CNAIR riscă să iasă din calendarul PNRR după ce a suspendat licitațiile pentru cele două loturi din Autostrada Unirii – fost secretar de stat USR

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Compania de Drumuri riscă să ,,iasă” din calendarul PNRR după ce a suspendat licitațiile pentru secțiunile Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Târgu Neamț, acuză fostul secretar de stat USR în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma. Licitațiile pentru proiectarea și execuția celor două loturi cu o lungime de aproape 60 de kilometri au fost lansate pe 29 decembrie 2022, iar luni și marți erau termenele-limită pentru depunerea ofertelor după cum Economdia a explicat aici. CNAIR a suspendat licitația (probabil pentru aprox. două săptămâni) pentru a transmite răspunsurile la cele peste 700 de întrebări și clarificări venite din partea constructorilor. Solicitările de clarificare se depun din cauza neclarităților din caietele de sarcini (unele cu erori) sau pentru ca antreprenorii să tragă de timp (în unele situații). Termenul-limită pentru semnarea contractelor rutiere prin PNRR este sfârșitul anului viitor, însă situația de pe Lotul 3 al Autostrăzii A 7 Ploiești-Buzău ne arată că nu s-a semnat contractul de execuție nici la un an și jumătate de la lansarea licitației. În plus cele două tronsoane au 6 luni proiectare și 24 de luni execuție, deci pentru ca lucrările să fie gata în august 2026 România nu își permite sincope și nici constructori care să nu respecte termenele.

Horațiu Cosma acuză că, sub controlul ministrului Sorin Grindeanu și al PNL, CNAIR a avut nevoie de un an pentru a lansa licitația pentru cele două capete din A 8, iar răspunsurile CNAIR către constructori nu s-ar fi transmis la timp : ,,Risc major de ratare PNRR: Grindeanu mai pune o piedică autostrăzii A8 Unirii Tg. Mureș – Tg. Neamț și suspendă licitațiile pentru tronsoanele finanțate prin PNRR. Cele 2 licitații pentru cei 60km din Autostrada A8 pe tronsoanele Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț au fost lansate într-un final în decembrie 2022. Ofertele trebuiau să se depună ieri și astăzi. Nu s-a întâmplat asta. Compania de Drumuri nu a fost în stare să răspundă la neclaritățile potențialilor ofertanți și a suspendat licitațiile. În 2021 USR i-a lăsat la cheie lui Grindeanu un studiu de fezabilitate 90% gata, cu finanțare europeană prin PNRR asigurată. I-a luat mai bine de un an să îl finalizeze și să lanseze licitația de lucrări. Spre comparație, la 5 luni de la preluarea mandatului, Cătălin Drulă lansa în iunie 2021 primul tronson al autostrăzii A7 dintre Ploiești și Buzău, finanțat tot prin PNRR. Jalonul PNRR spune că până la final de 2023 trebuie semnate toate contractele de lucrări de pe Autostrada A8. În caz contrar, banii europeni nu vor ajunge în țară. Însă cu Grindeanu la butoane, acest obiectiv pare tot mai îndepărtat. Nu are chef să muncească pentru marile proiecte de infrastructură și să atragă banii europeni. A anulat sau reziliat 15 autostrăzi, drumuri expres și centuri ocolitoare lungi de aproape 1000km într-un an de zile. Singura lui preocupare e să numească clientela de partid în funcții bine plătite la minister și la companiile din subordine, în timp ce românii se târăsc în continuare pe drumuri criminale.”-Horațiu Cosma

Un calendar pentru ,,capetele” din PNRR a fost publicat de Cătălin Urtoi, consilier al Ministrului Grindeanu și recent ales administrator al Companiei pentru Investiții Rutiere (CNIR).

În ultima parte a anului trecut procedura de achiziție pentru capetele A 8 s-a desfășurat totuși într-un ritm peste media CNAIR : acord de mediu în octombrie, indicatori tehnico -economici în noiembrie, licitație în decembrie 2022.

Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o lungime de 24,4 km (2,4 km drumuri de legătură), valoarea din SEAP este cuprinsă între 2,9 și 3,4 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Ofertele pot fi depuse până la data de 27 februarie 2023.

„Obiectul contractului îl reprezintă proiectare și execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la Autostrada A3, în lungime de aproximativ 24,4 km (inclusiv drumul de legatură în lungime de 2,4 km), în conformitate cu prevederile contractului de lucrări.”

Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț are o lungime de 30 de kilometri, valoarea din SEAP este de 2,3 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 6 luni pentru proiectare și 24 luni execuție. Ofertele pot fi depuse până la data de 28 februarie 2023.

„Obiectul contractului îl reprezintă proiectare și execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Sectiunea III Leghin – Târgu Neamț, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”.

Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *