Proiectele de infrastructură rutieră și feroviară Via Carpathia și Rail-2-Sea, care își propun să lege țările din nordul Europei de Marea Neagră și sudul continentului, rămân prioritare pentru România, a declarat marți președintele interimar Ilie Bolojan, în cadrul Forumului Economic al Inițiativei celor Trei Mări, care are loc în Polonia.
“Coridoarele de transport nord–sud rămân insuficient dezvoltate. Pentru România rămân prioritare proiectele de infrastructură rutieră și feroviară Via Carpathia și Rail-2-Sea. În afară de tronsoanele de autostradă realizate deja, întregul proiect Via Carpathia de pe teritoriul României este în faza de contractare a lucrărilor, pe o lungime de aproape 200 de kilometri”, a spus Bolojan.
- Rail-2-Sea: urmăreşte construirea unei linii de cale ferată cu dublă utilizare civilă-militară între portul Gdansk şi portul Constanţa. Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atât pentru utilizarea comercială cât şi pentru transportul rapid al forţelor şi echipamentelor militare pe teritoriul României, cu o lungime totală de 3663 km, între Portul Gdansk şi Portul Constanţa care va traversa patru state: Republica Polonă, Republica Slovacă, Ungaria şi România.
- Via Carpatia: Via Carpatia care are ca obiectiv principal crearea unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Grecia, ca o nouă conexiune de autostradă între nordul şi sudul Europei, integrând sistemul de transport al statelor participante.
Potrivit președintelui interimar, portul Constanța “își confirmă poziția strategică, ca nod important al Coridorului Internațional de Transport Europa–Caucaz–Asia”.
În ceea ce privește interconectarea energetică, Ile Bolojan a afirmat că planul de construire a reactoarelor 3 și 4 la centrala nucleară de la Cernavodă “face pași importanți, iar în domeniul exploatării gazelor naturale din Marea Neagră, proiectul strategic Neptun Deep continuă, fiind esențial pentru securitatea energetică regională, și estimăm că producția va începe în 2027”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Președintele interimar a precizat că dezvoltarea de coridoare energetice “pe cât mai multe axe” este esențială.
“Gazoductul Iași–Chișinău și celelalte proiecte aflate în curs de realizare pentru asigurarea securității energetice a Republicii Moldova permit alimentarea acesteia cu energie electrică și gaze naturale în mare parte din România”, a adăugat el.
“Este esențial să înțelegem că succesul acestei Inițiative depinde de capacitatea noastră de a valorifica și capitalul companiilor private. Statul nu poate și nu trebuie să fie singurul motor al dezvoltării. Companiile private aduc nu doar resurse financiare, ci și inovație și eficiență.
În aceste vremuri incerte, unitatea și solidaritatea sunt mai importante ca oricând. Îndemnul meu este să transformăm provocările în oportunități și să construim împreună o regiune mai prosperă, mai sigură și mai conectată”, a mai spus Bolojan.