Directorul general Interimar al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi îl acuză din nou pe șeful CNAIR, Cătălin Cristian Pistol că ar tărăgăna lansarea licitațiilor pentru loturile de munte ale Autostrăzii Unirii (A8). Urtoi susține că, licitațiile pentru proiectarea și execuția primelor două loturi ale secțiunii de munte de pe A 8 nu sunt lansate în licitație din motive de imagine, pentru a se schimba conducerea CNIR, acum interimară, deși etapele concursului pentru mandat conform PNRR s-au terminat de câteva luni. În vara anului 2023, la Parlament, Sorin Grindeanu și Cristian Pistol promiteau lansarea licitațiilor pentru secțiunea de munte până la sfârșitul anului (2023).
Anterior, Cristian Pistol explicase întârzierea prin auditul de siguranță rutieră, iar pe 16 februarie cu ocazia semnării contractului pentru primul lot de pe A 8 (lotul Nurol), Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu dădea asigurări că licitațiile pentru loturile Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 km) și Pipirig- Leghin (17 km)vor fi lansate ,,în cel mult două luni” după cum Economedia a explicat aici.
Acuzele lui Urtoi : ,,În legătură cu Autostrada Unirii-A8, ca moldovean și ca ieșean mă alătur colegilor mei de la Iași, chiar și din poziția actuală de Director General CNIR (încă…) și fac un apel către conducerea CNAIR, către Directorul General Cristian Pistol și către Directorul General Adjunct Direcția Generală Pregătire Proiecte Gabriel Budescu, specialistul direct implicat în proiectul A8 :
„Ceea ce s-a tot indus că noi nu vrem să dăm drumul sectoarelor de munte de pe A8 e un lucru fals. Probabil că într-o lună, cel mult două, maximum vom scoate la licitație alte două, de la Miercurea Nirajului la Sărățeni pe partea vestică și de la Pipirig la Leghin pe partea estică. Sunt încă două loturi care ne apropie. Pentru celelalte nu sunt încă gata studiile geo, din ce am înțeles. Nu evităm să atacăm partea de munte. Există un foarte mare interes nu doar la nivel național, ci și la nivel european pentru a face legătura cu Moldova de peste Prut”, a transmis pe 16 februarie, Sorin Grindeanu.
„Traseul autostrazii aferent Sectiunii II se desfasoara pe raza judetelor Mures (intre km 22+000 al Tronsonului 1 – km 47+356 al Tronsonului 1), Harghita (intre km 47+356 al Tronsonului 1 – km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2) si Neamt (intre km 128+964 (km 36+769) al Tronsonului 2 – km 181+195 (89+000) al Tronsonului 2. Pentru sectorul de autostrada, viteza de proiectare este de 120 km/h. Nodurile rutiere sunt proiectate la viteza de 60 km/h. Au fost proiectate 47 tuneluri, in lungime totala de 11,64 km si lungimi individuale intre 70.00 m si 940.00 m”, arată Nota de Fundamentare.
Nod rutier DN 13A, la km 43+563 (Sovata).
- Nodul rutier tip ,,trompeta simplaˮ este amplasat la km 43+563 al autostrazii, pe Tronson 1, cu descarcare in DN 13A si se dezvolta pe raza UAT Sărățeni (jud. Mureș).
Nod rutier DN 13B, la km 80+980 (Joseni)
- Nodul rutier tip ,,trompeta simplaˮ este amplasat la km 80+980 al autostrazii, pe Tronson 1, cu descarcare in DN 13B si se dezvolta pe raza UAT Joseni (jud. Harghita).
Nod rutier DN 12, la km 0+000 (Ditrau)
- Nodul rutier tip „trompeta dubla” este amplasat la km 0+000 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 12 si se dezvolta pe raza UAT Lăzarea (jud. Neamț). Nodul rutier are 7 bretele, respectiv o bretea principală bidirecțională: viteză de proiectare de 40 km/h, rază minimă 90 m, iar dever maxim de 5,5 % si 6 bretele secundare unidirectionale: viteza de proiectare de 40 km/h, raze minime de 90 m, iar dever maxim de 5,5 %.
Nod rutier DN 15, km 39+720 (Tulghes)
- Nodul rutier tip „trompeta simpla” este amplasat la km 39+720 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 15 si se dezvolta pe raza UAT Grințieș (jud. Neamț).
Nod rutier DN 15B, la km 70+500 (Pipirig)
- Nodul rutier este amplasat la km 70+500 al autostrazii, pe Tronson 2, cu descarcare in DN 15B si se dezvolta pe raza UAT Pipirig (jud. Neamț).