VIDEO Conferință Economedia – G4Media – Sierra Quadrant: „PNRR, un proiect de țară de 30 de miliarde de euro. Își permite România să rateze ultimul tren spre economia viitorului?”

euro-bani-Pixabay Foto: Pixabay

„PNRR, un proiect de țară de 30 de miliarde de euro” este a treia conferință dintr-o serie de 12 întâlniri care își propun să găsească răspunsuri la provocările viitorului și să descrie modul în care România se adaptează la marile tendințe societale. Conferința are loc astăzi, 28 octombrie a.c., între orele 10-12 AM, în format online.

  • Invitații conferinței organizate de portalurile Economedia și G4Media și compania de insolvență Sierra Quadrant sunt:

Cristian Ghinea – fost ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, responsabil pentru elaborarea și negocierea PNRR

Mihai Matei – CEO Essensys Software, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS)

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Tana Foarfă – membru al Consiliului Director al Europuls

Moderator: Cristian Pantazi, redactor-șef G4Media.ro

Urmărește live principalele declarații ale invitaților.

Cristian Ghinea: 

Cea mai importantă întrebare este dacă avem capacitatea administrativă.

Sper să nu vă surprind foarte tare sau să vă arunc în depresie dacă vă spun că România nu are capacitatea per se.

Însă România este o țară care este obișnuită cu salturi de dezvoltare sau salturi de obiective venite ca urmare a presiunii politice, a presiunii UE și a presiunii publice.

În mod evident, acest instrument nou, inovator la nivel european, care presupune să dai o grămadă de bani, dar pe rezultate palpabile, vizibile, cu totul altfel față de logica de coeziune vechee, ne-a prins cu administrația nepregătită. Mie chiar mi se pare că facem regrese, din diverse motive, politice în cea mai mare parte.

Dar ce alternative aveam? Să mai stăm 15 ani să ne facem administrație mai bună?

Am fost efectiv prinși în necesitatea de a face rapid acest program și să ne dezvoltăm.

Mihai Matei:

Sunt în asentimentul lui Cristi Ghinea, nu cred că avem ca stat capacitatea administrativă și tehnică de a gestiona programul acesta.

Sunt de asemenea de acord cu Cristi Ghinea că avem capacitatea de a face un heirup aparent organizat.

Însă este evident și de bun simț că orice heirup are consecințe: poate implementarea nu o să fie cea optimă, poate în unele cazuri doar se vor bifa obiective și vom împacheta ce s-a făcut într-un mod mai frumos, fie vor fi bani irosiți.

Dat fiind contextul, cred că este rezultatul probabil cel mai apropiat de optim pe care îl puteam obține.

Mie mi-e teamă de detalile de implementare. Și pe zona de digitalizare.

Este necesară o reformă a legii achizițiilor publice. Modul în care achizițiile publice se derulează în momentul acesta este bezna minții. S-a ajuns la un formalism, la o birocrație care s-a îndepărtat cu totul și cu totul de spiritul și de fondul pe care trebuie să îl aibă o achiziție publică. Ar trebui să urmărești să cheltuieli banul public cu cel mai bun impact. Or asta nu se întâmplă, de 30 de ani.

Avem o legislație extrem de complicată, extrem de rigidă. Sunt două straturi. O dată este stratul de legislație. Și apoi este stratul de cutumă.

Am experiența achizițiilor publice în România, avem câțiva clienți publici, știu ce înseamnă o achiziție publică și am experiență în licitații internaționale. Este o diferență de la cer la pământ

Dacă în documentația românească am avut 1.000 de pagini mai mult de formă, în licitația internațională am avut undeva la 150 de pagini.

Tana Foarfă

Mecanismul acesta de redresare a fost creat tocmai pentru a oferi statelor membre o oportunitate de a deveni mature

Există instrumente care ar putea oferi o soluție la această capacitate nu atât de evoluată a administrației, mă refer de exemplu la instrumentul de asistență tehnică, care ajută statele membre să poată duce la bun sfârșit anumite măsuri

Alte soluții pe care le-aș vedea pentru a pregăti cum trebuie personalul cum trebuie e acela de a realiza sinergii și parteneriate foarte strânse cu mediul privat și societatea civilă

10:35 Cristian Ghinea

Regulamentul permite plata pentru funcționarea administrației doar în caz excepțional

Nu sunt genul de om care doar constată că arde, dimpotrivă am luat toate măsurile pentru a adresa aceste probleme
Dacă ratăm implementarea PNRR, nu ne vom trezi doar cu un metrouă la București sau la Cluj început și neterminat, acestea vor fi doar niște eșecuri dureroase
Efectul mai grav ar fi la partea de reforme

Reformele sunt puse acolo pentru a rezolva recomandările de țară pe care CE le face de 10 ani de zile

De zece ani ne spun că avem o problemă cu sistemul de pensii, care se duce în cap

Dacă noi, politicienii, avem curaj să facem regionalizarea ar fi foarte bine

Statul român, dacă se implementează reformele din PNRR, ar fi mai responsabil

E scandalos să ai atâția pensionari speciali și atâtea pensii mici

Am făcut un apel pentru un pact politic pentru implementarea PNRR: Partidele trebuie să agreeze că dacă guvernul nu poate rezolva problema, parlamentul va legifera în regim de urgență.

Al doilea element ar fi hai să discutăm pe substanță.

