BREAKING Draft de ordonanță privind noile măsuri fiscale de acoperit găurile bugetare: Impozit de 3% pentru microîntreprinderi cu venituri de peste 300.000 de lei/ Impozit pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare/ Scutirea pentru IT-iști se aplică doar pentru veniturile de sub 10.000 lei – DOCUMENT

calculator venituri taxe calcule salarii impozit pixabay.com Sursa foto: Pixabay

Microîntreprinderile care realizează venituri de peste 300.000 lei vor avea de plătit un impozit de 3% din venituri, conform unui draft de ordonanță pregătit de coaliția de guvernare și consultat de Economedia. Scutirea pentru IT-iști ar urma să se aplice la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei.

Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri financiar-fiscale cuprinde o serie de noutăți.

  • Microîntreprinderi: scade puternic pragul

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:

a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
1. realizează venituri peste 300.000 lei;
2. desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Prevederile intră în vigoare la data de 1 octombrie 2023.

În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz.”

  • Impozitul pe dividende crește la 10%

De asemenea, ordonanța prevede că veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final.

  • IT: scutire de impozit doar pentru venituri sub 10.000 lei

Apar noutăți care vizează persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator. Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei inclusiv obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale.

Se aplică începând cu veniturile aferente lunii septembrie 2023;

  • Imobiliare: impozit suplimentar de 1% pentru proprietățile cumulate care depășesc 2,5 milioane lei

Referitor la proprietățile imobiliare, sunt obligate la plata impozitului pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare persoanele fizice care au în proprietate clădiri situate în România a căror valoare impozabilă calculată potrivit titlului IX Impozite și taxe locale depășește 2.500.000 lei. Impozitul pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Intră în vigoare în 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

În perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, se aplică o cotă redusă de TVA de 5% pentru:
a) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea de astfel de locuinţe;
b) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 600.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat până la 1 ianuarie 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe;
c) livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, dacă au încheiat în perioada 1 ianuarie – 31 august 2023 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.
(2) Persoana fizică poate achiziţiona, în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă cu cota redusă de TVA de 5% sau 9%, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. a).
(3) Cota redusă de TVA de 5% pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

  • Crește impozitul la vânzarea de locuințe

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

a) 5% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;

b) 3% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.”

Sursa foto: Pixabay

Comentarii

    • “Scutirea pentru IT-iști” – zici ca-s asistati sociali, ca e un fel de dezbinare printre angajati… care sunt si care nu-s privilegiati

      A intrebat cineva un IT-ist daca doreste o astfel de scutire?? Sau li s-a dat cu forta?!

      Scutirea din IT e pentru Firme… pentru patroni – in special pentru cele care lucreaza pentru stat cu contracte banoase, multe cu fonduri UE.
      Scutirea e pentru Ei, pentru Caritasul Lor…

        • cand clientul o sa aleaga polonia sau ucraina pentru ca e mai ieftin, o sa vedem ce mult beneficiu a adus acest 10% prin care se platesc pensii speciale.

        • ce relevanta are, mai baiete, ce spui tu? plata taxelor si impozitelor trebuie sa fie o obligatie a tuturor. nu are legatura cu cat aduci la buget. si nu are legatura cu cat de proaste sunt serviciile pentru care ni se percep taxe. sunt 2 subiecte cu probleme total diferite. poti sa duci 100% din PIB, obligatia de a plati aceleasi taxe ca ala care aduce 0.000001% e aceeasi. este absolut moral, echitabil, si ar trebui sa fie si legal. rolul taxei este contributia pentru un serviciu public, in cazul de fata gratuit. de unde tupeul asta jegos de a pretinde sa beneficiezi de servicii medicale gratuite neplatind nimic la ele? ba mai mult, profitand de ele in timp ce altii ti le platesc? IT-ul e o meserie in care logica prevaleaza, dar daca faci parte din bransa asta, nu stiu cum performezi cu logica de care dai dovada aici. noi, restul, nu suntem responsabili pentru haosul din capul tau

          • Cum adica profita de servicii medicale in timp ce altii le platesc? Probabil haosul din capul tau e si mai mare…mai citeste o data “scutire de impozit” poate intelegi ceva. IT-istii platesc CASS si CAS si marea majoritate beneficiaza de asigurari de sanatate private. Dar asa e cand esti manipulat de media si nu poti sa intelegi cateva notiuni elementare.

          • Scutirea de impozit pe IT se aplică doar în ceea ce privește impozitul pe venit, nu are treabă cu contribuțiile la sănătate (care sunt alți 10%) sau asigurările sociale (care sunt 25%). Iar salariatul respectiv produce pentru compania la care lucrează cel puțin încă odată banii pe care îi primește în mână. De unde statul mai ia iarăși o felie de taxe.
            Dar hai să mergem pe ideea ta. Și să luăm în calcul un IT-ist care câștigă 12000 de lei vs. un angajat în alt domeniu care câștigă 5000 (ambele brute). Cel din IT plătește 3000 de lei la asigurările sociale și 1200 de lei la sănătate. Cel din alt domeniu 1250 de lei la asigurările sociale și 500 de lei la sănătate. Ambii beneficiază de EXACT același sistem de sănătate (ba chiar poate cel din IT mai are un abonament privat și ajunge și mai rar în sistemul public) deși cel din IT contribuie dublu.
            Este moral și echitabil așa ? Sau cum ne spune logica, cu cât mai mult socialism, cu atât mai bine ?

          • Dar de,, egalitatea ” pensiilor speciale,haosul din capul tău ce spune?
            Sau ești vreun beneficiar?

          • Care servicii medicale gratuite ? Tu ai habar despre ce vorbesti acolo, sau doar imparstii informatii false ?
            IT-istii sunt scutiti doar de impozitul pe venit de 10%. Restul platesc tot.

          • 1. Scutirea de plata asigurarilor medicale mentionata este cu titlu de exemplu, unul mai elocvent, pentru a exemplifica de ce nu e echitabil ca unii sa fie scutiti de taxe iar altii nu. IT-istii sunt scutiti doar de plata impozitului pe venit pentru salariu. Pot intelege asta pentru o perioada, dar e momentul sa platiti ca toti ceilalti. Ca nu sunteti cu nimic mai prejos decat leprele cu pensii speciale care protesteaza ca li se taie privilegiul. E vorba de ce este echitabil si moral. (nu am mai putut edita comentariul dupa postare pentru a aduce explicatia exemplului)
            2. pontacul – ce treaba are subiectul pensiilor speciale, #babaiatule. suntem si noi un pic atenti la subiect? cand nu ai argumente incepi cu “da, dar si ceilaltii/altii/altele ce au facut?” whataboutism la absolut. Ma mir ca nu spui ” da, dar si americanii ce au facut in Irak?” Ce treaba are sula cu prefectura? Si mai si insinuezi ceva negativ despre cine a scris, incercand sa diminuezi mesajul atacand mesagerul, aruncand o imagine negativa asupra lui pentru a relativiza ceea ce sustine. bolsevic de rand ce esti!

