Grupul suedez de baterii electrice Northvolt a anunțat miercuri că a început producția în „giga-uzina” sa din Suedia, prima de acest gen lansată de un grup european pe Bătrânul Continent, potrivit Le Figaro.
Destinată să concureze cu Tesla și producătorii asiatici de baterii litiu-ion pentru industria auto, uzina situată în Skellefteå, în nordul Suediei, a asamblat prima sa celulă de baterie electrică „noaptea trecută”, a precizat Northvolt, într-un comunicat.
Când va atinge capacitatea deplină, uzina va produce baterii pentru echiparea a un milion de mașini electrice în fiecare an, cu o capacitate de producție anuală de 60 gigawatt-oră (GWh). „Marcând un nou capitol în istoria industrială europeană, celula este prima care a fost integral concepută, dezvoltată și asamblată de o companie de baterii din Europa”, afirmă Northvolt.
Tesla urmează să lanseze prima sa uzină de baterii în Europa iar grupuri asiatice au uzine importante în Polonia și Ungaria, dar niciun grup european nu opera până în prezent o fabrică de asemenea dimensiuni. Northvolt, una dintre marile speranțe europene în materie de baterii, a obținut comenzi în valoare de 30 de miliarde de dolari de la giganți europeni ai industriei auto precum BMW și Volkswagen dar și de la Volvo, cu care prevede o a doua uzină imensă în Europa.
Uzina «Northvolt Ett» a fostului start-up are deja 500 de angajați și va ajunge la 3000 la capacitate integrală. Compania suedeză a fost înființată în 2016 de suedezul Peter Carlsson și italianul Paolo Cerruti, doi foști angajați ai Tesla.
Printre acționari figurează Volkswagen, Goldman Sachs, BMW, fonduri nordice dar și fondatorul Spotify, miliardarul suedez Daniel Ek. Pe lângă finanțări europene, Northvolt a beneficiat și de bani europeni, în condițiile în care UE încearcă să recupereze întârzierea în acest domeniu. În fața Chinei, care domină piața, Europa nu reprezenta în 2020 decât 3% din producția mondială de baterii, dar își propune să atingă 25% din piață la sfârșitul acestui deceniu.