Autostrada Transilvania: Licitația pentru viaductele scoase din contractul cu UMB a fost deblocată. CNAIR așteaptă ofertele până pe 27 noiembrie

Autostrada Viaduct Nădășelu UMB Transilvania octombrie 2023

CNAIR a deblocat licitația pentru viaductele scoase din contractul cu UMB pentru lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania, noul termen pentru depunerea ofertelor fiind 27 noiembrie. Deblocarea licitației pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică (jud. Cluj) s-a făcut după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins o contestație a turcilor de la Ictaș privind caietul de sarcini, turcii reclamând o documentație superficială (detalii aici). Contractul este finanțat din PNRR, dar cu această întârziere nu mai poate fi semnat până la sfârșitul anului (31 decembrie 2023), conform jalonului din PNRR. (n.r motivat, există și posibilitatea acordării unei extensii în Regulamentul PNRR). Lotul Nădășelu – Zimbor (exceptând cele două viaducte) este la 70 % execuție, potrivit CNAIR. De la Zimbor la Poarta Sălajului, UMB a avansat la 40%.

„Proiectarea și execuția lucrarilor de deviere a traseului situate intre km 10+009 – km 12+000 si km 21+406– km 24+890, aferente Autostrazii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”, arată contractul din SEAP. Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt alunecări de teren vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Noile lucrări costă aproximativ un miliard de lei, iar durata este de 27 de luni (9 proiectare și 18 execuție).

Constructorii au cerut CNAIR mai multe date tehnice despre execuția viaductelor, studii geotehnice și studii pentru relocarea de utilități, iar printre răspunsurile CNAIR se regăsesc explicațiile despre renunțarea la soluția inițială de tunel tip cut&cover, dar și date despre alunecările de teren: 38 metri adâncime la Topa Mică. Din explicațiile tehnice pe care le-a consultat Economedia rezultă că, pe lângă expertiza tehnică din februarie 2022 care a propus varianta tunelului cut&cover, complementul de expertiză din decembrie 2022 a mers pe varianta unui viaduct de 2000 metri.

Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar în lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică (3,2 km) riscă să devină „cea mai frumoasă autostradă-muzeu”, avertizează Asociația Pro Infrastructură. Dacă anul trecut lotul de 30 de kilometri dintre Nădășelu și Zimbor era cea mai avansată autostradă din PNRR și chiar se discuta despre o posibilă inaugurare în decembrie 2023 (n.r. UMB nu avea contracte pe aproape 500 km), acum proiectul riscă să iasă din calendarul PNRR”, potrivit API.

Imagini cu lotul de 12 km Zimbor – Poarta Sălajului au fost publicate pe Canalul YouTube Criastian „Marius Man”:




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *