Cel mai mare contract pentru un studiu de fezabilitate : Drulă îl acuză pe ministrul ,,anti-infrastructură” Grindeanu că anulat fără temei licitația pentru drumul de mare viteză Craiova-Lugoj/ Explicațiile CNAIR

catalin drula ministerul transporturilor sursa foto: Facebook/ Cătălin Drulă

Compania de Drumuri a anulat licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză Craiova-Lugoj (250 km.), cel mai mare contract pentru un studiu de fezabilitate de până acum invocând suprapunerea traseului pe un tronson de 30 de kilometri cu viitorul drum expres Craiova-Târgu Jiu, proiect contractat anul trecut. Anularea contractului de aprox. 100 de milioane lei este oficializată și în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) cu mențiunea ,,22 03 2022, abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”. Rezilierea contractului câștigat de proiectantul Egis și apoi contestat la CNSC a fost anunțată de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, care îl acuză pe Sorin Grindeanu, actualul șef de la Transporturi că a folosit un pretext pentru reziliere, după ce, în mai multe rânduri, actualul ministru s-a plâns că documentația completă pentru drumul de mare viteză Autostradă/Drum Expres Craiova -Lugoj ar avea o durată prea mare de realizare : 36 de luni, după cum Economedia a relatat aici. Drulă acuză că posibile fapte de corupție ar fi motivul real pentru rezilierea procedurii : ,,BREAKING: MINISTRUL ANTI-INFRASTRUCTURĂ GRINDEANU A ANULAT LICITAȚIA PENTRU PROIECTAREA AUTOSTRĂZII CRAIOVA-LUGOJ. Este o veste foarte proastă pentru autostrăzi. Licitația lansată anul trecut în mandatul meu era pe final, cu câștigător desemnat, nu trebuia decât semnat contractul. Motivul anulării este halucinant: o pretinsă suprapunere între traseul acestui proiect și cel al drumului expres Craiova-Tg. Jiu, proiect contractat anul trecut. Așadar pentru o pretinsă suprapunere pe o lungime de 30km (sectorul Craiova-Filiași) se anulează un proiect de 250km – autostrada Craiova-Drobeta Turnu Severin-Calafat-Lugoj. Era (da, era, la trecut) un proiect crucial pentru România, legătura dintre Oltenia și Banat. Am scos la licitație pe un caiet de sarcini modern cu proiectare la cheie, cu prevederi contractuale corecte și echilibrate, această investiție…Această anulare a unei licitații în faza finală miroase foarte urât. Cred că autoritățile statului ar trebui să se autosesizeze aici. Oare e vorba că cineva n-a plătit șpagă? Numai așa pot merge înainte proiectele în epoca PSD-PNL, cu parandărăt inclus?” a transmis Drulă.

În legătură cu această procedură, Drulă transmite totuși, o informație incorectă lăsând să se înțeleagă că, semnarea contractului reprezenta doar o formalitate, deși CNSC a admis în februarie contestația Explan, a anulat procedura și a dispus CNAIR să reevalueze oferta.

Pe de altă parte, este o decizie cel puțin ciudată a CNAIR care nu reușește să justifice de ce nu a realizat din timp eventuala suprapunere de traseu și nu a continuat reanalizarea ofertei așa cum a dispus CNSC. În plus, chiar Compania de Drumuri transmite că ambii ofertanți, Egis și Explan au contestat decizia parțială a CNSC la Curtea de Apel București.

Practic, Ministerul Transporturilor a solicitat în 7 martie CNAIR să coreleze proiectele drumurilor de mare viteză Craiova-Lugoj respectiv Craiova -Târgu Jiu astfel încât să se evite suprapunerea celor două contracte pe tronsonul comun dintre Craiova și Filiași : ,,Încheierea contractului Drum de Mare Viteză Craiova-Drobeta Turnu Severin Lugoj în condițiile prevăzute în prezent în documentația de atribuire ar avea consecințe negative asupra Bugetului de Stat și a fondurilor europene întrucât s-ar încălca principiul cheltuirii eficiente a fondurilor publice având în vedere suprapunerea parțială a obiectului celor două contracte. Se prezintă ca fiind imposibilă încheierea contractului de servicii ,,Studiu de Fezabilitate Drum de Mare Viteză Craiova-Drobeta Turnu Severin -Lugoj, realizarea studiului fiind necesară doar pentru tronsonul Filiași -Lugoj, nefiind posibilă/permisă suprapunerea a două autostrăzi/drumuri expres pe același tronson. ” a transmis CNAIR în notificarea către ofertanți.

Cu toate acestea, Compania de Drumuri nu a reușit să explice concret de ce a lansat licitația știind suprapunerea dintre Craiova și Filiași și ce departament este răspunzător pentru această eroare.

Sursa foto: Cătălin Drulă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *