82 de kilometri de Autostradă și Drum Expres au fost deschiși circulației în 2023, mai mult de jumătate (70 %) fiind deschiși înainte de termenele din contracte. Astfel, din cei 82 de kilometri inaugurați, constructorii UMB și Strabag-Geiger au finalizat 58 de kilometri înainte de termenele din contract, potrivit datelor oficiale CNAIR. Din cei 58 de kilometri deschiși în avans, UMB are 42 de kilometri, iar Strabag 16 km.
Sâmbătă, 30 decembrie, la cei 72 de kilometri de autostradă și drum expres se adaugă încă 10 kilometri pe Autostrada A 0, practic primii 10 kilometri ai Autostrăzii București Sud, deși turcii de la Alsim Alarko ar fi trebuit să termine ambele loturi între A 2 și Bragadiru (33 kilometri lungime). Practic, CNAIR termină anul 2023 cu 96 de kilometri de Autostradă și Drum Expres construiți din care 15 kilometri la stadiul de autostradă -muzeu : 9 kilometri pe lotul UMB A0 Nord pentru că nodul rutier cu DN 2 este pe lotul 3 (deocamdată în proiectare cu o firmă din China) și alți 6 kilometri din lotul 2 A 0 Sud pentru că nu sunt terminați 7 kilometri între Vidra și DN 4 din lotul 1 Alsim Alarko.
Constructorul Nurol din Turcia a finalizat în septembrie (cu o ușoară întârziere) cei 14 kilometri din Autostrada Transilvania (județul Sălaj), iar Alsim Alarko avea termen 30 de luni pentru Lotul 2, calculat din august 2020 (la începerea lucrărilor) dar a primit extensii.
În această primăvară, pe șantierul A 0, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și directorul CNAIR, Cristian Pistol dădeau asigurări că turcii termină ambele loturi : ,,Am venit astăzi cu colegii de la CNAIR și cu domnul Ambasador al Turciei pentru a vedea cum se desfășoară lucrările pe A 0 Sud, pe cele două loturi pe care o companie din Turcia le-a câștigat în 2019 și care trebuie să fie finalizate până la sfârșitul anului. Lotul 2 (n.r Bragadiru -Vidra) pe care ne aflăm trebuie să fie gata în această vară, celălalt, lotul 1 în toamna târzie, dar până la sfârșitul anului toți cei 33 de kilometri care reprezintă cele două loturi. Lotul 1 e 61 %, Lotul 2 e la 72 % execuție. E foarte important să dăm drumul legăturii pe A 0 Sud pe cele două loturi, iar în aprilie 2024 pe lotul 3. Aici lucrurile nu sunt în grafic, au termen până în primăvara anului viitor, dacă merg ca și până acum nu vor respecta termenul. Nu vom ezita să luăm decizii dacă graficul nu va fi respectat. Trebuie să se ducă la 50 % în mai-iunie pentru ca în aprilie 2024 să facă cealaltă jumătate”, a afirmat în aprilie Sorin Grindeanu. Ulterior, în septembrie Ministrul Grindeanu insista pentru ambele loturi.
Cum arată lotul 2 de pe A 0 Sud care se deschide (parțial) sâmbătă 30 decembrie :
În 2023, CNAIR a semnat contracte de execuție pentru 183 de kilometri de Autostradă și Drum Expres cu o valoare de aprox. 9 miliarde lei (18 kilometri pe Autostrada A 0 București Nord, 26 kilometri pe Autostrada Transilvania, 91 kilometri pe Autostrada Moldovei A 7 (4 loturi) și 30 de kilometri pe Autostrada Unirii A 8 respectiv 18 kilometri pe Drumul Expres Craiova -Pitești Lot 1 relicitat)