Patru candidați s-au înscris în cursa pentru mandatul de 4 ani la conducerea Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Compania care va prelua de la CNAIR proiectele de investiții, autostrăzi și drumuri expres. Potrivit informațiilor Economedia, în cursa pentru șefia CNIR s-au înscris inginerul Gabriel Budescu, actual director adjunct (tehnic) al CNAIR, inginerul Ștefan Ioniță, fost director general CNAIR, actual director CESTRIN, Mircea Pop, fost director general CNADNR/CNAIR și inginerul Cătălin Urtoi, actual director general interimar al Companiei pentru Investiții Rutiere.
Decizia revine Consiliului de Administrație al CNIR, în funcție și de punctajul pe care administratorii îl primesc de la consultantul care a făcut selecția „lista scurtă”. Administratorii CNIR, Ștefan Ioniță și Cătălin Urtoi, aleși pe mandat de 4 ani, se vor abține la votul pentru postul pe care și-l doresc.
Până acum, directorii generali interimari care au candidat la mandatul pe 4 ani la CNAIR, CFR Infrastructură, CFR Călători și Metrorex au câștigat concursurile.
Conducerile executive CNAIR, CFR Călători și Metrorex sunt apropiate de PNL. Transferul de proiecte de la CNAIR la CNIR se face prin Ordin al Ministrului Transporturilor.
Gabriel Budescu, de specialitate inginer Căi Ferate Drumuri și Poduri, conduce Direcția Tehnică și este considerat un drumar cu experiență.
Ștefan Ioniță, inginer CFDP (Căi Ferate Drumuri și Poduri), a fost Director General CNAIR și actual director CESTRIN, a condus Compania de Drumuri în primul mandat al lui Răzvan Cuc (PSD). În mandatul lui Ștefan Ioniță a fost semnat contractul pentru Podul de la Brăila. Este singurul administrator cu specializare Drumuri și Poduri.
Mircea Pop, fost director general CNADNR (denumirea anterioară a CNAIR), a fost director general în mandatul lui Victor Ponta. DP Consult, firma sa de proiectare, derulează numeroase contracte cu CNAIR, după cum Economedia a explicat aici.
Cătălin Urtoi, inginer hidrolog, a ajuns în funcție publică începând de la consilier al fostului ministru Lucian Bode, iar în mandatul Sorin Grindeanu, inițial din partea Asociațiilor civice din Iași, după care a fost exclus pentru propagandă pro-PSD. Pe de altă parte, Cătălin Urtoi a publicat monitorizări privind proiectele A7 – Autostrada Moldovei și A8 Autostrada Unirii și a impulsionat lansarea licitațiilor pentru capetele Autostrăzii A8 finanțate din PNRR și a avizelor pentru secțiunea de munte a A8 (licitația pentru execuție încă nu a fost lansată).
La numirea ca interimar, Urtoi menționa că după cele 6 luni va reveni în funcția de administrator. „Am posibilitatea să organizez noul CNIR, iar scopul meu este securizarea proiectului autostrăzii A8 Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş. Instituţia este zero acum, dar ne apucăm de treabă şi mergem înainte. Va fi un mandat pe patru luni, cu posibilitatea de prelungire pe încă două luni până la organizarea unui concurs. După această perioadă voi reveni în funcţia de membru în CA. În iunie-iulie vom discuta cu ministrul Transporturilor şi cu cei de la CNAIR despre primele proiecte de infrastructură pe care le vom transfera la CNIR. Este vorba despre proiectele care au documentaţiile finalizate şi cu finanţare asigurată”, a spus în primăvară Cătălin Urtoi.
Separarea fostului CNADNR în CNAIR și CNIR (administrare/întreținere și dezvoltare/investiții) este un proiect din Guvernul Dacian Cioloș și obligație în PNRR. Statutul CNIR a fost publicat în 2021 (detalii aici). În 6 septembrie, Cătălin Drulă îl numise pe inginerul constructor Marin Griguță șef la CNIR.
Administratorii care votează directorul CNIR:
Mariana Ioniță, de profesie inginer constructor, a fost director general CNAIR, numită în mandatul Lucian Bode, a condus CNAIR în mandatul lui Cătălin Drulă, dar a fost înlocuită imediat după ieșirea USR din Guvern (mandatul interimar Dan Vîlceanu) cu Cristian Pistol, în acel moment consiler pentru infrastructură al premierului Florin Cîțu și director implementare autostrăzi. Mariana Ioniță este secretar general al Ministerului Transporturilor. Mariana Ioniță are o bogată experiență în administrația publică, a fost detașată la Bruxelles și este o susținătoare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în Moldova.
Adrian Foghiș, „omul lui Bolojan”, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susținut de PNL, a condus Zona Metropolitană Oradea. Este absolvent de Șociologie și Științe Politice.
Marius Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, inginer absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a fost vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților și a depus numeroase inițiative pentru dezvvoltarea infrastructurii de transport.
Bogdan Pascu, inginer mecanic, fost vicepremier în Guvernul Tăriceanu, a fost director general adjunct al CNAIR și director la firma de proiectare Consitrans. Bogdan Pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu, a fost și șef al Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înfiinţat de Guvernul Dăncilă.
Ion Cosmin Petrescu, președinte PNL Argeș, absolvent ASE – Facultatea de Cibernetică, membru CA Electrica.