Compania de Drumuri a respins, astăzi, Studiul de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ de pe Autostrada Unirii – A8, documentaţia tehnică fiind incompletă.
Studiul de Fezabilitate pentru acest segment de 211 de kilometri a fost predat la Ministerul Transporturilor pe 10 august… pe un stick şi fără ca un reprezentant al firmei spaniole Acciona să fie prezent pentru explicaţii şi clarificări, invocând faptul că este perioadă de concedii.
Mari semne de întrebare privind calitatea documentaţiei, inclusiv studiile geotehnice, au apărut încă de la începutul contractului câştigat pentru doar 18 milioane de lei din valoarea de 35 de milioane pe care o estima CNAIR la lansarea licitaţiei. În plus, predarea Studiului s-a făcut cu o întârziere de peste o jumătate de an faţă de primul termen contractual. Contractul cu firma din Spania a fost semnat în mai 2019, în mandatul fostului ministru Răzvan Cuc.
Respingerea Studiului de Fezabilitate s-a făcut atât calitativ, cât şi cantitativ, a scris pe pagina sa de Facebook Cătălin Urtoi, fost consilier al Ministrului Transporturilor (mandatul Lucian Bode) şi membru fondator al Asociaţiei „Împreună pentru A 8”.
„SF-ul a fost RESPINS atât din punct de vedere CANTITATIV, cât și CALITATIV de către CNAIR!
CNAIR a formulat mai multe observații, cuprinse într-un document de 27 pagini!
În aceste condiții asociația Împreună Pentru A8 a solicitat:
- “Termen pentru finalizarea răspunsurilor” – Răspunsul din partea celor de la Acciona a fost că până Luni, 6 Septembrie CNAIR va primi un termen concret.
- “În cazul în care nu veți trata cu seriozitate finalizarea acestui SF, asociația noastră va depune o plângere penală la Parchetul General. Ceea ce fac firmele de proiectare în acest moment este sabotaj al unor proiecte din Moldova, proiecte care țin de siguranța națională”, a scris Cătălin Urtoi pe Facebook.
CNAIR a confirmat printr-un comunicat de presă deficienţele studiului de fezabilitate predat, inclusiv documentaţia incompletă pentru studiile geotehnice : ,,În vederea asigurării unui nivel ridicat de calitate pentru Studiul de Fezabilitate, care să corespundă rigorilor de finanțare specifice accesării finanțării din Fonduri Europene Nerambursabile, CNAIR S.A a mobilizat resurse importante pentru analizarea livrabilului transmis, identificând și elaborând observații/clarificări atât din punct de vedere cantitativ, cât și calitativ, care au fost înaintate Prestatorului în data de 30.08.2021. Pentru zona montană este necesară finalizarea investigațiilor geotehnice care vor sta la baza fundamentării soluțiilor tehnice propuse, cât și o reanalizare a soluțiilor prezentate în cadrul documentației transmise.” – a comunicat oficial CNAIR
Studiul de Fezabilitate este necesar pentru următoarele etape: obţinerea Acordului de Mediu, într-o primă fază pentru sectoare din acest tronson de 211 kilometri (estimare sfârşitul acestui an început de 2022) şi apoi pentru lansarea licitaţiei de proiectare şi execuţie ale „capetelor” de autostradă Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (jud. Mureş) şi Târgu Neamţ – Leghin (jud. Iaşi), cele două secţiuni având o lungime de aproximativ 55 km. Dacă cele două tronsoane de la capete sunt propuse la finanţare prin PNRR, nu este clar ce se va întâmpla cu restul de aproximativ 150 de kilometri, şi anume trecerea Carpaţilor, cel mai dificil sector. Pe secţiunea Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, de aproximativ 100 de kilometri, firma românească Consitrans face proiectarea completă (Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic), iar termenul de predare este 2023.
Potrivit datelor oficiale CNAIR, pentru cei 211 kilometri dintre Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, Studiul de Fezabilitate a costat 17,5 milioane lei, în timp ce pentru proiectarea completă (SF +PT) a tronsonului Târgu Neamţ – Ungheni (101 km) se vor achita aproape 60 de milioane lei (valoarea estimată a fost 62 de milioane/oferta tehnică a primit 56 de puncte, în timp ce componenta financiară 40 de puncte).