține că a vizitat fabrica din Sibiu unde vor fi executate aproximativ jumătate din cele 1000 și ceva de grinzi din beton necesare pe tot lotul. După ce acestea vor fi făcute, va fi mutată în două puncte de pe traseu, fiind mai eficient logistic și mai ieftin să le producă pe restul on-site.

„Am văzut și fabrica de confecții metalice unde se vor asambla segmentele de tablier necesare pe mai multe poduri. Totul se face in-house pe echipamente automatizate de ultimă generație. Plăcile metalice brute sunt tăiate, sudate și asamblate cu ajutorul utilajelor robotizate într-o hală imensă. Elementele de susținere la tuneluri au intrat în producție. Reprezentantul Mapa-Cengiz care ne-a fost ghid și a rezistat tirului de întrebări pare decis să pună în teren autostrada în 50 de luni, termenul contractual de execuție. E drept, nu a zis și de când începe să socotească. Spune că are nevoie de doar 700 de muncitori în șantier, în afară de cei din fabrica de grinzi și personalul administrativ. Aparent este neimpresionat de misiunea pe care o are în față”, afirmă Asociația.

API transmite că, în opinia sa, nu sunt șanse să fie totul gata în 4 ani (și ceva). „Mai curând în vreo 7, optimist vorbind. Și va fi nevoie de mult mai mulți oameni în teren. Sunt 7 tuneluri, 48 de poduri (din care 5 traversări ale Oltului), un ecoduct-mamut la Lazaret, consolidări de versant fără număr și, pentru cunoscători, de vreo 10 ori (fără exagerare) volumul șantierului din celebrul deal al liliecilor de la Șoimuș în materie de terasamente de pământ armat”, arată asociația.

API mai transmite că dificultatea este crescută semnificativ și din cauza lucrărilor lipite sau foarte apropiate de DN7 și calea ferată. „Este risc major de incidente dacă traficul pe DN7 nu este restricționat sau chiar închis, așa cum v-am spus vara trecută că se va întâmpla”, arată Asociația.

Stadiul fizic al lucrărilor la viaduct era săptămâna trecută de 41,41%, iar pe toată lungimea acestei secțiuni se apropia de 5%, arăta șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristan Pistol.

„Dacă antreprenorii vor menține mobilizarea pe toți cei 31,33 km ai acestei secțiuni sunt șanse reale ca termenul contractual de finalizare a lucrărilor, anul 2028, să fie respectat.”, a adăugat șeful CNAIR.

Acest lot va primi o finanțare europeană de 2,93 miliarde de lei, care reprezintă 40% din valoarea totală eligibilă aprobată. Costul total al lotului se ridică la 8,7 miliarde lei. Lucrările ar putea fi finalizate în 2029.

Lucrările la acest lot au dus și la restricții de circulație pe Valea Oltului, cele mai recente având loc pe 28 și 29 aprilie, în vederea pregătirii amplasamentului pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii Sibiu – Piteşti,

Restrucţiile au fost necesare pentru a permite executarea lucrărilor de toaletare a versantului aflat în proximitatea drumului naţional (dislocarea rocilor, pietrelor, stâncilor).

Lotul 2 Boița – Cornetu (31 km) este construit de asocierea de constructori din Turcia Mapa-Cengiz și include 7 tuneluri din care cel mai lung, la Câineni, de 1,5 kilometri și 49 de viaducte, inclusiv un viaduct cu o lungime de 700 de metri lungime la Boița,  asemănător celui de la Tălmăcel (650 metri lungime și 30 înălțime) de pe lotul 1.

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.