Comisia Europeană: Recenziile de pe majoritatea magazinelor online sunt false sau nesigure

cumparaturi online card foto pexels-karolina-grabowska

Recenziile false sau înșelătoare sunt peste tot: aproape trei sferturi dintre site-urile web europene încalcă regulile având recenzii nesigure sau, în orice caz, discutabile. Uniunea Europeană vrea o rezolvare a acestei situații, scrie retaildetail.eu.

Fals sau real? Imposibil de știut

O mare majoritate a site-urilor web europene publică recenzii false sau nesigure, conchide Comisia Europeană. Împreună cu autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, Comisia a analizat anul trecut 223 de site-uri web importante din 28 de țări. Aproximativ 55% dintre site-urile web analizate au încălcat legislația europeană existentă care reglementează practicile comerciale neloiale. În 18% din cazuri, autoritățile au avut îndoieli.

Cea mai mare problemă este lipsa de transparență: pentru majoritatea magazinelor web, piețelor, site-urilor de rezervare și site-urilor de comparație, nu puteți ști dacă recenziile sunt autentice. Pentru 144 din cele 223 de site-uri web studiate, autoritățile nu au putut confirma că comercianții fac suficiente lucruri pentru a asigura recenzii autentice. În teorie, o recenzie este o recenzie legitimă a clienților numai atunci când consumatorii au folosit efectiv produsul sau serviciul și apoi au scris o recenzie (neplătită) despre acesta.

Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri web nu specifică modul în care sunt colectate și procesate recenziile. De asemenea, de obicei, site-urile nu spun cum încearcă să prevină recenziile false sau să se ocupe cu recenziile plătite. Oamenii au voie să posteze recenzii plătite? Și cum le pot diferenția consumatorii de alte recenzii? 176 din cele 223 de site-uri nu spun nimic despre asta.

Europa înăsprește regulile

Comisarul european pentru justiție, Didier Reynders, recunoaște o nevoie clară de acțiune. „Consumatorii se bazează foarte des pe recenzii online atunci când fac cumpărături sau rezervă online. Nu vreau ca consumatorii să fie păcăliți. Vreau ca aceștia să poată interacționa într-un mediu de încredere”, a spus el.

Reynders insistă ca aceste companii de comerț electronic să ofere informații directe și vizibile cu privire la fiabilitatea recenziilor. „Ne vom asigura că legea UE este respectată”, avertizează comisarul belgian. Autoritățile naționale vor contacta comercianții cu amănuntul investigați care nu respectă regulile.

Începând cu luna mai a acestui an, va intra în vigoare o directivă suplimentară care prevede în mod explicit că vânzarea, cumpărarea și transmiterea de recenzii false ale consumatorilor pentru promovarea produselor este interzisă. În plus, companiile sunt acum obligate să informeze consumatorii despre modul în care gestionează recenziile.

Ministerul român al Economiei a anunțat recent că urmează să promoveze o ordonanță care prevede ca operatorii/ comercianții care se folosesc de recenzii false (informații, fotografii), în scopul promovării de produse sau servicii, să fie amendați pentru practici comerciale înșelătoare.

Amenzile pot ajunge la 4% din cifra de afaceri sau până la două milioane de euro. Reglementarea acestei măsuri de protecție a consumatorilor se va face printr-o ordonanță de Guvern care transpune directiva europeană Omnibus.

Ordonanța definește noi practici înșelătoare și măsuri reparatorii pentru consumatori, după cum a scris Economedia aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *