Comercianții europeni se grăbesc să facă plinul de motorină rusească, înainte de intrarea în vigoare a interdicției UE

gas benzina motorina oil statie pompa pexels Foto: Pexels.com

Comercianții europeni se grăbesc să umple rezervoarele din regiune cu motorină rusească înainte de începerea interdicției UE în februarie, deoarece sursele alternative rămân limitate, transmite Reuters. Dependența Europei de combustibilul rusesc a scăzut de la peste 50% înainte de invazia Moscovei în Ucraina, dar Rusia este în continuare cel mai mare furnizor de motorină de pe continent.

Uniunea Europeană va interzice importurile de produse petroliere rusești, pe care se bazează foarte mult pentru motorină, până la 5 februarie. Aceasta va urma unei interdicții privind țițeiul rusesc care va intra în vigoare în decembrie.

Încărcările de motorină rusească destinate regiunii de depozitare Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au crescut la 215.000 bpd între 1 și 12 noiembrie, cu 126% față de octombrie, a declarat Pamela Munger, analist senior de piață la firma de analiză energetică Vortexa.

Cu puține alternative imediate și rentabile, motorina din Rusia a reprezentat 44% din totalul importurilor europene de combustibil rutier până în prezent în noiembrie, față de 39% în octombrie, arată datele Refinitiv.

Deși dependența Europei de combustibilul rusesc a scăzut de la peste 50% înainte de invazia Moscovei în Ucraina din februarie, Rusia este în continuare cel mai mare furnizor de motorină de pe continent.

“UE va trebui să asigure aproximativ 500-600 kb/d de motorină pentru a înlocui volumele rusești, înlocuirile vor veni din SUA, precum și de la est de Suez, în principal din Orientul Mijlociu și India”, a declarat Eugene Lindell, analist al pieței de rafinare și produse la FGE.

Motorina rusă care se îndreaptă spre rezervoarele ARA va fi probabil folosită sau vândută rapid, ca urmare a retrogradării în contractele futures Ice gasoil , unde valoarea actuală este mai mare decât va fi în lunile următoare, a declarat Lars van Wageningen, de la compania olandeză de consultanță Insights Global.

O parte din acest aflux vine în contextul în care ICE Futures Europe interzice motorina cu conținut scăzut de sulf de origine rusă, înaintea sancțiunilor UE.

Începând cu 30 noiembrie, comercianții trebuie să dovedească la ICE că niciun produs rusesc nu a intrat în vreun rezervor din regiunea ARA extinsă – inclusiv Flushing și Ghent – care va fi folosit pentru livrarea din ianuarie prin intermediul contractului futures ICE.

Motorina rusă poate ajunge în continuare în rezervoarele de depozitare ARA în decembrie, dar trebuie să fie mutată în alte rezervoare din care nu se poate face nicio livrare, potrivit ICE.

Unii actori de pe piață se așteaptă la un impact redus al mișcării ICE, având în vedere nivelurile scăzute de depozitare din ARA atât pentru motorina rusă, cât și pentru cea non-rusă, precum și volumele livrate în scădere.

“Volumele livrate la expirare sunt de fapt destul de mici… doar adaugă un nivel suplimentar de provocare logistică”, a declarat Neil Crosby, analist senior la firma de analiză petrolieră OilX.

În ianuarie 2022, 70.000 de tone de motorină au fost livrate prin intermediul bursei futures Ice gasoil, arată site-ul bursei Ice gasoil futures.

 

Foto: Pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *