Comisia Europeană a propus marți renunțarea la interdicția efectivă a UE privind mașinile noi cu motor cu ardere internă începând din 2035, permițând vânzarea în continuare a unor vehicule neelectrice, în urma presiunilor intense din partea Germaniei, Italiei și sectorului auto european, transmite Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Executivul UE pare să fi cedat solicitărilor producătorilor de automobile de a continua vânzarea de hibrizi plug-in și de vehicule cu autonomie extinsă care consumă combustibil, în contextul în care aceștia se luptă să concureze cu Tesla și cu producătorii chinezi de vehicule electrice.
Normele actuale ale UE impun ca toate mașinile și camionetele noi fabricate începând cu 2035 să aibă emisii zero. Conform propunerii de marți, obiectivul s-ar schimba la o reducere de 90% a emisiilor de CO2 față de nivelurile din 2021, în loc de 100%.
Producătorii auto ar trebui să compenseze emisiile rămase utilizând oțel cu conținut redus de carbon fabricat în UE și combustibili sintetici sau biocombustibili nealimentari, cum ar fi deșeurile agricole și uleiul de gătit uzat.
Planul acordă, de asemenea, producătorilor de automobile o perioadă de trei ani, între 2030 și 2032, pentru a reduce emisiile de CO2 ale autoturismelor cu 55% față de nivelurile din 2021, în timp ce obiectivul pentru 2030 pentru autoutilitare ar fi redus de la 50% la 40%.
UE renunță la politica climatică, în timp ce Ford renunță la vehiculele electrice
Măsurile, care necesită aprobarea guvernelor UE și a Parlamentului European, marchează cea mai mare retragere a blocului de la politicile sale ecologice adoptate în ultimii cinci ani.
Aceasta vine după ce Ford Motor a anunțat luni o reducere de 19,5 miliarde de dolari, pe fondul renunțării la mai multe modele de vehicule electrice, ca răspuns la politicile administrației Trump și la slăbirea cererii de vehicule electrice.
Producătorii europeni de automobile, inclusiv Volkswagen și Stellantis, proprietarul Fiat, au semnalat, de asemenea, scăderea cererii de vehicule electrice și au solicitat obiective mai flexibile și amenzi mai mici pentru nerespectarea acestora. Grupul de lobby din industria auto ACEA a numit acest moment „ora zero” pentru sector.
Producătorii germani se află sub o presiune deosebită, deoarece pierd teren în China în fața rivalilor locali și se confruntă cu o concurență tot mai mare pe piața internă din partea importurilor de vehicule electrice din China. Tarifele UE aplicate vehiculelor electrice fabricate în China au oferit doar o ușurare limitată.
UE, în urma Chinei în cursa pentru vehicule electrice
Industria vehiculelor electrice a avertizat că relaxarea obiectivelor de emisii ar putea submina investițiile și ar putea face ca Europa să rămână și mai în urmă față de China în tranziția către o conducere mai ecologică.
„Trecerea de la un obiectiv clar de 100% emisii zero la 90% poate părea nesemnificativă, dar dacă dăm înapoi acum, nu vom afecta doar clima. Vom afecta capacitatea Europei de a concura”, a declarat Michael Lohscheller, CEO al producătorului suedez de vehicule electrice Polestar.
William Todts, director executiv al grupului de advocacy pentru transportul curat T&E, a declarat că UE câștigă timp în timp ce China avansează cu pași mari.
„Aderarea la motoarele cu ardere internă nu va face ca producătorii europeni de automobile să redevină mari”, a spus el.
Comisia a prezentat, de asemenea, planuri de stimulare a adoptării vehiculelor electrice în flotele corporative, care reprezintă aproximativ 60% din vânzările de mașini noi în Europa. Obiectivele naționale pentru 2030 și 2035 vor fi stabilite pe baza PIB-ului pe cap de locuitor, lăsând țările să decidă cum să le îndeplinească.
Grupurile industriale au citat ca model facilitățile fiscale acordate de Belgia pentru mașinile de serviciu electrice.
Comisia a propus, de asemenea, crearea unei noi categorii de reglementare pentru vehiculele electrice mici, supuse unor norme mai puțin stricte și eligibile pentru credite suplimentare în vederea atingerii obiectivelor privind emisiile de CO2, dacă sunt fabricate în UE.
Ce conțin propunerile Comisiei Europene pentru a revoca interdicția privind motoarele cu combustie internă din 2035?
Pachetul revizuit reduce obiectivul planificat pentru 2035 la o reducere de 90% a emisiilor de eșapament comparativ cu 2021 și introduce, de asemenea, măsuri pentru accelerarea trecerii la vehicule electrice, oferind în același timp producătorilor mai multă flexibilitate.
Iată principalele modificări, potrivit Reuters:
Reviziuiri CO2
Conform planului, producătorii de automobile vor putea în continuare să vândă hibrizi plug-in și extensoare de autonomie după 2035. Cei care nu ating reducerea de 100% a emisiilor de CO2 trebuie să compenseze deficitul.
Combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, inclusiv biocombustibilii avansați produși din deșeuri, cum ar fi uleiul de gătit uzat și oțelul cu conținut redus de carbon, vor fi, de asemenea, luați în calcul la calcularea emisiilor, ceea ce înseamnă că producătorii de automobile care fabrică mașini cu acest „oțel verde” cu conținut redus de carbon produs în UE pot contribui la reducerea și mai mare a emisiilor.
Producătorii auto care utilizează aceste „flexibilități” nu pot apoi să-și combine emisiile cu cele ale mărcilor care produc exclusiv vehicule electrice, precum Tesla și Polestar, pentru a atinge obiectivele.
Flota corporativă
Flotele corporative, care reprezintă aproximativ 60% din vânzările de mașini noi în Europa, vor avea de îndeplinit obiective obligatorii de electrificare bazate pe PIB-ul pe cap de locuitor al statelor membre, deși întreprinderile mici și mijlocii cu mai puțin de 250 de angajați și o cifră de afaceri sub 50 de milioane de euro vor fi scutite.
Statele membre vor acorda sprijin financiar numai pentru vehiculele ecologice fabricate în UE, o victorie pentru Franța, care a insistat pentru stimulente pentru producția locală.
Electrificarea flotelor ar putea contribui la crearea unei piețe de vehicule electrice second-hand, întrucât firmele de închiriere păstrează de obicei autovehiculele timp de un an, iar companiile de leasing timp de aproximativ trei ani.
Obiectivele naționale privind cota de piață sunt stabilite între 32 % pentru autovehiculele cu emisii zero în 2035 în Bulgaria și 100 % pentru multe țări mai bogate.
„Super credite” pentru noua categorie de vehicule electrice de dimensiuni reduse
Comisia va crea o nouă categorie pentru mașinile electrice mici cu o lungime sub 4,2 metri, similară cu „mașinile kei” din Japonia.
Aceste vehicule vor fi eligibile pentru „super-credite” în cadrul obiectivelor de emisii până în 2034, fiecare vânzare fiind luată în calcul de 1,3 ori, ceea ce înseamnă că 10 vehicule electrice mici vor fi creditate ca 13.
Această categorie ar putea fi utilizată și pentru alte măsuri de simplificare specifice din partea statelor membre, precum și la nivelul UE.
Renault și Stellantis au făcut presiuni asupra UE pentru o nouă clasă de mașini mici, argumentând că aceasta ar reduce costurile și ar face vehiculele electrice mai accesibile.
Furgonete
Până în 2030, vehiculele comerciale, cum ar fi furgonetele, vor avea de îndeplinit un obiectiv de reducere a emisiilor cu 40 %, în scădere față de 50 % anterior.
Producătorii de automobile vor avea, de asemenea, posibilitatea de a calcula media de conformitate pe o perioadă de trei ani, între 2030 și 2032, ceea ce le va oferi mai multă flexibilitate.
Pachetul de baterii
Pachetul include, de asemenea, un nou pachet de baterii, care va beneficia de sprijin financiar, în contextul în care Europa se grăbește să extindă gigafabricile și să concureze cu China. Comisia va injecta 1,8 miliarde de euro pentru a accelera lanțul valoric al bateriilor din Europa, inclusiv 1,5 miliarde de euro în împrumuturi fără dobândă pentru producătorii de celule de baterii.
Viitoarea Lege privind accelerarea industrială, prevăzută pentru ianuarie, este considerată esențială pentru pachetul de stimulare a bateriilor, deoarece va include detalii privind prioritizarea conținutului local.

Sursa foto: Disqdr | Dreamstime.com