Compania de Drumuri și constructorul UMB au semnat, vineri, la Timișoara contractul pentru proiectarea și execuția autostrăzii cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, secțiunea de autostradă de 10 kilometri din care 2 kilometri reprezintă tunelurile. Semnarea contractului de aprox. 400 de milioane de euro s-a făcut în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu și a patronului UMB, omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Ministrul Grindeanu a transmis în cadrul conferinței de presă că, ,,UMB ridică ștacheta” pentru constructorii care lucrează pe șantierele din țară, mai ales că, la Timișoara doi antreprenori din Italia au mari întârzieri : Todini, pe legătura A1-Timișoara și Tirrena Scavi pe Centura Timișoara Sud.
Finalizarea lucrărilor este așteptată pentru sfârșitul anului 2026, a transmis Grindeanu : ,,Construcția tronsonului cu tuneluri (Margina-Holdea) de pe Autostrada Lugoj-Deva a intrat în linie dreaptă! Am semnat astăzi contractul de finanțare pentru construcția secțiunilor E și D ale Lotului 2 ale acestei autostrăzi. Sunt 2,2 miliarde de lei (cu TVA) care vor fi folosite pentru proiectarea și execuția lucrărilor finanțate preponderent prin PNRR.Tot astăzi am semnat contractul pentru proiectarea și execuția acesor secțiuni, care reprezintă, practic, ultimul tronson al autostrăzii Lugoj – Deva. Cel mai important obiectiv al proiectului este reprezentat de cele două tuneluri dintre Margina și Holdea, solicitate prin acordul de mediu. Constructorul român căruia i-a fost atribuit contractul a demonstrat până acum că respectă termenele contractuale și chiar poate finaliza lucrările mai devreme. De aceea, mă aștept ca și acest contract în valoare de 1, 826 de miliarde de lei (fără TVA), finanțat preponderent prin PNRR, să fie predat CNAIR cel mai târziu la finalul anului 2026.” -Sorin Grindeanu.
Contractul are o durată de 45 de luni, din care 11 luni pentru proiectare și 34 pentru execuție. CNAIR a anunțat oficial pe 22 septembrie desemnarea asocierii UMB – Euro Asfalt pentru contractul de 400 de milioane de euro, iar luni, 3 octombrie a fost termenul-limită pentru depunerea contestațiilor. Este un lot de 9 kilometri, din care 2 kilometri cu tuneluri, practic singura secțiune care lipsește pentru ca șoferii să circule pe autostradă completă de la Sibiu la frontiera cu Ungaria de la Nădlac. Prin PNRR, contractul este finanțat cu aproape 200 de milioane de euro. Pentru respectarea criteriului de experiență la tuneluri, UMB s-a asociat cu Euro Asfalt, o firmă din Bosnia-Herțegovina cu portofoliu în tuneluri realizate pe Autostrăzile din Balcani.
Termenul din PNRR, august 2026, poate fi respectat, dar Compania de Drumuri trebuie să emită rapid ordinele pentru începerea proiectării și apoi intrării în șantier, iar constructorul să se mobilizeze rapid având în vedere numeroasele șantiere pe care deja lucrează. După anularea licitației lansată încă din 2019, CNAIR a suplimentat valoarea contractului cu aproape un miliard de lei, până la aproape 2,5 miliarde lei, din care 1,5 miliarde reprezintă finanțare prin PNRR.
Însă, pentru ca întreg coridorul 4 Nădlac 2-Constanța să fie complet, șoferii mai trebuie să aștepte până în 2027-2028 când vor fi gata loturile de munte ale autostrăzii Sibiu-Pitești.