,,Carpatica Feroviar”, noua companie de stat pentru transportul feroviar de marfă ar putea să devină operațională din 2025 cu o perioadă de aprox. 6 luni de la desființarea CFR Marfă și operaționalizarea completă a noului transportator, potrivit estimărilor Ministerului Transporturilor. După mai multe încercări, Guvernul va aproba o Hotărâre de Guvern pentru înființarea ,,noului CFR Marfă” despre care Economedia a scris aici. În 2020, Comisia Europeană a decis că, în urmă cu 10 ani Guvernul Ponta a acordat un ajutor de stat ilegal de aproape 3 miliarde lei decizia oficială) și a cerut CFR marfă să returneze ajutorul de stat ajuns la 4,2 miliarde de lei cu tot cu penalizări. Pentru a fi adoptat în Guvern, actul normativ are nevoie de aviz CSAT și de la Consiliul Concurenței.
,,Ideea că am putea funcționa normal pe o Companie pedepsită (nr. CFR Marfă)…nu poți funcționa economic viabil cu o Companie care are datorie de 4 miliarde de lei. Aici suntem. Momentul când are loc preluarea activității, 2025, dacă lucrurile sunt într-un calendar. Prima perioadă de acreditare este de 6 luni de când s-a capitalizat și are toate ingredientele ca să funcționeze. Cele 6 luni vor începe de la momentul publicării în Hotărârii de Guvern în Monitorul Oficial. În scenariul nostru realist este posibil (desființarea CFR Marfă și operaționalizarea Carpatica Feroviar) ” – a explicat, joi, 7 martie secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu.
La Ministerul Transporturilor, Sindicatele feroviare au cerut ca Ministerul Transporturilor să mențină CFR Marfă în piață, potrivit Agerpres. Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă din România, Iulian Măntescu : ,,Dacă mă întrebaţi pe mine, pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Aştept înfiinţarea acestei noi societăţi, aştept acest act normativ de foarte mult timp. Sper ca în final să devină realizabil şi funcţional, dar părerea mea este că, totuşi, conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României. Eu îmi doresc ca statul român să aibă o societate, o entitate, mi-aş fi dorit ca CFR Marfă să rămână, fiind brandul României. Miza este decizia Uniunii Europene, a punerii ei în aplicare şi rezultatul negocierii de a se înfiinţa o nouă entitate, iar CFR Marfă să fie închisă. Părerea mea personală este că CFR Marfă nu trebuia închisă’, a afirmat Măntescu citat de Agerpres.
Nota de Fundamentare pune accent pe situația războiului de la granițe, nevoia de mobilitate militară, transport de trupe și armament ale României și partenerilor strategici și mai puțin pe rațiunile comerciale. Totuși, în actul normativ se prevede că ,,Societatea se va privatiza după încheierea primilor doi ani financiari, în condițiile legii, prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial/Acţiunile emise de Societate pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.”
Argumentele militare pentru înființarea Carpatica Feroviar
,,Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018.
În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii:
- a) să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
- b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
- c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
- d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
Situația CFR Marfă
,,Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării.
Capitalul social al Societății este de 125.000 lei şi se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru anul 2024, iar banii vin din Fondul de Rezervă al Guvernului.
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră nejustificată înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar SA, solicitând restabilirea unui mediu concurenţial optim şi echitabil, prin aplicarea Deciziei CE privind rambursarea de către societatea CFR Marfă a ajutorului de stat ilegal primit în perioada 2010-2018, transmite Agerpres.
Potrivit unui comunicat al OPSFPR, operatorii privaţi de transport feroviar trag un semnal de alarmă privind Proiectul de Hotărâre a Guvernului de înfiinţare a Carpatica Feroviar propus pentru dezbatere publică.
“Membrii OPSFPR consideră că argumentele aduse înfiinţării companiei de stat nu au niciun temei şi propun factorilor de decizie să analizeze situaţia, în vederea respectării prevederilor europene în vigoare şi a regulilor necesare asigurării unui mediu concurenţial echitabil pe piaţa transportului feroviar de marfă”, se menţionează în comunicat.
Totodată, operatorii privaţi de transport feroviar consideră drept neîntemeiate argumentele prezentate în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ şi apreciază că există 10 motive care susţin respingerea acestei iniţiative.
Conform sursei citate, Carpatica Feroviar “va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă”.
“În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat. Această stare de fapt este confirmată şi de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care a declarat anul trecut că “noua companie de cale ferată continuă, în esenţă, activitatea lui CFR Marfă” şi va prelua contractele profitabile pentru CFR Marfă şi activele necesare derulării acestora. Restul echipamentelor vor fi valorificate pentru a acoperi parţial datoria companiei către stat, însă suma care nu va putea fi acoperită “va fi o pagubă a bugetului de stat”, a precizat atunci preşedintele CC.”, se menţionează în comunicat.