Primăria Cluj-Napoca a anulat cele două licitații de peste 3 miliarde de lei pentru Centura Metropolitană, după ce niciun constructor nu a mai depus ofertă. O situație nicidecum surprinzătoare având în vedere cum a fost pregătită și derulată licitația pentru cei 24 de kilometri de Drum Expres.
Licitațiile pentru Centura Metropolitană Cluj-Napoca (loturile 2 și 3) au fost publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, la sfârșitul lunii februarie, valoarea celor două contracte pentru aprox. 24 de kilometri de drum expres plus drumuri de legătură fiind de aproape 3,5 miliarde lei sau 700 de milioane euro, finanțare europeană prin Programul Operațional Transport (2021-2027). Ulterior, constructorii au depus clarificări și au solicitat amânarea termenelor pentru ca, în final să nu mai depună oferte.
Ratarea majoră a proiectului pentru Centura Metropolitană Cluj-Napoca este nota de plată a unei administrații incopetente, iar decontul îl vor suporta clujenii, susține fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma.
„Dezastru major pe centura metropolitană Cluj: licitațiile pentru construirea centurii Florești – Cluj – Apahida au fost anulate, după ce niciun constructor nu s-a înscris la start. Este o veste extrem de tristă pentru clujeni, care vor plăti nota de plată a unei administrații incompetente mulți ani de acum înainte, blocați în traficul infernal din zona metropolitană a Clujului. De ce nu a venit nimeni la licitațiile pentru construirea centurii Cluj? Răspunsul pe scurt: pentru că Emil Boc. Pe lung: Administrația clujeană a preluat tocmai în 2017 proiectul centurii de la Ministerul Transporturilor, ca să facă studiul de fezabilitate. I-a luat 5 ani, și a ieșit o treabă de mântuială. Abia anul acesta a lansat licitațiile pentru lucrări, însă valoarea estimată a lucrărilor a fost subevaluată grosolan, iar primăria s-a îngropat odată în plus prin răspunsurile în bătaie de joc la nelămuririle constructorilor interesați. Rezultatul îl vedem azi: zero constructori interesați, zero șanse pentru o variantă de ocolitoare civilizată, zero interes din partea lui Emil Boc pentru rezolvarea traficului din Cluj. O altă consecință tragică este ratarea finanțării europene. Până la reactualizarea proiectului și relansarea lui, alte proiecte care vin din urmă vor lua fața centurii Cluj pentru banii europeni. Șansele să circulăm pe această variantă ocolitoare înainte de 2030 devin practic nule.Cu acest nou eșec, Emil Boc demonstrează odată pentru totdeauna că nu se pricepe la mari proiecte de infrastructură, că face praf pe ce pune mâna și că este o piatră de moară pentru dezvoltarea Clujului”, Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR.
Pentru prima etapă a centurii, lărgirea DN 1 pe aproximativ 2 kilometri, șase constructori au depus oferte la contractul de aproximativ 100 milioane lei.
Pe de altă parte, Primăria Cluj-Napoca a reușit să ajungă în etapa semnării contractului pentru magistrala de Metrou M1, semnarea contractului cu Gullermak fiind programată pe 25 mai, posibil în ultima zi cu premier PNL, detalii aici despre cum s-ar putea face rotativa.
Nici celelalte proiecte majore de infrastructură din zona Clujului pe care le derulează CNAIR nu merg prea bine. Pe Autostrada Transilvania, licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Nușfalău (lotul cu tunelul Meseș) este suspendată, la fel și lotul de 26 de kilometri cu viaductul de la Suplacu de Barcău. Mai mult, pe lotul de 30 de kilometri Nădășelu – Zimbor finanțat prin PNRR noul termen oficial de finalizare este 2025.