Pas important pentru operaţionalizarea Companiei de Investiţii Rutiere: Statutul CNIR a fost publicat în Monitorul Oficial. Cum va funcţiona noua companie care trebuie să construiască autostrăzi

autostrada sibiu pitesti Sursa foto: Pro Infrastructura

Pas important pentru operaţionalizarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), noua companie care va construi autostrăzi: statutul CNIR a fost publicat în Monitorul Oficial. Practic, se mai parcurge o etapă pentru separarea activităţii Companiei de Drumuri aşa cum a fost propusă încă din vremea Guvernului Cioloş: o Companie care administrează reţeaua de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNAIR), respectiv o companie responsabilă cu noile proiecte de infrastructură rutieră (CNIR).

Statutul CNIR a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 815 din 25 august 2021 şi prevede, pe lângă noi investiţii, şi lucrări în regie proprie.

Statutul Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere:

„C.N.I.R. are ca obiect principal de activitate:

– proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, executarea lucrărilor de remediere pe perioadele de garanţie tehnică până la data predării către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. (C.N.A.I.R.) a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră care fac parte din structura rutieră, astfel cum acestea sunt aprobate prin documentele strategice la nivel naţional sau fac obiectul unor decizii ale autorităţilor publice naţionale în domeniul transporturilor;

– executarea de lucrări în regie proprie de natura celor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat şi al achiziţiilor publice. Pentru aceste categorii de lucrări C.N.I.R. va organiza evidenţă contabilă distinctă în condiţiile legii;

– executarea lucrărilor în regie proprie, pentru care există piaţă concurenţială, care poate avea loc în situaţii excepţionale, cu caracter de urgenţă, atunci când este necesară asigurarea implementării unui proiect pe baza unei analize de necesitate sau în situaţia în care, pe baza unui studiu de rentabilitate, rezultă că pentru statul român este mai eficientă executarea acestor lucrări în regie proprie”.

La cinci ani de la Ordonanţa de Urgenţă pentru înfiinţarea Companiei de Investiţii Rutiere, Parlamentul vota Legea pentru noua Companie, iar ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă făcea în primăvară un apel public pentru depunerea de CV-uri şi dădea asigurări că vor fi recrutaţi profesionişti, iar sursa de finanţare va fi şi din rovinietă: „Noua companie va veni să consolideze resursa umană din sistem: oamenii profesionişti, experţii, managerii de proiect, inginerii și proiectanţii care să gestioneze aceste proiecte şi să se asigure că se livrează la timp. Nu înființăm o nouă companie care să consume bani publici din bugetul de stat în plus. Sursa de finanțare a CNIR va fi o cotă parte din veniturile realizate prin rovinietă”.

Directorul General al CNIR este numit de Consiliul de Administraţie, va avea contract de mandat şi poate fi unul dintre administratori, dar nu poate fi, totodată, şi preşedintele CA. Procedura de selecţie de desfăşoară conform OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Personalul CNIR (estimat la aproximativ 400 de salariaţi) este angajat numai prin concurs organizat pe baza unui Regulament aprobat de Consiliul de Administraţie, la propunerea Directorului General.

Primul act normativ pentru reorganizarea Companiei de Drumuri, pe atunci CNADNR, a fost în 2015 (n.r., în Guvernul Cioloş, unde Cătălin Drulă era consilier pe teme de infrastructură) când, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, a fost prevăzută reorganizarea Companiei şi separarea activităţilor în cea de administrare respectiv investiţii şi construirea de autostrăzi.

Sursa foto: Pro Infrastructura

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *