Producătorii cehi de mașini vor produce cu un sfert de milion de mașini mai puține decât se așteptau anul acesta din cauza deficitului global de jetoane, iar sectorul auto va pierde 200 de miliarde de coroane (9,14 miliarde de dolari) în vânzări, a anunțat duminică Asociația Auto Industry (AutoSAP) din Cehia.
AutoSAP a declarat că producția internă de autoturisme a scăzut cu 53,1% în luna septembrie de la an la an, la 56.157 de mașini.
Acesta a declarat că impactul penuriei de cipuri va depăși cel al opririlor de pandemie anul trecut și a solicitat guvernului să activeze un program de ajutor creat pe fondul pandemiei de coronavirus anul trecut pentru a compensa firmele pentru salariile lucrătorilor.
AutoSAP a declarat că producția a crescut cu 2,9% pe an – cumulativ în perioada ianuarie-septembrie la 831.653 de mașini.
“Deja din august, producția a fost afectată semnificativ de limitele producției, iar statisticile din septembrie confirmă tendința negativă”, a spus AutoSAP, citat de Reuters.
Cel mai mare producător al țării, Skoda Auto, deținută de Volkswagen, a declarat că va limita sau închide în mod semnificativ producția la uzinele sale cehe de săptămâna viitoare, posibil până la sfârșitul anului.
Sectorul auto este coloana vertebrală a economiei cehe extrem de industrializate, angajând 180.000 de lucrători și reprezintă un sfert din producția industrială.
SAP a spus că 120 de miliarde de coroane se vor pierde la producătorii de automobile și alte 80 de miliarde la furnizorii de piese. Veniturile de 200 de miliarde de coroane sunt egale cu aproximativ 3,3% din produsul intern brut brut estimat în acest an.
Ceilalți producători auto cu fabrici de asamblare din Republica Cehă sunt Hyundai – care a fost cel mai puțin afectat de lipsa cipurilor – și Toyota.
În România, tendința de scădere a producției se păstrează ca și în restul UE, cu circa 29.000 de unități produse în septembrie 2021, în scădere cu aproape 50% față de septembrie 2020, când s-au produs 57.846 de autoturisme, în creștere cu 55,7% față de septembrie 2019, în perioadă neafectată de pandemie.
Acum, toți producătorii sunt afectați de penuria de cip-uri semiconductoare, cae a determinat oprirea în repetate rânduri a fabricilor, inclusiv celor ale Dacia din Mioveni și a Ford din Craiova. Cu toate acestea, Dacia Sandero a devenit cel mai bine vândut model din UE în august și în septembrie.