Cinci oferte au fost depuse la contractul pentru finalizarea lucrărilor începute de Bechtel pe lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș al Autostrăzii A 3 Transilvania. Contractul pentru lotul cu o lungime de 26 km. are o valoare de 937 milioane de lei și include viaductul peste lacul de acumulare Suplacu de Barcău (1,6 km.) în mare parte finalizat. CNAIR a lansat o nouă licitație pentru lotul de 26 de kilometri pe 6 ianuarie 2023, dar fără a anula licitația anterioară din 2020, după cum Economedia explica aici. Noua licitație are o valoare de aproape un miliard de lei, iar durata de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.
,,Oferte depuse astăzi pentru încă o secțiune din Autostrada Transilvania (Suplacu de Barcău-Chiribiș).
1. CONSTRUCTII ERBAȘU SA (România)
2. Asocierea DUNA GROUP INTERNAȚIONAL KFT – DUNA CONSTRUCȚII RO SRL (Ungaria – România)
3. MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. (Turcia)
4. NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
5. Asocierea PRECON TRANSILVANIA SRL – CITADINA 98 SA (România)
Această secțiune are o lungime de 26,35 km km și o valoare estimată a contractului (finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile) de 937,53 milioane de lei, fără TVA. Proiectarea și de execuția contractului va fi de maximul 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție), perioadă în care câștigătorul va trebui să construiască inclusiv:
-3 viaducte,
-8 pasaje,
– 8 poduri (din care unul în lungime de 1.650 m peste lacul de acumulare de la km 6+655).” a transmis luni, șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Constructorii interesați au depus numeroase clarificări la caietul de sarcini, însă răspunsurile CNAIR par a fi „în doi peri”, susține Horațiu Cosma, fost secretar de stat (USR) în Ministerul Transporturilor. Practic, Compania de Drumuri nu lămurește neclaritățile și pasează răspunderea în sarcina antreprenorului, mai ales că este un șantier părăsit cu lucrări neconservate care s-au degradat după trecerea anilor.
„Aflat la a 5-a tentativă de finalizare după 2 rezilieri de contracte și 2 licitații anulate, lăsat pe jumătate finalizat de americanii de la Bechtel, tronsonul de 26km de autostradă din județul Bihor este în licitație din ianuarie. În martie licitația a fost suspendată, după ce CNAIR nu a fost în stare să răspundă la neclaritățile constructorilor. Abia săptămâna trecută, după 2 luni de întârziere, CNAIR a publicat răspunsurile la cele 320 de întrebări. Am trecut prin ele și m-am îngrozit. După 20 de ani de la debutul lucrărilor Compania de Drumuri încă nu știe cum vrea să arate autostrada, care sunt detaliile tehnice și ce lucrări mai trebuie finalizate. Cea mai mare parte a răspunsurilor oferite sunt de tipul ”nu știm, nu avem,, nu vrem, ocupați-vă voi, constructorilor, că noi atât am putut”. Câteva exemple:
– O serie de termene contractuale se bat cap în cap, constructorii cer lămuriri, CNAIR apelează la ”buna credință” a viitorului constructor pentru respectarea lor;
– Constructorii întreabă unde mai exact trebuie stabilizat terenul, CNAIR răspunde că ”unde va fi nevoie”;
– Constructorii cer documente de calitate referitoare la lucrările deja executate de Bechtel, fiindcă vor trebui să garanteze pentru ele 10 ani, CNAIR le răspunde cu “altă întrebare”;
– Pe un sector al autostrăzii proiectul se bate cap în cap cu normativul, constructorii întreabă ce să respecte, CNAIR răspunde că ambele;
– Constructorii cer suprafața depozitelor de materiale pe care vor trebui să le readucă la starea inițială, CNAIR îi trimite să măsoare singuri;
– Sunt necesare lucrări suplimentare de întărire a celor executate de Bechtel, CNAIR confirmă, dar nu are detaliile tehnice, să le ”ghicească” și să le oferteze constructorii de pe acum;
– Constructorii întreabă dacă pot înlocui stratul de balast stabilizat cu unul de piatră spartă, CNAIR răspunde că da, dar de fapt nu.”-Horatiu Cosma.