Autostrada Unirii (A8). Consiliul Tehnico Economic din CNAIR a avizat studiul de fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamţ – Iași – Ungheni / Contractul are aproape un an întârziere

A8 Autostrada Unirii Autostrada Târgu Neamț Iași Ungheni Sursa foto: Facebook/ Cristian Pistol, CNAIR

Consiliul Tehnico Economic (CTE) al CNAIR a avizat miercuri Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamţ – Iași – Ungheni din Autostrada Unirii A8, a anunțat directorul general Cristian Pistol. Proiectantul Consitrans ar trebui să realizeze și proiectul tehnic, însă CNAIR i-ar putea propune renunțarea, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție și pentru a securiza finanțarea europeană. Contractul este foarte întârziat (aprox. un an) și există riscul ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea – Arad (2 miliarde de euro) sunt deja în faza analizei ofertelor.

„Traseul acestui tronson al A8 se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi, începând din zona localității Moțca, tranzitează teritoriile localităților Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipiul Iași si se finalizează în zona localității Ungheni, unde face joncțiunea cu Podul peste Prut.
Pe traseul cu o lungime de 93,269 km vor fi construite inclusiv:
– 101 poduri/pasaje,
– 14 tuneluri,
– 11 noduri rutiere,
– 4 spații de servicii,
– 2 Centre de Întreținere și Coordonare (CIC)
– 6 parcări de scurtă durată.
Valoarea totală estimată pentru construcția acestui tronson al A8 (Autostrada Unirii) este de 26,39 miliarde lei (fără TVA).
Pentru lansarea în licitație a contractului pentru cinstrucția autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni mai trebuie parcurse următoarele etape:
– avizarea SF în CTE al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii,
– avizarea SF în Consiliul Interministerial,
– aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotătâre de Guvern”, a transmis Cristian Pistol.

Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din PT este de aproape 900 milioane Euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde Euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027), este cel care a anunțat anterior că CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate.

„Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.

În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8.” –Adrian Covăsnianu.

Notă : Sublinierea aparține Economedia

Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.

Pentru secțiunea de munte, Miercurea Nirajului-Leghin (159 km.) costul estimat este de 6 miliarde Euro. Două din cele șase loturi sunt deja în licitație pentru Proiectare și Execuție.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: