Ministerul Energiei va iniţia în perioada următoare un proiect de reorganizare la nivelul instituţiei şi al companiilor din portofoliu, la nivelul cărora se estimează că prin măsurile de eficientizare va fi economisit cel puţin un miliard de lei, a declarat ministrul de resort, Sebastian Burduja, citat de Agerpres.
“Un pilon care este fundamental şi pentru programul de guvernare se numeşte reforma, reforma sectorului energetic şi, de fapt, reforma Ministerului Energiei şi reforma companiilor din sectorul energetic. Constatăm cu toţii că România este într-o situaţie delicată din perspectiva echilibrului fiscal-bugetar şi cred că este o chestiune de răspundere, de bun simţ să dăm un exemplu şi pentru alte ministere şi pentru alte instituţii publice, şi pentru alte companii de stat, luând câteva măsuri”, a spus Burduja.
Astfel, el a anunţat că în perioada următoare va fi iniţiat un proiect de reorganizare a ministerului, care va reduce schema de personal, prin organizarea de concursuri, urmând să rămână “cei care merită să rămână”.
“Asta înseamnă, estimăm, o eliminare a posturilor vacante şi reducerea posturilor ocupate cu până la 20%. Sigur, în funcţie de specificul fiecărei structuri în parte, pentru că, dacă luăm Direcţia de investiţii, unde avem cam 100 de colegi, ei au reuşit să atragă undeva la 14 miliarde de euro, deci au o productivitate bună. Nu înseamnă că nu e loc de mai bine şi acolo. Dar, discutând cu directorii, le-am dat această temă să eficientizăm activitatea ministerului. (…) La Ministerul Energiei avem 80 de posturi vacante, ele vor dispărea, iar din posturile ocupate, vă spuneam, suntem cam 280 în minister, mă aştept ca între 10 şi 20% dintre colegi să nu mai fie colegi. Practic, singura modalitate este să-ţi reduci organigrama ca număr de posturi, ceea ce determină declanşarea concursurilor pentru personalul din minister. Asta se va întâmpla după aprobarea noii organigramei, după aprobarea HG de reorganizare. Estimativ, în prima parte a acestui an, nu este un lucru care se întâmplă de pe o zi pe alta”, a explicat ministrul Energiei.
În ceea ce priveşte numărul de secretari de stat, el a menţionat că în acest caz este vorba despre o asumare la nivelul Coaliţiei, dar a subliniat că se aşteaptă ca şi la Ministerul Energiei să rămână mai puţine astfel de posturi.
Burduja a precizat că acelaşi lucru l-a cerut deja, miercuri, printr-o circulară, companiilor din portofoliul Ministerului Energiei, în care ministerul este acţionar majoritar sau acţionar unic.
Totodată, în primul trimestru al acestui an, va fi dat publicităţii un portal în care se vor regăsi informaţii legate de prevederile din contractele de mandat, remuneraţie fixă, componentă variabilă, dacă este cazul, anumite sporuri, beneficii, prevederi din contractele colective de muncă şi toate cheltuielile, contractele pe care companiile le au în derulare.
“Deci, punând reflectoarele pe aceste companii, de care în bună măsură sunt mândru, au făcut treabă bună şi vor continua să o facă….Dar este loc de mai bine şi cred că românii merită să ştie exact cât plătim, pe ce se duc banii, pentru că, aşa cum spuneam, statul e acţionar, majoritar sau acţionar unic, deci vorbim şi despre banii românilor”, a punctat Burduja.
Ministrul a mai afirmat că a cerut reducerea posturilor de conducere din companii, în contextul în care, în multe dintre acestea, sunt foarte mulţi directori, personal de conducere.
“Există loc de mai bine. Le-am indicat şi un procent, iar devierea de la aceste reduceri trebuie justificată în scris, temeinic şi o voi accepta numai în condiţii cu totul şi cu totul excepţionale”, a mai spus Burduja.
De asemenea, potrivit ministrului, trebuie reduse cheltuielile cu bunurile şi serviciile. S-a făcut o statistică preliminară şi li s-a cerut companiilor să vină cu acest plan de reducere până pe data de 23 ianuarie, iar bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul acesta nu vor fi aprobate decât dacă respectă aceste principii de reformă.
“Deci, vrând-nevrând, că le place că nu le place, vor trebui să ia astfel de măsuri. Stoparea angajărilor în cadrul companiilor, filialelor, cu excepţiile de rigoare. Sigur că, dacă pleacă un operator dintr-o cameră de comandă, el trebuie înlocuit. Dar în general nu dorim să permitem angajări fără număr şi cheltuirea sau risipirea banului public. Reducerea cheltuielilor cu salariile, în special cu personal TESA. Am constatat că în mai multe companii oamenii din birouri sunt prea mulţi, iar oamenii din execuţie, personalul productiv, este prea puţin. Se întâmplă asta şi în minerit, se întâmplă şi în alte companii din sectorul energetic. În general, în aceste poziţii au ajuns şi oameni pregătiţi, dar şi oameni care nu au ce căuta acolo şi îşi căutau un loc confortabil în care să stea pe un salariu bun. Cei care nu livrează trebuie să plece acasă şi să livreze în sectorul privat, în companii private, este cerere de forţă de muncă”, a subliniat Sebastian Burduja.
O altă măsură avută în vedere este reducerea cheltuielilor de protocol şi sponsorizare cu minimum 50%, deoarece sunt companii din Ministerul Energiei care cheltuie în fiecare an milioane de lei pe tot felul de sponsorizări şi cheltuieli de protocol, a semnalat ministrul.
De asemenea, analiza a vizat şi modul în care aceste companii îşi pot creşte veniturile şi s-a constatat că multe dintre ele au active “care zac în paragină”, active nefolosite, care ar putea fi puse în circuitul economic, să aducă bani la bugetul de stat, la bugetul companiei.
“Deci aceasta e partea de reformă. Pe plan, ei au până pe 23 ianuarie, după care îşi aprobă aceste măsuri în forurile de guvernanţă corporativă. Şi la nivelul AGA, de asemenea, vom include aceste măsuri, pentru a ne asigura că ele sunt respectate, cu atât mai mult cu cât, repet, toţi au bugeturi de venituri şi cheltuieli. Cu unele mergem în Guvern, altele se aprobă prin ordin de ministru, dar nu se vor aproba şi nu le vom înainta în Guvern decât dacă respectă aceste principii de eficientizare. Noi estimăm că de la companiile din portofoliul Ministerului Energiei, cel puţin un miliard de lei pot fi economisiţi prin aceste măsuri. Cel puţin”, a punctat ministrul Energiei.
El a menţionat însă că aceasta este o iniţiativă proprie a Ministerului Energiei, nu a fost cerută de altcineva, ci a fost luată pentru că a conştientizat, în baza unor analize şi a ceea ce a evaluat pe parcursul celor 18 luni de mandat anterior, că există loc de mai bine.
“Atunci când vine la muncă cineva care nu are chef de muncă, îi demotivează pe cei care livrează, pentru că văd un om care este plătit deşi nu face treabă sau are alte activităţi care nu au legătură cu locul de muncă. Nu este o iniţiativă care ni s-a cerut de către altcineva. Este o iniţiativă proprie a ministerului. Noi ne-am propus ca în luna februarie să venim cu proiectul de reorganizare pentru minister. La companii am dat un termen mai strâns, 23 ianuarie. Fiecare va veni cu un plan, vom face un estimat de economii de cheltuieli şi în baza acestora vom înainta cu bugetele de venituri şi cheltuieli”, a precizat Sebastian Burduja.