          • R
            Am adaugat un comentariu legat de prima parte a raspunsului tau. nu l-am mai putut edita rapid dupa postare. asa este, e vorba doar de impozitul pe venit. eu am dat un exemplu mai usor de priceput de toata lumea, iar din graba editarii nu am pus explicatiile necesare.
            Pentru partea a 2 a comentariului tau, incep direct cu raspunsul: bineinteles ca este echitabil, este si moral, inca nu e legal, ca se dau exceptii.
            Argumentul tau nu are legatura cu subiectul echitatii in contextul legii si la cum este construita legea salarizarii in Romania. Nu are nicio relevanta ca procentul tau e egal dar valoarea neta e mult mai mare, iar in felul asta cineva din IT plateste valoric mult mai mult decat cineva cu minim pe economie. Aici este vorba de conditiile legii de acum de la noi, unde impozitul e fix si e procentual si e absolut echitabil si moral sa fie si legal pentru toti.
            Ceea ce pui tu in discutie este daca e ok sa fie procentual. Ori nu e asta subiectul. Poate fi, dar deocamdata in sistemul european in general contributia e in procent, nu valoare neta. Se poate introduce argumentul ca plata sa fie suma fixa, pentru un pachet de servicii de care sa beneficiezi, si sa ramai naibii cu restul de bani sa faci ce vrei cu ei. Dar sistemul nostru si al multor alte tari nu este construit asa. Dar, cum am spus, e un cu totul alt subiect. Nu are deloc legatura cu subiectul reimpozitarii, asa cum platesc toti ceilalti, a impozitului pe venit. Se poate pune in discutie daca e oportun acum, ca nu a fost predictibil, ca ce facem cu intentia de a atrage investitii in IT, se poate pune inclusiv structura impozitarii unor venituri. Dar, ma repet pentru a nu mai stiu cata oara, nu e asta subiectul. Argumentul adus de tine este similar cu cel al justificarii de ce nu a vazut nimeni un elefant cu ochii rosii. De ce? pentru ca se ascunde in cires. Ai vazut vreodata elefant cu ochii rosii in cires? nu. ei, ai vazut ce bine se ascunde?

          • Păi eu propun atunci ca toata lumea să plătească EXACT aceleași sume ca impozite indiferent de veniturile pe care le obțin. Că așa e echitabil și moral, nu ?
            Acum rămânem să ne decidem dacă ăia cu salariul de 5000 brut ar trebui sa plătească cei 5000 de lei taxe pe care-i plătește la ora actuală unul cu salariu de 12000 sau invers, ambii să plătească cei ~2000 de lei taxe plătite la ora actuală de cel cu salariul mai mic.

          • Dragule, daca platesc numai borfasi si un stat care nu e capabil sa imi faciliteze nimic si se pisa in mod constant pe drepturi si legi, afecatandu-mi in mod direct viata, sanatatea, bunastarea, pe fac ceva pe ce crezi tu ca e moral si echitabil si nu mai platesc nimic. Ba mai bine, poate imi iau cu totul puterea de productie si cumparare si ma duc undeva unde taxele alea merita platite. Si atunci nu ai decat sa stai tu aici cu moralitatea asta care se pare ca exista doar pe partea contribuabililor. Nu poti fi decat beneficiar sau sa porti discutii complet fiosofice care funcitoneaza in tarile nordice dar din pacate nu si aici.

          • Jon .. esti prost in tot ceea ce spui.
            Moral este sa vrei sa primesti cat mai mult din munca pe care o efectuezi, pentru ca o faci in primul rand pentru tine. Daca vine Statul si zice ca te impoziteaza ca asa-i normal, insa banii ajung pe curve, droguri si vile pe te miri unde pentru oamenii ce ocupa functii publice atunci nu este deloc echitabil! Echitate inseamna ca fiecare sa-si faca treaba in mod exceptional si sa aiba o contributie cu adevarat la dezvoltarea societatii.
            Interesul pentru munca in IT in Romania va disparea imediat ce salariile vor incepe sa scada, si o sa vezi inca 50.000 – 100.000 de programatori migrand spre vest.
            Ce nu intelege lumea este ca pe langa cei 5% din PIB mai exista o contributie indirecta adusa de segmentul IT si anume de eficientizarea muncii pentru segmentul industrial, prin automatizarile si robotizarile din fabrici.

      • In momentul de fata, IT-ul genereaza peste 6% din PIB. Situatia se poate schimba in rau daca incep sa taxeze masiv sectorul asta.
        “IT-istii” nu sunt legatie de glie. Pot munci de acasa pentru firme din alte tari. Daca vrem sa-i tinem in Romania, trebuie sa le oferim niste avantaje.

        • Noi suntem firma de IT, avem cifra de afaceri ~1mil lei. Daca aceste reglementari, in special cea cu fortarea impozitului pe profit peste 300k lei intra in vigoare, vom parasi Romania

        • La fel si indienii si chinezii, ai grija ! Momentan nu pot intra la liber pe piata europeana, dar, cand vor intra, salariile in IT se vor plafona superior la 3000 de lei.

          • Chinezii buni pot intra, ceilalti sunt mult sub nivelul cerut si nu inteleg cerintele/nu fac ce trebuie.

        • Și SRL urile cât produc din PIB?! Or face și ele, cel puțin 5% nu? Și plătim impozitul pe profit 16%, dividende in curând 10% + sănătate! Las’ o încolo, ii înjurați toată ziua pe aia cu pensii speciale, dar și voi sunteți niște “speciali”!

      • Pensii speciale… Ele de ce nu sunt impozitate?
        Cine lucrează pe bune în IT munceste pe rupte asa cum și un cred ca o face și un medic sau sa zicem o asistentă.
        Dacă se impozitează IT e simplu cauți sa pleci…sau sa găsești ceva pe extern… Și pa România.
        Asa cum zic unii și nu înțeleg poți lucra de oriunde și pt. Oricine care poate fi oriunde. E ciuda aia cu ăștia de ce sa fie speciali…? Pai pt ca aduc valoare și aduc mult din exterior(Străinătate aduc valuta ) către interior (Buget de stat )

    • Cand lumea se indreapta spre recesiune si criza PSD-PNL ne duc in fuga spre ea. Sa dormit destul sa iesim in strada ca astia ne mananca de vii ca viermii.

  1. Sunt chiar curios cum va intampina mediul de afaceri aceste modificari care vor ingropa cam tot ce inseamna IMM in Romania.

  2. Este legal asa ceva? E Constitutional ca Guvernul sa emita un Ordin prin care “se elimina impozitul pentru angajații din IT care lucrează la stat” iar apoi pun o limita de 10.000 brut la privat pentru care se aplica…
    Este evident ca se iau banii de la mediul privat si ca sa acopera “gaura” produsa de angajatii la stat care oricum nu fac mai nimic, cumpara totul gata facut de altii…

    • Nu, nu e! Este ilegal/anticonstitutional! Impozitarea sau exceptarea impozitarii muncii trebuie sa fie unitara, indiferent de propietar/administrator (stat/privat).

    • Macar de ar oferi la schimb ceva statul pt atatea taxe. Dar nu se intampla nimic bun, spitale noi nu sunt. Sosele noi nu sunt. Scoli si gradinite nu sunt. E amoral ca populatia sa sufere pt neghiobia legiuitorilor, care iar au gaura prea mare la buget. Din nou ar trebui aplicata zicala cf careia politicieni ar trebui sa slujeasca si sa se teama de popor si nu invers. Dar in Romania lucrurile sunt fix pe dos.

  3. Ce e funny, e ca toti ai inghitit galusca cu economiile de 5-6 mld lei pana la final de an pt desfiintarea unor posturi ,eliminarea unor consilieri si a o parte din voucherele de vacante.
    Aia e mare tzeapa care merita investigata economic, sa se vada ca mint. Ei practic isi bazeaza aceste masuri recesionare pe argumentul ca am umblat si la cheltuieli, dar acolo au facut chestii minore, dar mint cu 5-6 mld alea

  4. Celor ce lucreaza in sistemul inchis al tarisoarea….le doresc sa treaca putin granita, sa devina competitivi la nivel international….pe scurt sa exporte….si dupa aia sa explice cum e cu facilitatile.

    Intre timp sa vedem cum se muta niste salarii in Belize sau mai stiu eu ce paradisurie fiscale….back to 2ks

  5. Practic tot ce depaseste vreo 1275 euro net / luna (incluzand salariul si bonusurile din acea luna) in IT va fi impozitat cu 10%.

  6. Romania se afla in pragul declanșării procedurii de deficit excesiv. Asta înseamnă că în cazul în care o țară membră UE are un deficit bugetar care depășește 3% din PIB și/sau nivelul datoriei publice reprezintă peste 60% din PIB , declansarea unei proceduri de deficit excesiv este, pe deplin, justificată. Comisia Europeană recomandă României să pună capăt deficitului bugetar excesiv până în 2024. In acest sens, guvernul s-a angajat că deficitul bugetar va scădea la 4,4% din PIB în 2023 şi la 2,9% din PIB în 2024, aşa cum recomandă Comisia Europeană pentru ieşirea din procedura de deficit excesiv.
    Numai că, la mai bine de 32 de ani de la Revolutia Română din Decembrie, 1989 si de la căderea comunismului România este incă un stat nereformat . Aceasta este principala cauză a prelungirii starii de tranzitie, cu consecinte dezastroase pentru tară, in plan economic, social si cultural. Romania a ieșit din comunism o țară săracă, obosită, incapabilă să se adapteze repede la modelul economiei de piață. Ca nivel de dezvoltare, eram cu zeci de ani în urma Europei Occidentale. Tranziția României a început cum nu se putea mai prost si practic nu s-a incheiat nici până astăzi. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Nici după aderarea la Uniunea Europeană in anul 2007 România nu a profitat prea mult din cauza lipsei de reforme interne si a centralizarii excesive, soldată cu atragerea scazută de fonduri europene.
    De aceea, este nevoie de reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, pentru care sunt necesare reforme structurale profunde precum:

    -Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;

    -Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;

    -În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;

    -Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;

    – Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.

    Referitor la reforma administrativ-teritorială care este una învechită și care costă mult prea mult, trebuie subliniat faptul că în prezent diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi aparatul administrativ este supradimensionat, fără să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.

    Uniunea europeana nu recunoaste caracterul de regiune decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.

    Există două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea constitutiei si introducerea categoriei administrative de „regiune” in legea fundamentală. A doua cale este mai simplă si se poate face fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.

    În plus la noi dintre cele 3.228 de orase si comune sau UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale), cel puţin 1.000 nu-şi pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcţionare şi a oferi servicii minimale pentru viaţa cetăţenilor: salarii, iluminat public, gospodărire. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul judeţean.

    In plus, atragerea fondurilor europene, in special cele prevăzute pentru proiectele incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este conditionată si de îndeplinirea celorlalte reforme sau “jaloane” propuse de România si agreate împreună cu oficialii Comisiei Europene, si anume:

    -Reforma pensiilor speciale si trecerea lor pe principiul contributivității;

    -Reforme în politica fiscală;

    -Revizuirea cadrului legislativ pentru companiile cu capital de stat;

    -Revizuirea sistemului de salarizare în administrația publică;

    –Crearea și operaționalizarea Bancii Naționale de Dezvoltare;

    –Un nou sistem pentru a accede în funcțiile publice;

    -Modificarea legilor justiției și consolidarea cadrului anti-corupție;

    -Transport fără emisii de carbon;

    -Energie Regenerabilă.
    In loc să vină cu reforme autentice care să contribuie la relansarea economică si la reducerea deficitului bugetar, guvernul coalitiei PSD-PNL apelează al cresterea poverilor fiscale prin introducerea de noi taxe si impozite sau la cosmetizări neserioase precum cele incluse in “Draftul de ordonanta” :
    Vezi: https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2023/08/Draft-ordonanta-masuri-fiscale-1.pdf

  7. am 2 sfat-uri pentru colegii de IT:
    1. Hai sa iesim in strada !
    2. Ne putem deschide firma in alta tara (In Elvetia, se poate deschide firma online). Iar apoi, cu un VPN de calitate, putem lucra linistiti in continuare, fara sa mai platim nici 1 leu la pesedeu.

  8. ” Imobiliare: impozit suplimentar de 1% pentru proprietățile cumulate care depășesc 2,5 milioane lei”
    De ce doar 1%? Sunt foarte multi “rechini” in Romania care detin o gramada de proprietati, pentru ca la noi asa e modelul de business, sa-ti cumperi apartamente sa le dai in chirie.
    Ar trebui ca impozitul pe propietate sa fie de 10 ori mai mare pentru fiecare proprietate suplimentara pe care o detii.
    Ai 3 apartamente?
    Platesti pe primul 100 lei, pe al 2-lea 1.000 si pe al 3-lea 10.000
    Faci si bani pentru bugetul tarii si limiezi si cresterea stupida a preturilor din marile orase, unde au venit toti meltenii cu bani spalati si au cumparat 4-5 apartamente drept “investitie”

  9. omorati microintreprinderile!! daca le mariti cota de impozit LASATI LE SA NU MAI AIBA OBLIGATORIU UN ANGAJAT! pai numai statul golan sa si umfle burdihanul?! o sa se iasa in strada! parisul va fi mic copil. cioalcule si cu sleahta ta de pesedisti+penelisti+iohanis….VINE vremuri grele pentru voi agaricilor si tiriplicilor!!! deci mie imi luati din rahatul de afacere nu 1% ci 3% iar voi v ati majorat suma forfetara la 35.500 lei LUNAR DIN CARE 50% II MANGLITI PE BAZA UNEI DECLARATII PE PROPRIE RASPUNDERE!!!! IAR BANII CA SA NU POATA FI URMARITI CUMVA II LUATI CASH de la casieria sparlamentului!!!! CA NICI NU AVETI INCREDERE IN SISTEMUL BANCAR…SA APARA CUMVA PE VREU CARD!!!! ba voi chiar ati innebunit?!

  10. Nu ne ramane decat sa iesim in strada!!!! Sau sa plecam din tara, daca nu se schimba nimic eu unul voi pleca. Si cand intra in colaps domeniul it, sa vezi saracie, ca vor cadea toate ca la domino.
    Taiati pensiile speciale, faceti drumuri, construiti spitale, si atunci e just, altfel nu.

  11. Pai cu pensiile speciale au facut norme tranzitorii pana in 2028 (si si asta vor sa le respinga cu mana CCR – un scuipat in fata desigur)
    Cu cei care muncesc vor sa ia banii in septembrie (al doilea scuipat in fata).

    • IT-isti nu trebuie sa plece. Ei pot alege o alta varianta mai avantajoasa de impozitare. Deschid o firma offshore cu 0% impozitare. Sunt destule tari in care pot deschide. Nu stiu de ce nu au deja….

      • Nu cred ca e asa simplu. Exista conceptul de “Locul conducerii efective”:
        (3) Organul fiscal central competent analizează documentaţia prezentată de persoana juridică străină, stabileşte dacă locul conducerii efective este în România şi notifică persoana juridică străină dacă păstrează rezidenţa statului străin sau devine persoană juridică străină rezidentă în România.”
        Obligatii:
        – să conducă şi să păstreze în România evidenţa contabilă, respectiv să întocmească situaţiile financiare conform legislaţiei contabile din România;
        – să se înregistreze ca plătitor de impozit pe profit;

  12. ,,Proiectul de Ordonanta” are initial 96 de puncte, dupa care se continua cu alte 49de puncte (dublarea punctelor).Cand se face referire la punctele 34 si 39, care puncte sunt de fapt? Se face referire la punctele 116, 117, 145, care nu apar in ordonanta. Ce sa intelegem?

  13. In sfarsit taxeaza IT . Zici ca erau la sanatoriu saracutii, iar unii sa ma ierte Dumnezeu, joaca minecraft la munca. Ia sa mai presteze nenica haidaaaaa

  14. Nu e vorba doar de cei 10% de la salarii in IT, ci de toate optiunile din IT: microintreprinderi, PFA-uri, salarii. Toate sunt mitraliate. Eu o vad ca pe o razbunare. Majoritatea IT-istilor sunt cei care au iesit in strada si care au votat impotriva PSD sau au absentat la vot. PSD-ul, pe termen lung, are nevoie ca aceste persoane sau sa platesca pana le iese pe gat sau sa pleace din Romania. Mno, dragi IT-isti (mai ales cei care nu ati fost la vot), aveti de ales de data asta. Sunteti foarte bine pregatiti, cu siguranta stiti macar o limba straina (Engleza). Europa de Vest si nu numai are nevoie de IT-isti. Ce va mai tine in Romania?
    P.S. Si nu fi-ti milogi sa iesiti in strada sau alte minuni. N-are rost. N-ai cu cine. N-ai pentru cine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *