Autostrada „Unirii”: Licitația pentru tronsoanele de la Târgu Mureș și Târgu Neamț, suspendate de trei săptămâni. Risc de ieșire din calendarul PNRR

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie

Licitația pentru proiectarea și execuția tronsoanelor de la Târgu Mureș și Târgu Neamț de pe Autostrada „Unirii” A8 rămâne suspendată și la trei săptămâni de la termenul inițial pentru depunerea ofertelor, situație care ar putea duce la depășirea calendarului stabilit prin PNRR. Compania de Drumuri a suspendat licitația pentru tronsoanele Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț pe 27 februarie după ce constructorii au depus peste 600 de solicitări și clarificări, iar Compania de Drumuri nu a reușit să răspundă la timp.

Borna din PNRR stabilește semnarea contractului până la sfârșitul anului, dar cel mai important jalon este finalizarea lucărilor în august 2026 în condițiile unui contract de 30 de luni (6 luni proiectare și 24 execuție), deci pe lângă semnarea contractului cel mai târziu la sfârșitul anului este obligatoriu ca antreprenorul/antreprenorii să respecte termenul de 30 de luni din contract pentru cei aproape 60 de kilometri, ceea ce nu se întâmplă prea des pe șantierele autostrăzilor din România.

Cele două secțiuni din A8 sunt singurele loturi de Autostradă finanțate din PNRR (în total aprox. 450 km) pe care CNAIR încă nu a reușit să le contracteze.

Riscul de a pierde banii din PNRR (împrumuturi cu dobândă redusă pentru sectorul rutier) este subliniat și de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

„Cele 2 sectoare finanțate din PNRR Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț aveau contract de proiectare 90% gata când USR a fost dat afară de la guvernare, cu calendar clar de lansare a licitațiilor de lucrări la început de 2023. Licitațiile au fost lansate cu un an întârziere, însă Grindeanu s-a împiedicat din nou. Din februarie, aceste licitații sunt suspendate, deoarece CNAIR nu a fost în stare să răspundă la neclaritățile constructorilor. Cu fiecare nouă zi de întârziere, cresc șansele de ratare a primului jalon PNRR pe autostrăzi, adică semnarea contractului până la finalul anului, și, automat, apar noi întârzieri în atragerea banilor europeni”, spune Cosma.

Pentru sectorul de munte Miercurea Nirajului – Leghin (aproximativ 150 de kilometri), Ministerul Transporturilor estimează obținerea Acordului de Mediu în aprilie. După această etapă urmează Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici și lansarea procedurii de licitație (probabil la vară). Pentru secțiunea de 100 de kilometri Târgu Neamț – Iași – Ungheni (proiectant Consitrans), Acordul de Mediu, documentul esențial pentru indicatorii tehnico-economici și obținerea finanțării europene, ar putea fi obținut în această vară.

În primăvara 2022, Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, prezenta un calendar pentru capetele din A8:

Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Comentarii

  1. Nu au reușit să răspundă, Constructorilor deoarece ,cine știe Zona , e una destul de Dificila, munți ,un lac de acumulare , un Viaduct la Poiana Largului către Tg . Neamț . Ori în România se Știe că , la 72 ore ,ori mai mult de la darea în Folosință a unor Tronsoane de Autostrăzi s au Surpat , Fisurat s a md . Aceea de sunt Constructori NU degeaba , Întreabă .

  2. Rectific intrebarea:
    A 8 s-a nascut moarta?
    Si:
    A 12, A 13, A7(Ploiesti-Buzau) mai au vreo sansa sa pornească?
    Sau raman cioturi neterminate?
    Ati ars gazul toata iarna si acum ca e bun timpul pentru lucrari așteptați Rotativa?😲😲😲😲

  3. Este sabotata zona de E de la Ceausescu, la toti care au urmat, iar acum se vede cel mai bine asta. Este mai mult decat evident!
    Doar prostii vad altceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *