Ministerul Transporturilor condus interimar de Dan Vâlceanu a început o evaluare a proiectelor de autostradă care au posibilitatea de a fi recepţionate anul acesta, dar riscurile ca două dintre cele trei proiecte de autostradă/drum expres să nu fie deschise circulaţie până la sfârşitul anului sunt mari, a anunţat, astăzi, Cristian Pistol, consilier de stat la Departamentul pentru dezvoltare, promovare şi monitorizare proiecte de investiţii în infrastructură.
Pistol, care până în aprilie 2021 a ocupat chiar funcţia de şef al proiectelor de autostradă din CNAIR, s-a referit la situaţia lotului 2 al Autostrăzii A10 Sebeş – Turda (29 kilometri, constructor Aktor) şi la lotul 2 al Drumului Expres Craiova – Piteşti (40 kilometri între Slatina şi Balş, cu termen contractual 2022, dar cu promisiuni de finalizare de la UMB la finalul anului) şi a explicat că lucrările nu sunt chiar atât de avansate. Pe de altă parte, pentru cei aproape 10 kilometri dintre Târgu Mureş şi Ungheni pe Autostrada Transilvania, antreprenorul Strabag din Austria va finaliza la timp lucrările.
„În momentul de faţă, am discutat şi cu domnul ministru Vâlceanu, se face o evaluare a proiectelor care au posibilitatea de a fi recepţionate sau date în trafic anul acesta. Aştept şi eu stadiul evaluării să vedem ce progrese s-au făcut efectiv, in situ. O vom avea în foarte scurt timp. Dacă acum două luni constructorii ar fi pus în operă toate măsurile pe care le-a propus CNAIRar fi fost luate în calcul şi applicate, atunci ar fi fost posibil să se deschidă. Din câte ştiu şi eu acum riscurile sunt mari şi probabil că trebuie găsite elemente noi prin care Compania (CNAIR) să determine constructorii să termine lucrările. În orice caz, timpul e scurt iar lucrările nu sunt chiar atât de avansate din ce ştiu eu”, a explicat Pistol.
Potrivit datelor oficiale ale CNAIR, stadiul fizic pe lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeş – Turda este de 88,90%, iar o eventuală deschidere a circulaţiei depinde direct de rezolvarea problemelor alunecării de teren de la Oiejdea. În plus, constructorul grec Aktor mai trebuie să aştearnă aproximativ 30,000 de tone de asfalt (având o capacitate de maxim 1.500 de tone pe zi).
Foto : Lucrări de asfaltare pe A 10 Lot 2 :
În privinţa lotului 2 al Drumului Expres Craiova – Piteşti, stadiul fizic de execuţie este de 86,29%, zona critică fiind viaductul peste Olt de la Slatina. Referitor la eventuala deschidere a celor 40 de kilometric dintre Slatina şi Balş – înainte de termenul contractual 2022 – Asociaţia Pro Infrastructură sublinia, într-o postare de săptămâna trecută, că, şansele deschiderii sunt foarte mici, în ciuda mobilizării exemplare a constructorului român UMB.
Pentru cei 9 kilometri ai tronsonului Târgu Mureş – Ungheni de pe A3 (4,5 km autostradă şi 4,7 km drum de legătură la patru benzi), stadiul fizic de execuţie este de 68%, iar termenul de recepţie 2022. Mobilizarea constructorului Strabag este bună şi secţiunea de autostradă poate fi deschisă până la sfârşitul anului, nefiind o lucrare de anvergură.
Întrebat despre posibilitatea de a deschide circulaţia în sistem half-profile (se deschide o singură cale şi se circulă pe o singură bandă) pentru a reduce ambuteiajele de pe DN 1 Alba Iulia – Aiud respectiv DN 65 Slatina – Balş, Pistol a spus că se iau în calcul toate opţiunile, dar trebuie aşteptată analiza pe care a solicitat-o ministrul interimar al Transporturilor, Dan Vâlceanu. „Vrem doar o certitudine cu privire la tronsoanele care pot fi deschise. Întârzierile se datorează exclusiv constructorilor, dacă ne referim la Sebeş – Turda”, a mai spus Pistol.