Licitația pentru proiectarea și execuția „capetelor” Autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț finanțate prin PNRR ar urma să fie lansată în iulie, dar condiționată de obținerea Acordului de Mediu, potrivit fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant al Asociației „Moldova vrea Autostradă”, Adrian Covăsnianu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Sunt cele mai avansate secțiuni ale Autostrăzii Unirii care pot intra în etapa de proiectare și execuție, tronsonul de munte și cel dintre Târgu Neamț și Ungheni fiind mult mai întârziate.

Pentru podul peste Prut de la Ungheni, Covăsnianu estimează procedura de achiziție, posibil la sfârșitul anului.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Pentru cele două tronsoane finanțate prin PNRR cu o lungime de aproape 60 de kilometri, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț, studiul geotehnic predat de proiectantul spaniol Acciona este de calitate, având în vedere întârzierile majore și mai ales erorile de până acum, despre care Economedia a scris aici.

„Licitație: Studiu de Fezabilitate în avizare. Licitație de proiectare + execuție nelansată: Sectorul montan al A8 are 3 secțiuni: secțiunea 1 + 3 incluse (de mine) în PNRR, secțiunea 2 inclusă în POT. Procedura de mediu pe sectoarele din PNRR are un ritm de implementare satisfăcător deoarece problematica de mediu este minimală și documentația era încă din 2021 matură. Este unul din motivele pentru care am inclus în 2021 secțiunile Miercurea Nirajului-Tg. Mureș și Moțca-Leghin spre finanțare în PNRR. Recent au avut loc ședințele procedurale la APM-urile din zonă pentru a maturiza Acordul de Mediu. Pe 20.05 2022 se depun studiile de mediu.

Studiul geotehnic are o rigoare și calitate corespunzătoare pe secțiunile incluse în PNRR.

Pe secțiunea 2 – non-PNRR (Miercurea Nirajului-Leghin) procedurile sunt mai imature, fiind depus doar Memoriul de prezentare la mediu pe 30.03 2022 și recent a avut loc ședința de CAT pentru etapa de încadrare a proiectului.

Conform propriului calendar sper să mă înșel și să avem Acord de Mediu mai devreme de iunie-iulie 2022. Sub rezerva obținerii Acordului de Mediu în timp util, încă e în grafic estimarea de iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR”, a transmis fostul secretar de stat.

Un calendar estimat pentru primele lucrări  a fost avansat și de Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Grindeanu, pentru infrastructura de transport din regiunea Moldovei. Potrivit acestuia, „prima lopată” pentru capetele Autostrăzii A8 incluse la finanțare prin PNRR va fi posibilă din 2024 după ce se predă Proiectul Tehnic.

Cu toate acestea, din păcate, numeroase situații ne arată că, estimările și promisiunile ar trebui făcute măcar la desemnarea câștigătorului sau, pentru un calendar mai aproape de realitate, la semnarea contractului. În acest sens, proiecte mature precum Autostrada A7 Ploiești –Buzău, prima secțiune a Autostrăzii spre Pașcani, va avea contract de execuție semnat doar pentru lotul de mijloc, la un an de la lansarea licitației.

Modificarea legislației achizițiilor publice, una dintre măsurile esențiale pentru a „salva” proiectele de infrastructură incluse la finanțare prin PNRR, ajută doar în măsura unor documentații tehnice de calitate din partea CNAIR și a evaluărilor care să nu mai permită întoarcerea rezultatelor la CNSC.