Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) anunţă că pe 2 mai se organizează o sesiune de înscriere pentru validarea instalatorilor în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, potrivit unui comunicat de presă.
Instituția transmite că înscrierea instalatorilor în program şi transmiterea documentelor în vederea validării se fac prin intermediul aplicaţiei, pusă la dispoziţia acestora pe pagina de internet a AFM.
„În vederea participării în cadrul programului de anul acesta, toţi instalatorii vor trebui să îndeplinească procedurile aplicabile în sesiunea din acest an, respectiv să se înscrie în aplicaţie şi apoi să încheie contracte de participare cu AFM, inclusiv instalatorii care au fost validaţi în sesiunile anterioare. De asemenea, anul acesta persoanele fizice se vor înscrie personal în cadrul programului prin intermediul aplicaţiei informatice, conform graficului pe care urmează să îl publicăm pe site-ul instituţiei, fiind alocate câte trei zile lucrătoare pentru fiecare regiune”, a declarat preşedintele AFM, Laurenţiu-Adrian Neculaescu.
Prin programul Casa Verde Fotovoltaice, beneficiarii obţin o finanţare de până la 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, în limita sumei de 20.000 lei, pentru instalarea de sisteme de panouri fotovoltaice cu o putere de minimum 3 kW.
Cine poate participa la Casa Verde Fotovoltaice și câți bani poate primi
Potrivit ghidului de finanțare , sunt eligibili în cadrul programului solicitanții persoane fizice și parohii. Finanţarea se acordă în procent de până la 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, în limita sumei de 20.000 lei.
Suma finanţată de AFM se scade de către instalatorul validat din valoarea totală a facturii, iar diferenţa se suportă de către beneficiarul final, din surse financiare proprii.
Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
- cheltuielile cu achiziţia/sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor hibrid; structura de susţinere a sistemului; tablou electric curent continuu/curent alternativ;
- cheltuielile cu montajul şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice;
- TVA aferentă cheltuielilor eligibile.
Care sunt etapele programului
- Publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a instalatorilor;
- Validarea instalatorilor, încheierea contractelor de participare şi publicarea listei acestora;
- Publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor și rezervarea sumelor aferente finanţării prin înscrierea în aplicația informatică, etapă care poate fi derulată în paralel cu acțiunile menționate la lit. b);
- Încărcarea documentelor de către solicitanți în aplicație;
- Selectarea de către solicitanți a unui instalator validat;
- Analiza documentelor încărcate de solicitanți, de către instalator;
- Aprobarea de către instalator, prin intermediul aplicației, a solicitanților eligibili;
- Aprobarea solicitanților eligibili de către AFM, în baza listelor generate de aplicație;
- Semnarea contractelor de finanțare de către parohii, generate prin intermediul aplicației;
- Implementarea proiectului;
- Decontarea sumelor solicitate de instalatorii validaţi;
- Analiza eligibilității beneficiarilor finali și a documentelor depuse în vederea decontării, de către AFM, pe eșantion;
- Monitorizarea beneficiarilor finali.
Cum se vor analiza dosarele la Casa Verde Fotovoltaice
Potrivit ghidului, AFM verifică documentele încărcate de către instalator în aplicația informatică, pe un eșantion de 10% din numărul sistemelor de panouri fotovoltaice instalate de acesta.
Instituția transmite că, în situația în care se constată că unul dintre beneficiari nu era eligibil sau/și suma a fost decontată în mod eronat, AFM reține din garanția constituită valoarea acordată acestuia ca finanțare.
„Monitorizarea finanţării acordate în cadrul programului, a investiţiilor realizate, precum şi a respectării condiţiilor prevăzute în prezentul ghid se face de către AFM pe o perioadă de un an de la data emiterii către beneficiarul final a certificatului de racordare”, potrivit ghidului.
Ghidul va fi analizat timp de 10 zile, iar observațiile primite vor fi discutate ulterior în grupul de lucru și vor fi preluate cele care sunt relevante pentru îmbunătățirea programului. Se elaborează apoi ghidul final și se transmite către Ministerul Mediului și în final va merge către Monitorul Oficial. Acest lucru înseamnă că programul ar putea fi lansat pe parcursul lunii aprilie. Inițial, reprezentanții AFM ne-au transmis că intenționau la sfârșitul lunii martie să lanseze programul.