BCR a lansat PMI pentru România, un indice care măsoară starea de sănătate a economiei prin intențiile de cumpărare ale managerilor din industria locală de prelucrare / Ciprian Dascălu, economist-șef: „Va fi un instrument foarte bun pentru prognoze”

BCR PMI Sursa foto: Mihnea Ratte

Banca Comercială Română (BCR) a lansat vineri, 1 martie, indicele Purchasing Managers’ Index (PMI), în colaborare cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și în conformitate cu metodologia globală furnizată de S&P Global. România era până acum singura economie majoră din Europa Centrală și de Est care nu a beneficiat de un indicator PMI.

Indicele PMI este esențial în determinarea stării de sănătate a economiei. Astfel, indexul măsoară performanța industriei prelucrătoare prin evaluarea comenzilor noi plasate de populație, prin determinarea nivelului stocurilor, a capacității de producție, a livrărilor furnizorilor și a ocupării forței de muncă.

Luke Thompson, Head of Economic Indicators & Forecasts at S&P Global Market Intelligence, a declarat că PMI este unul dintre cele mai urmăriți indicatori, fiind realizat în prezent pentru 45 de țări. 

Ciprian Dascălu, economist-șef BCR, a declarat că indicele PMI va fi un instrument foarte bun pentru prognoze. „Și nu doar pentru noi, ca bănci, inclusiv președinta Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, menționează PMI când anunță deciziile de politică monetară. Economia s-a mutat de la hard data (date brute) la survey-based real-time data (date în timp real colectate prin sondaj)”, a spus el.

BCR Romania PMI este elaborat de S&P Global pe baza răspunsurilor la chestionarele trimise managerilor și directorilor de achiziții, dintr-un eșantion de aproximativ 400 de companii din industria de prelucrare. Grupul de respondenți este stratificat în funcție de sectorul acoperit și de mărimea forței de muncă a companiei, pe baza contribuțiilor la PIB, iar colectarea datelor a început în iulie 2023.

Răspunsurile la sondaj sunt colectate în a doua jumătate a fiecărei luni și indică direcția de schimbare față de luna precedentă. Se calculează un indice de difuzie pentru fiecare variabilă din sondaj. Indicele reprezintă suma dintre procentul de răspunsuri „mai mari” și jumătate din procentul de răspunsuri „neschimbate”. Indicii variază între 0 și 100, o valoare de peste 50 indicând o creștere generală față de luna precedentă, iar sub 50 o scădere generală. Indicii sunt apoi ajustați sezonier.

Cifra principală este indicele Purchasing Managers’ Index® (PMI). PMI este o medie ponderată a următorilor cinci indici: Comenzile noi (30%), Producția (25%), Ocuparea forței de muncă (20%), Termenele de livrare ale furnizorilor (15%) și Stocurile de achiziții (10%). Pentru calculul PMI, indicele termenelor de livrare ale furnizorilor este inversat, astfel încât să se deplaseze într-o direcție comparabilă cu ceilalți indici.

Indicele are o frecvență lunară de difuzare și este publicat în prima zi lucrătoare a fiecărei luni aici.

Sursa foto: Mihnea Ratte

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *