Concordatul CFR Marfă prelungit cu doi ani. Statul pregătește înființarea ,,Carpatica Feroviar”, compania care ar putea lua locul CFR Marfă

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Concordatul Companiei CFR Marfă ar urma să fie prelungit cu doi ani, potrivit unui Proiect de Lege pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor. Actul normativ se referă la companiile care au deschis procedura de concordat preventiv înainte de iulie 2022, CFR Marfă fiind subiectul Legii, însă fără a fi și nominalizată. În paralel, Ministerul Transporturilor a transmis Guvernului spre aprobare un Proiect de Ordonanță de Urgență pentru înființarea unei noi companii feroviare, ,,Carpatica Feroviar“, companie care ar putea lua locul CFR Marfă în eventualitatea ieșirii de pe piață a CFR Marfă. Transportatorul feroviar de marfă a intrat în această procedură cu o cerere depusă la București în ianuarie 2020, potrivit Club Feroviar. Durata planului de concordat era de 24 de luni cu posibilitatea de prelungire cu încă 12 luni, așadar cu valabilitate până în martie 2023. În noiembrie 2022, Ministerul Transporturilor a inițiat o Ordonanță de Urgență pentru prelungirea concordatului CFR Marfă, act normativ pe care îl propune acum sub forma unui Proiect de Lege.

Concordatul preventiv este o pârghie pentru salvarea unei companii într-o situație financiară dificilă, înainte de declararea falimentului prin care, în urma unui acord între companie și cei care dețin creanțele acesteia se pune în aplicare un plan pentru redresare și plata datoriilor, contractul fiind aprobat de judecătorul-sindic. ,,Concordatul preventiv este un contract încheiat între debitor, pe de o parte, şi creditorii care deţin cel puţin două treimi din valoarea creanţelor acceptate şi necontestate, pe de altă parte, prin care debitorul propune un plan de redresare a întreprinderii sale şi de acoperire a creanţelor acestor creditori împotriva sa, iar creditorii acceptă să sprijine eforturile debitorului de depăşire a dificultăţii în care se află întreprinderea debitorului. ”-Legea concordatului preventiv.

Ministerul Transporturilor arată că, societățile care au accesat procedura de concordat preventiv înainte de intrarea în vigoare a Legii 216/2022 beneficiază de prevederi mai puțin favorabile pentru restructurare : ,,Termenele prevăzute de procedurile de concordat inițiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 216/2022 se dovedesc a nu fi adaptate noilor realități, deși antreprenorii care au apelat la aceste proceduri experimentează aceleași probleme economice asemenea antreprenorilor care aleg să-și deschidă procedura de concordat preventiv la data prezentă, beneficiind de prevederi mai favorabile. Având în vedere măsurile UE privind liberalizarea condițiilor aplicabile transporturilor mărfurilor între Ucraina și spațiul european, precum și facilitarea tranzitului și a utilizării infrastructurii UE pentru a canaliza exporturile ucrainene către țări terțe, se impune acordarea unui tratament egal tuturor companiilor care experimentează dificultăți financiare. Ținând cont de dificultățile recente experimentate de transportatori în tranzitul către Ucraina, care generează pierderi financiare, este important ca statul român să sprijine prin măsuri legislative acest sector, pentru a preîntâmpina agravarea situației economice în care se regăsesc. Având în vedere criza energetică cu care se confruntă România, Republica Moldova și, cu precădere, Europa de Est, precum și întreruperea furnizării energiei electrice din Ucraina, ca urmare a bombardamentelor rusești, costurile energetice ale companiilor s-au majorat substanțial, acest fapt afectându-le capacitatea de a-și derula activitatea în condiții de profitabilitate. Totodată, evenimentele extraordinare din perioada 2020 – 2022 (respectiv, pandemia covid-19, războiul ruso-ucrainean, criza energetică) au relevat nevoia statului român de a-și menține sprijinul pentru companiile care deservesc obiectivele strategice, umanitare, militare, petroliere, alimentare, cel puțin la același nivel cu sprijinul de care beneficiază companiile care nu au accesat încă o procedură de prevenire a insolvenței.” -Proiect de Lege.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Ce se schimbă : ,,Acordarea dreptului societăților aflate într-o procedură de concordat preventiv deschisă înainte de 17 iulie 2022 de a obține o nouă prelungire a concordatului cu încă 24 luni, pentru a beneficia de același termen aplicabil concordatului aplicabil și societăților ce accesează procedura ulterior acestei date. Creditorii concordatari care votează împotriva prelungirii concordatului preventiv cu încă 24 luni, precum și creditorii neconcordatari își păstrează dreptul de a-și recupera creanțele în toate modalitățile prevăzute de lege. ”

În 2022, Ministerul Transporturilor propunea și procedura dării în plată pentru stingerea datoriei de 570 de milioane Euro către Ministerul Finanțelor, reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2013 și penalizările aferente.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: