Nu toate produsele din România trebuie reglementate, însă o lege care urmărește „specula” va viza produse cu risc speculativ în funcție de fiecare criză, cum au fost măștile și dezinfectații în pandemie sau cum pot fi carburanții și produsele alimentare, spune președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
„Va fi o hotărâre a Guvernului cu privire la produsele vizate. Dacă ne uităm la inflație, ea este un fenomen macroeconomic. Nu este o distorsiune a pieței, nu este o proastă funcționare a pieței. Inflația ține de dobânzi și vedem că BNR acționează. Și ține de deficitul bugetar. Nu spunem că toate produsele din România trebuie reglementate”, a declarat Bogdan Chirițoiu, după ședința de Guvern, în care Executivul a discutat în primă lectură proiectul de ordonanță de urgență ce reglementează specula.
El a dat câteva exemple privind produsele ce pot prezenta risc speculativ, în funcție de criză, precum măștile, dezinfectanții, carburanții sau produsele alimentare.
„Pandemia e un exemplu cel mai clar. Am constatat la începutul pandemiei când au crescut prețurile de nsprezece ori la măști la dezinfectați, când erau companii care încercau să strângă produsele să le crească prețurile pe platformele de comercializare online. Atunci nu am avut niște pârghii eficace de intervenit, am făcut fiecare ce am putut. […] Evident că în pandemie îngrijorarea a fost legată de dezinfectanți și de materiale de protecție. În alte crize, pot să văd carburanți, produse alimentare, depinde de natura crizei. Vorbim de situații excepționale, nu de situații uzuale”, a spus el.
Bogdan Chirițoiu a precizat că intervenția în piață în cazul speculei va fi doar în situații excepționale și doar pentru că statul are nevoie de un instrument mai rapid decât legea concurenței, unde investigațiile sunt lungi – pot dura până la doi ani.
„Acest proiect de ordonanță de urgență urmărește să creeze un insturment pentru stat pentru a interveni în situații excepționale, când piața nu funcționează bine. Nu vorbim de situații de zi cu zi, ci de situații excepționale, când sunt disfuncționalități […] Când piața merge normal, lăsăm jocul pieței, cine are prețuri mari va da faliment. Nu-s pamenii proști să cumpere de la o firmă la prețuri foarte mari. Avem nevoie de instrumentul ăsta în situații excepționale. […] În situații de speculă vrem reacții foarte rapide, nu e un instrument bun legea concurenței, unde durează 2 ani o investigație. […] Vrem viteză, mergem pe legea concurenței neloiale cu amenzi mai scăzute, dar impactul mare vine din măsurile adiacente complementare”, spune el.
Chirițoiu a precizat că amenzile stabilite de lege nu sunt foarte mari, ci importante sunt măsurile adiacente, faptul că ANPC poate să oprească funcționarea unei companii, că Consiliul Concurenței poate obliga companiile să își reducă stocurile sau să își reducă prețurile, că ANPC poate să dispună și confiscări. „Nu ne interesează sancțiuni atât de mari, cât posibilitatea de a recupera pagubele și a impune măsuri companiilor care se pretează la aceste acțiuni speculative”, precizat președintele Consiliului Concurenței.
Reamintim că Guvernul a discutat, miercuri, în ședință, în primă lectură, un proiect de ordonanță de urgență prin care reglementează „specula”, respectiv practicarea unor prețuri nejustificat de mari, limitarea producției sau a vânzărilor și acumularea de mărfuri în scopul creării de deficit pe piață. (Detalii, AICI)
Însă reeglementarea speculei și amendarea așa-zișilor speculanți care cresc prețurile este o măsură populistă, prin care politicienii arată cât se „luptă” împotriva „vinovaților de serviciu” pentru binele poporului, dar care de fapt lasă loc de abuzuri și interpretări, sunt de părere economiștii consultați de Economedia.