Licitația pentru modernizarea liniei de tren Cluj-Napoca – Oradea, cea mai mare investiție pentru lucrări la calea ferată din România, a fost deblocată, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor respingând contestația firmei de proiectare Metroul SA.
Modernizarea și electrificarea liniei de la Cluj-Napoca până la Episcopia Bihor (frontiera cu Ungaria) costă aproape 2 miliarde de euro, din care 1,3 miliarde de euro este finanțarea asigurată prin PNRR.
Licitațiile pentru proiectarea și execuția celor 4 secțiuni cu o lungime de aproximativ 160 de kilometri au fost lansate chiar în primele zile ale anului, dar la sfârșitul lunii ianuarie erau deja suspendate după ce Metroul SA a depus două contestații, solicitând acceptarea experienței similare în domeniul proiectării lucrărilor la metrou. Firma de specialitate a realizat proiectul pentru Magistrala M 5, Studiul de Fezabilitate pentru M 4Gara de Nord – Progresu și este consultant pentru Podul peste Dunăre de la Brăila.
Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului, aproape 8 miliarde lei, la care se adaugă încă două miliarde lei pentru exproprieri și situații neprevăzute, a anunțat ministrul Sorin Grindeanu după aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern, act normativ emis la trei săptămâni de la lansarea licitației.
Pentru modernizarea liniei Caransebeș – Arad – Timișoara, contractul feroviar cu cea mai mare finanțare prin PNRR, CFR Infrastructură a primit șapte oferte la licitația pentru primul segment.