CFR Călători a pus în circulație „Trenurile Soarelui”. Până la electrificarea liniei Constanța – Mangalia, climatizarea cu locomotive diesel funcționează „în regim de avarie”

CFR Infrastructură Linia Constanța -Mangalia

CFR Călători a lansat vineri, 16 iunie, programul estival „Trenurile Soarelui”. 32 de trenuri asigură legătura între marile orașe din țară și Litoral (Constanța – Mangalia) în timp ce de la București la Constanța sunt 38 de trenuri directe. Magistrala M 800 București – Constanța este singura linie de tren din România pe care trenurile de călători ating viteza maximă de 160 km/h (Intercity Tomis Expres). De la București la Brașov se merge cu 140 km/h, iar de la Sighișoara la Simeria, pe tronsoane, cu 150 km/h. De la Constanța la Mangalia, linia este simplă neelectrificată, iar la Constanța se schimbă locomotiva electrică și se trece la tracțiunea diesel.

„Din 16/17 iunie 2023, toate trenurile duc la Marea Neagră. CFR Călători dă startul programului de transport estival ”Trenurile Soarelui”. Turiștii vor avea la dispoziție 32 de trenuri ce vor asigura zilnic legături directe din toată țara cu staţiunile de la Marea Neagră și cu Delta Dunării până la data de 10/11 septembrie 2023. Toate regiunile ţării vor fi conectate în perioada verii cu destinaţiile de vacanţă cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători fie cu trenurile directe dinspre Arad, Deva, Timișoara Nord, Reșița Nord, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Suceava, Iași, Galați, Buzău, fie prin asigurarea unei conexiuni rapide din București Nord prin intermediul trenurilor care circulă într-un orar cadențat (la 1-2 ore) pe ruta București Nord – Constanța și retur. Astfel, timp de trei luni,

– 32 de trenuri directe (16 dus/16 întors, inclusiv ramurile aferente), din care 18 trenuri (9 dus/9 întors) au ca destinație/plecare Mangalia.

– 38 de trenuri (19 dus/19 întors) vor asigura legătura capitalei cu litoralul și retur: 15 perechi din București Nord (din care 9 perechi trec și prin București Băneasa), 3 perechi numai din București Băneasa și 1 pereche din București Obor.

– Pentru călătoria spre Delta Dunării, din 17 iunie 2023, trenurile IR 1981/ R 8653 și R 8656/ IR 1982 vor asigura zilnic legătura directă București Nord – Tulcea Oraș și retur pe întreaga durată a sezonului. De asemenea, în Medgidia va fi asigurată zilnic conexiunea spre Tulcea Oraș și retur cu trenuri dinspre capitală sau Constanța”, a transmis CFR Călători.

Problema climatizării pe linia Constanța – Mangalia (cauzată de CFR Infrastructură) face obiectul reclamațiilor călătorilor pentru că locomotivele diesel nu pot asigura puterea de răcire pentru 15 vagoane (capacitatea maximă), a explicat vineri purtătorul de cuvânt CFR Călători, Adrian Vlaicu, citat de Agerpres.

„Practic, pentru aceste trenuri, în toate punctele de formare şi în staţiile de pe parcurs personalul CFR Călători a fost suplimentat. S-au luat măsuri de verificare a tuturor locomotivelor, vagoanelor şi a instalaţiilor de aer condiţionat pentru a reduce la minimum defectele. Singura problemă rămâne în continuare secţia Constanţa – Mangalia din cauză că locomotivele Diesel nu pot duce la climatizare mai mult de 9-10 vagoane şi va rămâne în continuare problema trenurilor lungi. Este evident că această problemă va fi soluţionată imediat ce se va termina electrificarea pe secţia Constanţa – Mangalia de către colegii de la infrastructură. Atunci, nici nu vor mai fi timpii mai lungi de aşteptare în Constanţa pentru schimbarea locomotivei şi nici nu va mai exista inconvenientul acesta ca o parte din tren, la o anumită distanţă, să fie neclimatizată. Până la temperaturi de 38 de grade aparatele de climatizare pot funcţiona în parametri optimi, de aceea ca principală măsură luată a fost suplimentarea personalului tehnic şi acesta va fi prezent în tren în special până când instalaţia de climatizare îşi intră în regimul normal. Vorbim de probleme care apar doar în momentul pornirii trenului, când vagonul este foarte încins. După ce trenul circulă, iar caroseria începe să se răcească, deja instalaţia de climatizare este pusă în funcţie, iese din regimul de avarie şi nu mai sunt probleme. Au fost într-adevăr reclamaţii în cursul anului trecut exact în zona Mangalia spre Constanţa. Acolo au fost cele mai multe reclamaţii, pentru că instalaţiile de climatizare fie nu puteau fi suportate de locomotiva Diesel şi se proceda la o pornire în trepte în lungul trenului de către personal, fie trebuia să se aştepte puţin să iasă din regim de avarie după care porneau şi funcţionau normal până la capătul secţiei”, arată CFR Călători.

Lucrările pentru electrificarea și dublarea (parțială) a liniei de tren Constanța – Mangalia au un cost estimat de 1,5 miliarde lei și o durată de realizare de 34 de luni, cu 10 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție, a transmis Compania CFR Infrastructură la solicitarea Economedia. De asemenea, CFR Infrastructură a aprobat o prelungire a studiului de fezabilitate până la 30 octombrie, proiectantul Baicons având termen inițial de predare iulie 2023. Lucrările de modernizare se fac pentru o viteză maximă de 120 km/h la trenurile de călători (Magistralele CFR se reabilitează pentru viteza de 160 km/h), iar pe tronsonul nou Costinești – Mangalia linia va fi dublată, a mai transmis CFR Infrastructură. Linia va fi electrificată pe toată lungimea, în prezent fiind doar pe 10 kilometri între Constanța și Agigea.

În sezonul estival, între București și Constanța (singura magistrală complet modernizată și electrificată) circulă 75 de trenuri de călători, cea mai încărcată secțiune fiind Medgidia – Constanța, iar pe linia Constanța – Mangalia 36 de trenuri de la CFR Călători și operatorii privați. În privința trenurilor de marfă, pe M 800 București – Constanța sunt 65 de garnituri (Fetești – Medgidia), iar pe secția Constanța – Mangalia 2 marfare, potrivit datelor CFR Infrastructură.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *