Autostrada Unirii (A8) : CNAIR a avizat indicatorii pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin. Costă 6 miliarde de Euro, are 47 de tuneluri și 255 de pasaje și viaducte

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

6 miliarde de Euro este costul estimat pentru secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii, tronsonul dintre Miercurea Nirajului și Leghin având o lungime de 159 kilometri, 47 de tuneluri și 255 de poduri, pasaje și viaducte.

CNAIR a aprobat joi, indicatorii tehnico-economici pe baza Studiului de Fezabilitate predat de Acciona (Spania), iar proiectul urmează să fie transmis către Consiliul Tehnico Economic al Ministerului Transporturilor, a anunțat șeful CNAIR, Cristian Pistol. Licitația pentru proiectare și execuție trebuie lansată până la sfârșitul anului, conform promisiunilor ministrului Sorin Grindeanu. Pe traseu sunt prevăzute 5 noduri rutiere, iar din cel cele 47 de tuneluri, cel mai lung are 940 de metri, a spus Pistol : ,,Am aprobat astăzi în CTE CNAIR indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitației pentru construcția secțiunii II a Autostrăzii Târgu Mureș-Târgu Neamț !

Secțiunea Miercurea Nirajului-Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:
– 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
– 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
– 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m). Autostrada va beneficia și de 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.
Proiectul, finanțat prin Programul Transport (PT), are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA). Documentația pentru lansarea licitației necesare construcției secțiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern.”-Cristian Pistol.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:

– Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,

– Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,

– Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.”

Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT).Până la sfârșitul anului urmează să fie predat și Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni (93 km.). UMB a câștigat licitația pentru lotul PNRR Leghin-Târgu Neamț, dar este contestat de Danlin, iar la începutul lunii septembrie va fi desemnat câștigătorul lotului Târgu Mureș-Miercurea Nirajului.

Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Comentarii

  1. Nu înțeleg de ce nu se cere o garanție de x procente din valoarea licitată pt a depune contestație, iar dacă pierzi contestația să pierzi și garanția. Așa nu se vor mai depune contestații aiurea de către firmele de 2 lei decât dacă sunt sigure că vor avea câștigat de cauză. Altfel vom continua cu circul ăsta la fiecare licitație importantă și de pierdut au doar românii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *