E.ON România poate rezista câteva săptămâni până la a intra pe pierdere, dacă nu primeşte la timp banii de la stat pentru compensarea facturilor, a afirmat miercuri Volker Raffel, CEO al companiei, în cadrul conferinţei “Împreună să punem energia în lumină”, organizată de InvestEnergy, conform Agerpres.
El a fost întrebat cât poate rezista un furnizor mare pe piaţă până să intre pe pierderi, în condiţiile în care există riscul ca statul să returneze banii pentru compensare abia la finalul iernii, nu lunar, cum prevede legea.
“Noiembrie a fost prima lună în care a trebuit să reducem facturile, ceea ce am şi făcut. Acum suntem gata cu documentaţia necesară (pentru a ne recupera banii de la stat – n.r.). În 30 de zile ar trebui să avem banii în cont. Este adevărat că, dacă (schema de recuperare a banilor, n.red.) nu funcţionează cum trebuie, putem rezista câteva săptămâni, nu luni”, a spus responsabilul companiei energetice.
Raffel a arătat că acest lucru nu este valabil pentru toată piaţa, ci doar pentru o companie mare precum E.ON.
“Este nevoie de clarificarea normelor de aplicare a legii. Există deschidere în acest sens. Discutăm acum despre ce observaţii avem în legătură cu ce trebuie să facem şi sunt optimist că se vor face aceste clarificări şi este important să fie făcute”, a adăugat Raffel.
Potrivit Legii 259/2021 privind plafonarea şi compensarea facturilor la energie, preţul energiei este plafonat la maximum un leu între 1 noiembrie şi 31 martie 2022, la care se adaugă o compensare de 29 de bani pentru cei care consumă până la 300 de kWh, plus o marjă de 10%, pentru consumatorii casnici.
La gaze, compensarea va fi de 33% din preţul gazului-marfă din factură, iar preţul a fost plafonat la 0,25 de lei pe kWh.
În ceea ce priveşte clienţii noncasnici de genul IMM-urilor, microîntreprinderilor, PFA, cabinete individuale, profesii liberale, la energia electrică, din preţul final se scad, în perioada 1 noiembrie – 31 martie, tarifele reglementate de transport, serviciul de sistem, distribuţie, contravaloarea certificatelor verzi şi a contribuţiei de cogenerare. La gaze, clienţii noncasnici nu plătesc tariful de transport şi de distribuţie şi acciza.
În cazul clienţilor instituţii publice, de genul spitale, unităţi de învăţământ, creşe, ONG-uri, furnizori de servicii sociale şi biserici, se aplică preţurile plafonate la acelaşi nivel ca şi la casnici, dar nu se mai acordă compensări.
Reducerea va fi aplicată direct în factură, iar furnizorii de energie îşi vor recupera ulterior banii de la stat.
Companiile din energie şi-au exprimat îngrijorarea că aceşti bani nu le vor fi returnaţi la timp, ceea ce va crea probleme în piaţă şi va duce inclusiv la falimentul unor furnizori.
Pe de altă parte, ministrul Energiei, Virgil Popescu, le-a dat asigurări companiilor că-şi vor primi banii la timp, adică în 30 de zile de la emiterea facturilor.