Trebuie să avem un sistem de pensii corect, să reducem diferența dintre pensiile foarte mari și cele mici

Dacă PSD vine cu o soluție care să facă sistemul de pensii echitabil și să reformeze pensiile speciale, eu sunt mulțumit

Și Franța, și Spania au avut probleme în negocierea sistemelor de pensii cu Comisia Europeană

Apelul meu către partide ar fi haideți să discutăm din timp aceste reforme

 

10:46 Mihai Matei

Teama mea este că toate proiectele care țin de digitalizare nu provin dintr-o strategie și viziune legată de digitalizare

Pentru a avea o digitalizare a relației dintre cetățean și stat, ea trebuie să meargă din ambele direcții

Cărțile electronice de identitate sunt doar o bucățică

Există o inerție a cărților electronice. Momentul în care o masă critică de oameni va dispune de ele este departe

Atunci îți trebuie instrumente care să acopere acest gol

Vă spun foarte onest care e percepția mediului privat. Simțim că urmează un val mare de fonduri care vor fi cheltuite în același mod ca până acum

Vor fi niște câștigători foarte polarizați iar o bună parte din acești bani nu va ajunge la economia reală

Mie mi-a ajuns modul ăsta în care tot împachetăm pozitiv lucrurile

Există o singură soluție: supertransparența

Când vom pune toate cheltuielile statului la vedere, dar date brute, nu agregate, atunci începe să apară o presiune dinspre societate

Altfel nu se va schimba nimic

Asta e unica soluție, supertransparența: cheltuielile la vedere, salariile la vedere

 

11:00 Tana Foarfă

Acest PNRR a fost văzut chiar din timpul negocierilor ca Sfântul Graal, tot ce nu am făcut în ultimii ani se va rezolva prin acest PNRR

Nu avem posibilitatea să ajungem acum cu PNRR la o identitate digitală

În PNRR avem un început al unei reforme digitale. Eu mi-aș dori să văd complementarea măsurilor din PNRR cu investiții care se pot realiza cu alte instrumente europene

Gradul de transparență va fi esențial și este soluția la a putea vedea ce facem cu banii din PNRR

A fost un element foarte dur negociat la nivel european

Nu avem de ales, trebuie să fim transparenți

Societatea civilă va avea un rol esențial aici

Sper ca după acest exercițiu economia României să fie una mai matură și să vadă oportunitățile oferite de cele două tranziții europene

 

11:05 Cristian Ghinea

PNRR e parte din soluție, nu din problemă

Nu PNRR a creat uriașa problemă pe care o avem acum, ci ani buni de iresponsabilitate bugetară

În acest an România trebuie să închidă deficitul cu 8%, anul viitor cu 6,6% iar în 2024 cu 2,9%

Cum putem noi să tăiem anul viitor încă 1,5% din buget pentru a ajunge la 6,6 în condițiile în care aruncăm cu bani la Anghel Saligny, parlamentul a trecut legea cu plafonarea prețurilor la energie care este o uriașă țeapă pentru consumatori

În realitate, statul român spune companiilor – tu voiai un preț de zece lei, nu ai voie mai mult de 6 lei, și după vii la stat și îți dăm noi diferența

Să vedeți cât scandal vom avea cu tratarea diferențiată a acestor dosare

Statul român a plasat o uriaă bombă în bugetul de anul viitor

Eu aș vrea să ia PSD ministerul Finanțelor

În 2024, PNRR va avea 1% din PIB. Da, o mică bucățică atârnă și pe deficitul bugetar, va fi cunplit de greu de făcut bugetele pe anul viitor, dar nu din cauza PNRR

Problema uriașă este la populismul și proasta guvernare cu care ne-am obișnuit

Noi am propus o abordare liberală la problema energiei, o tăiere temporară a TVA, credite fiscale pentru IMM-urile afectate, soluții cu impact bugetar pe termen scurt dar măsurabil

 

11:20 Tana Foarfă

Cbhiar dacă implementarea PNRR nu e făcută în mod ideal, va lăsa mediul privat cu ieea că poate totuși să construiască ceva împreună cu statul

Mediul privat este foarte capabil să ofere soluții pentru anumite provocări dar nu poate suplini potențialul și capacitatea statului

Pentru a avea un partener, statul trebuie să se maturizeze și să ajungă la nivelul în care poate fi văzut ca un partener viabil de către mediul privat

 

—————————————————

Principalele teme de discuție ale conferinței:

· Dispune România de capacitatea tehnică și administrativă pentru a implementa Planul Național de Redresare și Reziliență și pentru a cheltui peste 29 de miliarde de euro în următorii cinci ani?

· Va duce PNRR la modificarea structurală a proceselor decizionale în statul român? Va impune noi standarde în economia privată, plecând de la cele două componente specifice – digitalizarea și protecția mediului?

· PNRR este condiționat de o serie de reforme, la care se adaugă mari lucrări de infrastructură în diferite domenii și salturi calitative în privința digitalizării, a protecției mediului și a utilizării de noi tehnologii. La finalul implementării acestui plan, va rămâne România cu un plus de know-how și resurse?

· Există riscul ca PNRR să destabilizeze economia României, prin presiunea asupra datoriei publice și creșterea importurilor necesare implementării programelor asumate?

· Ce se întâmplă dacă România nu-și respectă angajamentele de reformă asumate? Există posibilitatea creării unui mecanism care să indice clar cine este responsabil pentru neimplementarea reformelor asumate?

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: