CNAIR vs CNIR, pe tema Autostrăzii Unirii : Pistol explică de ce a întârziat lansarea licitațiilor pentru secțiunea de munte /Directorul CNIR, Cătălin Urtoi îl acuzase pe Pistol că blochează proiectul A 8

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Compania de Drumuri (CNAIR) și Compania pentru Investiții Rutiere (CNIR), două companii din subordinea Ministerului Transporturilor se acuză reciproc de întârzieri și blocarea proiectului Autostrăzii Unirii (A 8), cea mai importantă investiție din regiunea Moldovei.

Directorul CNAIR, Cristian Pistol (cu mandat de 4 ani) răspunde acuzațiilor directorului interimar al CNIR, Cătălin Urtoi (unul dintre cei patru candidați) și explică întârzierea lansării licitațiilor pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin (160 km.) prin auditul de siguranță rutieră și exproprieri, deși alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu se angajaseră în Parlament că lansează licitațiile pentru execuție până la sfârșitul anului 2023.

Precizările directorului CNAIR, Cristian Pistol : 

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

,, CNAIR a reușit să încheie un contract cu probleme de implementare, în cadrul căruia proiectantul ajunsese aproape în imposibilitatea finalizării serviciilor asumate. Pentru a nu se ajunge la soluția unei rezilieri și implicit a unui proces în instanță care ar fi blocat pe termen nedefinit orice încercare de promovare a obiectivului, CNAIR a apelat la soluția înțelegerii amiabile cu elaboratorul acestui Studiu de Fezabilitate. Această abordare a făcut posibilă aprobarea Studiului de Fezabilitate și aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru secțiunea montană a A8 (Leghin – Miercurea Nirajului). Înțelegerea amiabilă a fost încheiată încă din data de 8 noiembrie 2023, iar în data de 20 noiembrie 2023 proiectantul a predat prima formă a documentației. După ce CNAIR a emis observații, proiectantul a revizuit Studiul de Fezabilitate în data de 05 decembrie 2023. După o noua verificare, CNAIR a acceptat documentația finală în data de 15 decembrie 2023.

Solicitarea pentru efectuarea auditului de siguranță rutieră (cerință obligatorie prin lege) a fost făcută în data de 8 decembrie 2023, iar pe data de 21 decembrie au fost semnate contractele de audit de siguranță pentru 2 din cele 6 tronsoane ale secțiunii Leghin-Miercurea Nirajului.

Documentația pentru cele două contracte a fost înaintată către auditori la momentul respectiv, iar în data de 4 ianuarie 2023 au fost înaintate solicitările pentru auditul celorlalte 4 tronsoane.

În perioada imediat următoare vor fi semnate și contractele pentru aceste ultime 4 tronsoane, ca urmare a alocării tuturor sumelor necesare derulării acestora.

În paralel, CNAIR a demarat pregătirea documentației de licitație pentru proiectarea și execuția celor 6 tronsoane ale secțiunii montane a A8 (Leghin-Miercurea Nirajului), precum și pașii procedurali pentru exproprierea terenurilor necesare construcției acestui obiectiv.

CNAIR continuă să facă toate demersurile pentru licitarea, contractarea și construcția secțiunii montane a A8, până când nou înființata Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR) va reuși să devină operațională și să înceapă să gestioneze cu seriozitate proiecte strategice majore pentru România.

La ora actuală CNIR este finanțată în totalitate din bugetul CNAIR care a pus inclusiv personalul propriu la dispoziția nou înființatei companii.

Facem aceste eforturi pentru a ajuta CNIR să devină operațională, deși in ciuda sprijinului acordat, compania nu are nici până la ora actuală bugetul aprobat, schema de personal completă și nici lista concretă de proiecte pe care le poate prelua de la CNAIR pentru a fi implementate.

Pentru a avea rezultate este important ca Directorul General al CNIR să conștientizeze că trebuie să urgenteze măsurile necesare operaționalizării acestei companii, care de circa un an nu reușește să își găsească ritmul și să își îndeplinească rolul pentru care a fost înființată.

Considerăm că succesul CNIR depinde foarte mult de modul în care conducerea executivă a CNIR înțelege să își prioritizeze obiectivele, mai ales că până la această oră nu a inițiat niciun demers concret în vederea preluării vreunui proiect.” a transmis CNAIR miercuri, 17 ianuarie.

Acuzele șefului CNIR, Cătălin Urtoi : 

,,Situaţia proiectului Autostrăzii Unirii-A8 devine critică ! Fac un apel la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR S.A., la conducerea acestei companii şi în special la domnul Director General Cristian Pistol şi domnul Director General Adjunct Gabriel Budescu: Deblocaţi imediat tronsonul montan de pe A8, respectiv Miercurea Nirajului-Leghin! De mai bine de 30 zile sunt indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin hotărâre de Guvern. Faceţi public situaţia documentaţiei pentru licitaţia de Proiectare + Execuţie şi demaraţi această procedură. Nu mai blocaţi acest proiect”, a precizat directorul interimar CNIR, Cătălin Urtoi.

Totodată, el solicită CNAIR să facă public un un grafic prin care să îşi asume finalizarea acestui proiect până în 2030.

De asemenea, şeful CNIR cere deblocarea contractului pe tronsonul Moţca-Leţcani-Ungheni.

“Este o mare bătaie de joc ce se întâmplă cu acest proiect. Ieşenii aşteaptă această autostradă de prea mulţi ani, iar problemele în trafic la ora actuală pe secţiunea de drum naţional Moţca-Podu Iloaiei-Leţcani sunt foarte grave. Ca şi conducere executivă, sunteţi obligaţi să faceţi tot ce ţine de dumneavoastră în relaţia contractuală pe care o aveţi cu firma de proiectare Consitrans. Aşteptăm şi aici un grafic clar, pe care să şi-l asume această firmă de proiectare, în legătură cu etapele care au mai rămas de parcurs până la finalizarea Sf-ului şi a Proiectării. Aşteptăm un program clar şi asumat din partea dumneavoastră ca şi manageri, în legătură cu finalizarea etapizată a acestui proiect, pe loturi, în perioada 2026-2030”, a afirmat Cătălin Urtoi.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.