Codul Aerian al României: Mai multe puteri pentru MApN/MAI și reguli noi pentru zborurile cu drone în contextul crizei din Ucraina / Proiectul trece cu avizul șefului SRI

drone Sursa foto: Pexels

Ministerul Apărării Naționale va primi automat de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română toate planurile de zbor instrumental, la vedere, precum și cele executate deasupra mării libere, iar Poliția Română și Jandarmeria vor putea aplica amezi utilizatorilor de drone care nu respectă legislația de zbor cu aeronave fără pilot la bord, potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern pe care îl propune Ministerul Transporturilor pentru modificarea și completarea Codului Aerian al României.

În același proiect de act normativ care trebuie aprobat cu avizul șefului SRI se menționează, totodată, că, la propunerea MApN, trebuie să fie posibilă elaborarea unor acte normative subsecvente care să răspundă mai bine nevoilor sporite de mobilitate militară și să faciliteze creșterea prezenței militare a statelor aliate și partenere în Regiunea Mării Negre. Se introduce un nou articol prin care se reiterează dreptul Ministerului Apărării Naționale de a dispune măsurile necesare pentru restricționarea / interzicerea activității de zbor în anumite porțiuni de spațiu aerian, în exercitarea atribuțiilor de control al utilizării spațiului aerian prevăzute de Legea nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată.

Astfel, planurile de zbor trebuie depuse pentru zonele unde serviciile de trafic aerian nu sunt obligatorii precum și pentru a evita interceptarea MAPN în vederea identificării, conform Regulamentului UE: „un plan de zbor trebuie depus înainte de efectuarea oricărui zbor în interiorul unor zone desemnate sau către zone desemnate sau de-a lungul unor rute desemnate de autoritatea competentă, pentru a facilita coordonarea cu unităţile militare competente în vederea evitării eventualei necesităţi de interceptare în scopul identificării. Având în vedere poziționarea României la marginea flancului estic al Organizației Tratatului Atanticului de Nord, precum și dispozițiile Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, pentru a facilita misiunile de poliție aeriană și coordonarea cu unitățile militare, precum și pentru a evita interceptarea în vederea identificării, structurile Ministerului Apărării Naționale trebuie să fie informate în timp real, prin plan de zbor sau, ca alternativă pentru spațiul aerian unde serviciile de control al traficului nu sunt obligatorii, prin notificare de trafic VFR, cu privire la orice activitate de zbor în spațiul aerian național”, arată Ministerul Transporturilor.

„-pentru zborurile efectuate după reguli de zbor la vedere, în întregime în zone de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului nu este obligatorie, se propune introducerea opțiunii, pentru operatorul aeronavei, de a depune o notificare de trafic VFR la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, notificare care poate fi depusă pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri executate într-o perioadă determinată de timp. Notificarea va facilita planificarea activității de zbor în special în cazul operațiunilor multiple desfășurate într-o anumită zonă și într-o perioadă determinată de timp, nemaifiind necesară depunerea unor planuri de zbor individuale, pentru fiecare zbor în parte.

-notificarea de trafic VFR va fi depusă prin intermediul unei aplicații dezvoltată de Autoritatea Aeronautică civilă Română și va putea fi modificată din zbor atât prin aplicație cât și prin informarea unei unități de trafic aerian;

-planurile de zbor și notificările de trafic VFR se transmit automat la Ministerul Apărării Naționale, furnizând în acest fel informațiile necesare structurilor MApN care asigură controlul activității de zbor în spațiul aerian național și intervenția în cazul zborurilor neautorizate”, se arată în Nota de Fundamentare.

Poliția și Jandarmeria, amenzi pentru utilizatorii neautorizați de drone

„La articolul 12 se propune extinderea competenței organelor de poliție și a Jandarmeriei Române de a aplica sancțiuni contravenționale și în cazul faptelor prevăzute la art.11 lit.g) si h), săvârșite de operatorii aeronavelor fără pilot la bord. Completarea este necesară pentru a asigura acoperirea teritorială activităților de constatare și sancționare a anumitor fapte de natură contravențională săvârșite de operatorii aeronavelor fără pilot la bord, care pot fi identificați mult mai ușor la sol decât cu mijloacele de supraveghere a activității de zbor, specifice aviației.

Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian prevede la art. 13 alin. (1) că orice zbor cu o aeronavă în spaţiul aerian naţional trebuie să fie autorizat iar procedura de autorizare a zborurilor se reglementează şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. La data de 01.01.2023 va intra în vigoare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/664 al Comisiei din 22 aprilie 2021 privind un cadru de reglementare pentru U-space, care prevede că în spațiile aeriene U-Space zborurile cu aeronave fără pilot la bord trebuie autorizate de un furnizor de servicii U-Space”, arată proiectul. (n.r. spațiu aerian U-space înseamnă o zonă geografică UAS desemnată de statele membre în care nu pot avea loc operațiuni UAS decât cu sprijinul serviciilor U-space; serviciu U-space înseamnă un serviciu care se bazează pe servicii digitale și pe automatizarea funcțiilor, conceput pentru a sprijini accesul sigur, securizat și eficient la spațiul aerian U-space unui număr mare de UAS)

La începutul lunii, avioanele NATO au fost exceptate prin Ordonanță de Urgență de la plata serviciilor de dirijare aeriană.

Ministerele avizatoare sunt: Transporturilor, Apărării Naționale, Internelor, Externelor și Justiției, dar este nevoie și de avizul Directorului General SRI.

De asemenea, Ministerul Transporturilor supune consultării publice Proiectul de Lege pentru Ratificarea Acordului privind spațiul aerian comun între Uniunea Europeană și statele membre și și Ucraina semnat la Kiev la data de 12 octombrie 2021. (Scopul Acordului este crearea treptată a unui spațiu aerian comun între Uniunea Europeană, statele membre și Ucraina, care să se bazeze, în special, pe norme identice în domeniul siguranței, al securității, al managementului traficului aerian, al mediului, al protecției consumatorilor, al sistemelor de rezervare informatizate, precum și al aspectelor sociale. Acordul creează condiții egale și uniforme de acces la piață pentru toți transportatorii aerieni din Uniunea Europeană și Ucraina și stabilește noi dispoziții privind cooperarea și convergenta în materie de reglementare între Uniunea Europeană și Ucraina în domenii esențiale pentru operarea eficientă, în condiții de siguranță și securitate a serviciilor aeriene)

Sursa foto: Pexels