Prezent la o conferință despre economie, Călin Ile, președintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, consideră că cea mai mare nevoie pentru economie e creșterea capacității administrative a statului. Industria turismului din România va încheia anul cu o cifră de afaceri totală estimată de circa patru miliarde de euro.
„Cea mai proastă decizie e să nu iei nicio decizie. Dacă statul nu se va profesionaliza, noi vom bălti”, spune Ile.
Potrivit acestuia, turismul a scăzut cu peste 50%, de la 30 de milioane de înnoptări în 2019, la 16 milioane în 2020 și la circa 20 de milioane în 2021 și a pierdut 30% din forța de muncă, ceea ce e o mare problemă. Să pierzi o treime din forța de muncă în 18 luni, e o problemă uriașă, crede Călin Ile.
Alt prejudiciu mare pe care l-a suferit domeniul este oprirea vreme de doi ani a promovării externe. Statul a gândit că dacă tot nu vine nimeni, nu are rost. Dar, spune Ile, cehii au făcut-o.
„Dacă ne promovam puteam reduce decalajele care acum sunt adâncite. Statul român nu are nicio strategie pe turism și pe promovare. Și vorbim despre o strategie pe termen lung, nu pe cateva săptămâni sau luni. Cum atragem turiști, cum digitalizăm turismul, cum atragem forță de muncă? Cum stopăm deficitul mare pe care-l creează turismul anual, turiștii români cheltuie afară mult mai mult decât cheltuie străinii la noi”, se întreabă Călin Ile.
România a ezitat vreme de mulți ani să stimuleze incomingul și să le ofere variante românilor pentru a rămâne în țară. De altfel, în programul de guvernare prezentat înainte de apariția acestui guvern, se vorbea despre stimularea agențiilor care aduc turiști străini în țară. Mai mult, despre subiect a vorbit de câțiva ani și Alin Burcea, fost secretar de stat în turism, și proprietarul agenției Paralela 45. Acestea se practică pe piețe cu tradiție, precum Turcia.
De altfel, acesta spunea încă din 2017, că dintre cele 2.400 de agenţii de turism licenţiate, doar 40 fac incoming, iar acest lucru se întâmplă pentru că nu există avantaje.
„Problema e că trebuie să gândim lucrurile concurențial, nu să ne bazăm pe reacții sentimentale ale turiștilor”, continuă Ile. În plus, celelalte state europene au reacționat, al nostru nu. În plus, avem problema că nu există un departament de imagine, care poate servi toate domeniile, de la turism, la exporturi, la forță de muncă.”
Potrivit lui Călin Ile, în 2019 industria ospitalității din România a înregistrat o cifra de afaceri totală de circa șase miliarde euro (hoteluri + restaurante + agenții de turism). Am căzut până la aproximativ 3,2 miliarde de euro în 2020 și am crescut acum până la o valoare estimată de patru miliarde euro în 2021.